Vorig weekend verscheen GTA: San Andreas HD, een geüpgrade versie van de klassieker uit 2004 met verbeterde graphics en Achievement-ondersteuning. Hoewel duidelijk merkbaar is dat de game opgepoetst is, waren sommigen toch enigszins teleurgesteld over de grafische evolutie. Nu blijkt dat daar een goede verklaring voor is.
Uit onderzoek van Digital Foundry is namelijk gebleken dat de Android-versie gebruikt is als basis voor de nieuwe Xbox 360-editie:
Viewed side by side, Xbox 360 and Shield Tablet games appear to be a close match – the higher-resolution 2D artwork and the new front end are much the same, though the new console release appears to possess enhanced draw distance over the Android version (even when it’s set to 100 per cent on the mobile version).Behalve de Achievements is er weinig toegevoegd of verbeterd, waardoor de game ook op de Xbox 360 geteisterd wordt door een gebrek aan anti-aliasing – zelfs terwijl de pc-versie dit wel had:
Unfortunately, aside from the inclusion of Achievements, there’s very little love given to this new edition. Just like the Android release, there’s absolutely no anti-aliasing available, whereas even the original PC version supports this, while the vast majority of Xbox Originals on the 360 emulator supported 2x or 4x MSAA depending on the title,Bovendien is er een cap geplaatst op de framerate, waardoor deze nooit boven de 30 fps uit zal komen. Helaas draait de game niet op een vloeiende 30 frames per seconde, wat soms tot stotterende beelden leidt.
Kortom: Rockstar heeft zich er vrij makkelijk vanaf gemaakt met de “HD-versie” van GTA: San Andreas. Aan de andere kant: met een prijskaartje van slechts 3,74 euro mogen we niet klagen.
Het is zeer zeker een baggere port die zonder achievements niet bij mij op de console was gekomen.
Zijn we niet gewend van Rockstar. Meestal besteden ze ontzettend veel aandacht aan alles wat ze uitbrengen.
Tja…