PlayStation 4-versie Thief 1080p, Xbox One-variant draait op 900p

Het is tegenwoordig een hot topic; de resolutie en framerate waarop PlayStation 4- en Xbox One-games draaien. Zo blijkt bijvoorbeeld de Xbox One-versie van Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes en Tomb Raider: Definitive Edition in respectievelijk resolutie en framerate inferieur aan de PlayStation 4-versie.

Sinds vandaag kunnen we een nieuwe game aan dit lijstje toevoegen; Thief. Uitgever Square-Enix heeft namelijk bevestigd dat de PlayStation 4-versie van de game op 1080p zal draaien, terwijl Xbox One-gamers het moeten doen met een resolutie van 900p. Beide versies moeten het doen met een framerate van 30 frames per seconde. Game director Nicolas Cantin laat echter weten dat het grafische verschil tussen de next gen-versies niet bijster groot zal zijn:

You really need good eyes to see the difference.
Thief verschijnt op 28 februari voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc.

  1.   
    3333/3333's avatar

    Beide versies moeten het doen met een framerate van 30 frames per seconde.

    Met andere woorden; beide consoles zijn niet krachtig genoeg.

  2.   
    BasvanDun's avatar

    E Rommel schreef, "

    Beide versies moeten het doen met een framerate van 30 frames per seconde. "

    Met andere woorden; beide consoles zijn niet krachtig genoeg.

    Ontwikkelaars moeten nog leren hoe ze met de consoles om moeten gaan. Ik verwacht dan over 1 of 2 jaar alles gewoon standaard op 1080p te spelen op 60 frames. En dan kunnen we heel die onzin rondom resoluties achter ons laten en gewoon kijken naar hoe tof de game zelf is.

  3.   
    3333/3333's avatar

    Ijdele hoop.

    Ontwikkelaars willen games steeds mooier maken, vooral ook omdat het gat de met pc (is die weer) anders weer te groot wordt. De games op de consoles zullen ook mooier worden, maar dat zal wel ten koste gaan van de framerate. Kijk naar The Last of Us, grafisch een flinke ontwikkeling, maar wel teruggeschroefd naar 30 fps.

    Bij iedere generatie consoles kun je die ontwikkeling herkennen, daarin gaat deze generatie geen uitzondering worden. Dertig frames per seconde zal gewoon de standaard blijven in de meeste console games.

  4.   
    HWSHHZ's avatar

    Ik het eens met Rommel… PC is en blijft mijn favoriet!!

  5.   
    assassin_MKA's avatar

    E Rommel schreef, "
    Bij iedere generatie consoles kun je die ontwikkeling herkennen, daarin gaat deze generatie geen uitzondering worden. Dertig frames per seconde zal gewoon de standaard blijven in de meeste console games. "

    Dat klopt.

    Ookal was de PS4 en X1 10 keer krachtiger, dan nog zouden we games krijgen met 30 FPS (met 10 keer mooiere graphics).

    Mij hoor je niet klagen. Zolang het maar STABIEL is op 30 FPS.

  6.   
    gamepower's avatar

    assassin_MKA schreef, "

    ”E Rommel” schreef, "
    Bij iedere generatie consoles kun je die ontwikkeling herkennen, daarin gaat deze generatie geen uitzondering worden. Dertig frames per seconde zal gewoon de standaard blijven in de meeste console games. "

    Dat klopt.
    Ookal was de PS4 en X1 10 keer krachtiger, dan nog zouden we games krijgen met 30 FPS (met 10 keer mooiere graphics).
    Mij hoor je niet klagen. Zolang het maar STABIEL is op 30 FPS.
    "

    sluit ik mij volledig bij, ik ben zeer tevreden hoe mijn xbox one nu draait, ben momenteel tomb raider aan het spelen en wat ziet die game er schitterend uit! en het verschil met de 360 is groot! maar echt geen spatje lag, zit op 70% nog geen enkele bug! dit verwacht ik van een nieuwe console en dat krijg ik! is dat nu op 1080p, 720p, 30of 60 FPS maakt me echt niet uit het is gewoon mega schoon!

    en jongens we weten nu al dat jullie PC uitmuntend is, maar eerlijk het interesseert me echt geen reet!

  7.   
    3333/3333's avatar

    assassin_MKA schreef, "

    ”E Rommel” schreef, "
    Bij iedere generatie consoles kun je die ontwikkeling herkennen, daarin gaat deze generatie geen uitzondering worden. Dertig frames per seconde zal gewoon de standaard blijven in de meeste console games. "

    Dat klopt.
    Ookal was de PS4 en X1 10 keer krachtiger, dan nog zouden we games krijgen met 30 FPS (met 10 keer mooiere graphics).
    Mij hoor je niet klagen. Zolang het maar STABIEL is op 30 FPS.
    "

    Dat is wel een enigzins onjuiste aanname. Als de ps4 tien keer krachtiger was draaide alle games de komende jaren op 60 fps. Door een supercomputer te bouwen komt daar ook niet zomaar Crysis 4 uitgerold.

  8.   
    G-6's avatar

    En toch blijf ik het vreemd waarom er altijd tussen 30 en 60 FPS gekozen moeten worden, kan iemand eens uitleggen waarom ontwikkelaars dan niet ervoor kunnen kiezen voor bijvoorbeeld 45 FPS als dat haalbaar is met dezelfde settingen. (ben niet zo thuis qua hoe degelijke dingen in z’n gang gaan)

  9.   
    Leon 2.0's avatar

    E Rommel schreef, "Ontwikkelaars willen games steeds mooier maken, vooral ook omdat het gat de met pc (is die weer) anders weer te groot wordt. De games op de consoles zullen ook mooier worden, maar dat zal wel ten koste gaan van de framerate."

    Ik denk dat hier inderdaad vooral de crux zit. Ontwikkelaars leveren wellicht liever een mooiere game af, dan een game die op 60fps draait. Op screenshots en in trailers merk je bijvoorbeeld al niks van de framerate, maar kan je wel al punten scoren door er (heel) mooi uit te zien en die screenshots/trailers zijn natuurlijk al heel belangrijk promotiemateriaal, zeker voor nieuwe ip’s.

  10.   
    3333/3333's avatar

    ”G-6″ schreef, "En toch blijf ik het vreemd waarom er altijd tussen 30 en 60 FPS gekozen moeten worden, kan iemand eens uitleggen waarom ontwikkelaars dan niet ervoor kunnen kiezen voor bijvoorbeeld 45 FPS als dat haalbaar is met dezelfde settingen. (ben niet zo thuis qua hoe degelijke dingen in z’n gang gaan) "

    Heeft met de refresh rate van beeldschermen te maken. Daarom bieden veel pc games ook de optie tussen 59 of 60 frames per seconde, afhankelijk van je monitor. Het is een beetje te complex om dat in één post uit te leggen. Net als waarom 24 fps voor films wel wenselijk zijn maar je voor games baat hebt bij veel hogere framerates.

    En alvast voor diegene die beweren dat je geen verschil ziet tussen 30 en 60 frames per seconde, mensen zijn zelfs in staat het verschil tussen 60 en 120 frames per seconde te onderscheiden.

  11.   
    FioranoJC's avatar

    ”G-6″ schreef, "En toch blijf ik het vreemd waarom er altijd tussen 30 en 60 FPS gekozen moeten worden, kan iemand eens uitleggen waarom ontwikkelaars dan niet ervoor kunnen kiezen voor bijvoorbeeld 45 FPS als dat haalbaar is met dezelfde settingen. (ben niet zo thuis qua hoe degelijke dingen in z’n gang gaan) "

    Ja goede vraag. 60 frames per seconde, daarvan zeggen ze dat dat de grens is met wat het menselijke oog kan waarnemen. Na 60 seconden zou je het verschil niet meer kunnen zien zeggen ze. Maar op een PC zie je wel degelijk bij sommige games het verschil tussen 120 en 60 fps. Soms heb ik een zware game op mijn pc, en dan ben ik ook tevreden met 40 a 50 fps.