Xbox Live Achievements veranderen; nieuwe uitdagingen, beloningen en meer

Microsoft heeft het systeem van Achievements behalen op de schop genomen, onder andere door het toevoegen van uitdagingen die niet van invloed zijn op je Gamerscore. De wijzigingen moeten ervoor zorgen dat ontwikkelaars meer interessante, complexe en uitdagende doelstellingen en beloningen aan hun producten kunnen verbinden. En dit gaat verder dan alleen de afdeling games…

Zo kunnen video en muziek apps ook Achievements bevatten, maar deze voegen geen punten toe aan je Gamerscore. In plaats daarvan zijn andere bonussen te verdienen, bijvoorbeeld digitale artwork of ‘sneak peek’ content. Bij games kan je bij non-Gamerscore Achievements denken aan beloningen in de vorm van vroege toegang, gratis verlenging van een betaalde dienst, een tijdelijke boost qua vaardigheden van je personage en nieuwe mappen of characters om vrij te spelen.

Door deze nieuwe aanpak worden Achievements (hoofdletter A) verdeeld in twee categorieën: challenges en achievements (kleine a). Een achievement is beschikbaar vanaf de lancering van een game en kan op elk gewenst moment behaald worden. Het kan je Gamerscore en andere beloningen opleveren en lijkt dus het meeste op het huidige systeem. Een challenge is meer een gelegenheid om een doelstelling te bereiken, wat binnen een bepaalde periode moet gebeuren en wat niet van invloed is op je Gamerscore. Hierbij valt te denken aan een challenge voor een hele community om een bepaald aantal kills te behalen in een week tijd.

Zowel achievements als challenges verschijnen straks in je lijst met Achievements en het is zelfs mogelijk dat er een korte video-opname te zien is van het moment waarop je ze bereikt hebt.

Beide typen Achievements worden vanuit de cloud aangestuurd, wat betekent dat ontwikkelaars eenvoudig nieuwe Achievements kunnen toevoegen na de launch van een game. Je kunt dan aan je Gamerscore blijven werken zonder dat je per se DLC moet kopen. Ontwikkelaars kunnen hiermee makkelijk inspelen op trends in een game en zo populaire acties belonen via een achievement of challenge. Ontwikkelaars kunnen ook eenvoudig spelers vragen om zelf met ideeën te komen voor Achievements in een spel.

  1.   
    OllieDenZotn's avatar

    Leuk.. wat extra uitdagingen kunnen nooit kwaad 🙂

  2.   
    soldierarjan's avatar

    Ben benieuwd of gamers hier echt wat mee gaan doen als geen invloed heeft op je gamerscore.

  3.   
    ChielB's avatar

    Als je nieuwe content vrij kunt spelen (of bijvoorbeeld een paar maanden gratis een betaalde dienst kunt verdienen), dan lijkt me dat haast meer motivatie voor gamers dan alleen de punten voor je Gamerscore.

    Zolang het iconische pop-upje maar in stand blijft. 8)

  4.   
    FishHookz's avatar

    ChielB schreef, "Als je nieuwe content vrij kunt spelen (of bijvoorbeeld een paar maanden gratis een betaalde dienst kunt verdienen), dan lijkt me dat haast meer motivatie voor gamers dan alleen de punten voor je Gamerscore.
    Zolang het iconische pop-upje maar in stand blijft. 8) "

    Een tijdje geleden dat ik gezegd dat Microsoft dat nooit zou doen, maar nu dat je elke maand 2 gratis games kan downloaden weet je het maar nooit bij die gekken 😛

  5.   
    Rijstekorrel's avatar

    Van mij hoeft het niet ik vind die hele trophies/achievements beetje overdreven, maar goed blijkbaar slaat het zo aan dat mensen dat ze het gaan uitbreiden.
    Ik haal wat ik haal als ik bezig ben zie er nog steeds geen meerwaarde in om een game er langer door te spelen.

  6.   
    Lucvz's avatar

    Zou leuk zijn als ze ook daadwerkelijk opgenomen worden als je die achievement haalt. Vaak heb je iets episch ervoor moeten doen en dan lukt het en weet je soms niet eens meer hoe je het gedaan hebt.

    Bijvoorbeeld een Tomahawk kill waarbij je 40 meter overbrugt.