Ontwikkelaar Naughty Dog heeft als paradepaardje van Sony een opvallende uitspraak gedaan. Naughty Dog zal namelijk met de overstap naar de next-gen, de PlayStation 4, gebruik blijven maken van de huidige engine die ook te zien is in Uncharted 3 en The Last of Us. De ontwikkelaar heeft dus besloten om niet voor de nieuwe generatie direct ook een nieuwe engine te bouwen. De baas bij de ontwikkeling van The Last of Us, Bruce Straley, legde uit waarom Naughty Dog hiervoor heeft gekozen.
We learned a big lesson coming from PS2 to PS3. There was a lot of hype over what next-gen was going to be. It was all going to be like movies, like a pre-rendered cutscene-style fidelity. That turned out not to be true. Granted, what we’re able to do now is pretty damn close, but it took Naughty Dog four games to get there – one of the top developers in the industry with some on the most amazing scientists working in our programming department.Volgens Straley heeft Naughty Dog dus deze keuze gemaakt omdat de huidige engine in principe al voldoet aan de eisen. Slechts wanneer het maximale ergens niet uit gehaald kan worden, zal dat gedeelte van de engine – en, uiteindelijk de gehele engine zelf – vervangen worden.We scrapped everything at the beginning of Uncharted 1, and we had a perfectly good engine with the Jak & Daxter franchise. We could have started with something there and then built off of it and only changed the pieces and parts as we needed, when we needed. And that really caused a lot of turmoil.
We learned our lesson in saying, as we move into development into next-gen, we want to take our current engine, port it immediately over as is and say, ‘Okay, we have a great AI system, we have a good rendering system’.
We have all these things that already work. Only when we hit a wall will we say, ‘When do we need to change something? When do we need to scale it? ‘When does the gameplay, when does the story, when does the world that we need to create – when does this engine hit the wall? Right, now we need to change this part of the engine.’
Kan je de keuze van Naughty Dog begrijpen, of had je toch liever gezien dat ze al met een nieuwe engine bezig zijn?
Zo kan ’t ook, aanpassen wanneer nodig.
Ik denk dat ze een zeer goede engine hebben die op ps3 al zeer mooi beelden en leuke games kon maken als ze daar nog op verder kunnen bouwen en niks in de weg staat hoor je mij niet klagen.
Geen bezwaar
Toch liever een nieuwe engine gezien. Niet dat dit zoals CODl is, maar met nieuwe generatie consoles horen naar mijn mening ook nieuwe gen engines. Natuurlijk zal er nog wel het een en ander uit de oude te halen zijn, maar toch..
Ze maken nu al op de ps3 erg mooie games zal vast wel goed komen.
Een nieuwe engine hoeft ook niet perse als je alle nieuwe technieken maar in de oude kan stoppen en deze op hetzelfde niveau kan krijgen als een nieuwe engine. Als je ergens achterloopt dan zal de concurrentie je keihard voorbij lopen.
Hoop wel dat ze eindelijk die rafelige graphics, lelijke schaduwen en pop-up weg kunnen werken op de ps4, de uncharted games smeekte om fatsoenlijke anti-aliasing.
CoD draait vooralsnog op een geupdate versie van de vorige engine, enkel sommige render technieken en wat andere meuk is verandert.
Animatie-systeem bijvoorbeeld is grotendeels(tot nu toe) hetzelfde.
Vind het helemaal prima, de uncharted games zien en spelen naar mijn mening nog steeds zoals de next gen gaat worden (volgens de gameplay video’s die er nu zijn). Top graphics, alles loopt smooth zonder lag en niet al te lange laadtijden, houden zo. 🙂
Als dat is wat je dankzij optimalisatie van een engine op de PS3 kan bereiken, stel je voor wat je met een nieuwe geoptimaliseerde engine op de PS4 kan bereiken!
Daarom is het jammer dat (vooralsnog) geen nieuwe komt.