4A Games reageert op uitspraken over erbarmelijke omstandigheden

Gisteren wisten we je te melden dat Metro: Last Light volgens voormalig THQ-president Jason Rubin onder erbarmelijke omstandigheden is ontwikkeld. Het budget was laag, de ontwikkelruimte zelf hing van ellende aan elkaar en de benodigde hardware moest letterlijk het land binnengesmokkeld worden. Het waren tamelijk schokkende uitspraken en daarom besloot Andrew Prokhorov, de creative director van ontwikkelaar 4A Games, ook zijn zegje te doen.

Hij bevestigde de verhalen en liet tegelijkertijd weten dat Rubin de enige THQ-president was die de ontwikkelaar tijdens de tien jaar durende samenwerking heeft bezocht:

He did this on his second week in THQ. Keep in mind that he only had few months to somehow fix the situation. Alas, that didn’t work out.
Prokhorov heeft Rubin persoonlijk bedankt voor zijn artikel, maar liet tegelijkertijd in een reactie weten dat Deep Silver (de uitgever die Metro heeft overgekocht van wijlen THQ) in deze situatie niet de schuldige is. Zij erfden immers een hoop rotzooi en het is simpelweg onmogelijk om binnen zo’n korte tijd alles in orde te maken:
Jason, please don’t blame Deep Silver for not having our logo on the game site… just like us, they ended up in a harsh situation and had to do a lot of things in two months, which was definitely a very hard task,. I don’t blame them for letting the logo thing slip. They are trying hard. After all, it’s our game that matters and not our logo.
Daarnaast liet Prokhorov weten dat ook hij het vervelend vond om aanvankelijk door THQ gedwongen te worden een multiplayer te maken. Uiteindelijk is zo’n multiplayer-modus er niet gekomen, maar er is wel veel tijd en geld in gaan zitten. “Veel kostbare tijd zou niet verspild zijn en we hadden dan een nog betere singleplayer kunnen maken,” aldus Prokhorov.

Tot slot liet Prokhorov weten dat het goed is dat recensenten niet de kans hebben gehad om rekening te houden met de werkomstandigheden. Waar het voor de consument namelijk uiteindelijk om draait, is of de game vermakelijk is:

We deserve the ratings we get. After all, the final consumer doesn’t care about our conditions. And this is RIGHT. We need no indulgence.
Mijn naamgenoot is uitgebreid met de game aan de slag gegaan en kan inmiddels vol overtuiging bevestigen dat Metro: Last Light, ondanks de erbarmelijke werkomstandigheden van het ontwikkelteam, een fantastische game geworden is.

  1.   
    Fabianb's avatar

    Best heftig dat het team achter zo’n grote game nog zo’n rotzooitje is. Niet alleen het team maar de gehele situatie.