FIFA 19

Ieder jaar wordt er door menig voetballiefhebber weer reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe FIFA. Misschien dit jaar wel iets meer dan normaal, door de afwezigheid van het Nederlands elftal tijdens het wereldkampioenschap. We mochten FIFA 19 proberen tijdens de EA Play, een dag voordat de E3 2018 officieel losbarstte. Na een aantal potjes en een interview met een van de ontwikkelaars, kunnen we er het volgende over zeggen…

Champions League

Laten we meteen beginnen met de grootste verandering en aankondiging van FIFA 19, de Champions League is na tien jaar weer terug bij FIFA! Niet geheel verrassend aangezien de licentie; die voorheen in handen was van Pro Evolution Soccer, ten einde liep. PES delft al jaren het onderspit tegenover FIFA en krijgt het met het verlies van de Champions League dit jaar nog moeilijker dan voorheen.

De Champions League zal geïntegreerd worden in alle speelbare modi van FIFA. Zo kom je niet alleen tijdens The Journey in aanraking met de Champions League, maar ook bij Kick Off, je eigen Career en Ultimate Team-modi. Allemaal geven ze een eigen invulling aan de Champions League, die uiteraard voorzien is van alle officiële muziek, commentatoren en beeldmerken.

Aanpassingen in de gameplay

Gelukkig is de Champions League niet de enige verandering in FIFA 19. Er is weer flink gesleuteld aan de gameplay, die een nog realistische voetbalervaring moet bieden. Zo heeft FIFA 19 de mogelijkheid om je eigen tactiek door de te voeren nog meer uitgebreid. Uitgever Electronic Arts noemt het Dynamic Tactics, hiermee zou een speler de mogelijkheid hebben om zijn team en tactiek naar wens en tot in het kleinste detail aan te passen. Iets wat tijdens het spelen van de hands-on demo niet heel erg naar voren kwam. Het zal dan dus ook nog even afwachten zijn hoe EA deze feature vorm gaat geven.

Een andere toevoeging is het zogenaamde active touch system, een systeem wat zou helpen met het vloeiend houden van de game. Met dit systeem zijn de acties die je maakt nog directer door te voeren vanaf de druk op de knop op de controller. Dit kwam goed naar voren tijdens de speelsessie, het gehele spel voelde soepeler aan, ik leek meer controle over mijn spelers.

Daarnaast zijn er een aantal nieuwe passeerbewegingen geïntroduceerd die naar mijn mening enorm waardevol kunnen zijn voor de competitieve spelers onder ons. Wanneer je een keer op de rechterstick drukt lob je de bal, waardoor je gemakkelijk een tackelende speler kunt ontwijken of juist de bal klaar kan leggen voor een volley. Na flink wat oefenen zorgde dit voor een aantal mooie doelpunten. Een andere toevoeging is een schijnbeweging, waarbij de speler aan de bal naar een kant kijkt en de bal naar de andere kant speelt.

Ook het schieten op doel heeft een kleine verandering ondergaan, zo kun je nu wanneer je een keer op de schietknop drukt en wanneer het been van de speler dan op zijn verst naar achteren is gehaald, een Timed Finished schot maken. Dit zijn schoten op doel die nog mooier zijn dan normaal, met extra curve en snelheid. De Timed Finishes zijn wel extreem moeilijk om voor elkaar te krijgen. Wanneer je ze mist zal je de bal gegarandeerd ergens in de bovenste ring van het stadion moeten gaan zoeken. Mocht je de bal wel perfect raken dan is het nog geen garantie voor een doelpunt. Wanneer je een Timed Finish perfect weet te raken maar je mikt net zo goed als Stevie Wonder dan zal de bal alsnog meer richting de cornervlag gaan dan richting de goal.

End of The Journey

FIFA 19 zal overigens het laatste deel zijn waarbij we Alex Hunter volgen na zijn debuut in FIFA 17. Ongetwijfeld dat de Champions League een groot deel zal gaan uitmaken van het einde van Alex zijn voetbalreis. Je gaat wederom verschillende keuzes maken die Alex zijn directe omgeving en fans zal beïnvloeden. Wat er hierna met de Journey mode zal gebeuren is niet duidelijk, misschien krijgen we een nieuw verhaal of wordt de modus vervangen door iets anders.

Voorlopige conclusie

Ondanks al deze toevoeging liepen mijn spelers bij een corner de bal knullig in het eigen doel, leek de doelman nog steeds raar te reageren op sommige makkelijke ballen en liepen spelers elkaar in de weg. Het lijkt er dan ook op dat FIFA nog steeds te kampen heeft met dezelfde problemen als in de eerdere delen. Alle toevoegingen helpen het spel een stuk vloeiender te maken en de toevoeging van de Champions League zal vele fans goed doen, maar verwacht niet dat deze FIFA alle ongemakken van het vorige deel weet op te lossen. De Dynamic Tactics zorgen voor meer diepgang en maken de competitieve eSports scene een stuk aantrekkelijker. Kortom, FIFA is goed op weg maar heeft nog stappen te maken om een aantal van de grootste ergernissen op te lossen…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren