AOC AGON AG251FZ

Nu 4K-schermen steeds meer de mainstream betreden, is het niet gek dat menig gamer zich klaarmaakt voor de overstap naar een grotere resolutie. Er is echter een alternatief. Waarom zou je scherper willen gamen, als het ook vloeiender kan? Dezelfde hoeveelheid pixels, maar een toename in verversingssnelheid. Monitorfabrikant AOC biedt precies dat met het nieuwe AGON AG251FZ model. Een heus display voor de gamer die framerates van 240 wil klokken. Is dit dan stiekem toch de superieure upgrade?

Op een oude fiets…

De AOC AGON AG251FZ gaat op de kop voor de adviesprijs van 499,- euro. Een flinke duit voor ‘gewoon’ een Full HD display, maar nog relatief laag ingespeeld voor de schermen die hogere beeldverversing ondersteunen. En dat is precies de focus van dit specifieke model. Niet te groot, niet te uitbundig, maar wel voorzien van de mogelijkheid om op 240 frames per seconde beelden te verwerken. Voor de gamer wellicht nog belangrijker dan een toename in beeldscherpte.

Opvallend is dan ook dat AOC hier voor een zogenaamd TN-paneel heeft gekozen, in plaats van bijvoorbeeld de nu populaire IPS-aanpak. De TN (Twisted Nematic) technologie is vandaag de dag een wellicht wat verouderde manier van monitoren bouwen, maar daarom is het juist zo knap dat hierover de 240 Hertz behaald kan worden. Een aardig staaltje vakmanschap, waar vervolgens wel de prijs enigszins mee gedrukt kan worden. Lang niet alle schermen die inspelen op de wenken van de gamer kunnen concurreren met deze framerate, laat staan de prijs.

  • Schermgrootte: 24,5 inch / 62,2 centimeter
  • Resolutie: 1920×1080 pixels
  • Beeldverhouding: 16:9 ratio
  • Verversingssnelheid: 240 Hertz (eventueel met AMD FreeSync)
  • Responstijd: 1 ms (in Overdrive)
  • Helderheid: 400 cd/m²
  • Contrastratio: 1000:1
  • Dynamisch contrast: 50M:1
  • Kijkhoek: 170/160
  • Luidsprekers: tweemaal 3 Watt speakers
  • Energieverbruik: 70 Watt
  • Verstelbaar: -20/20 graden, -3.5/21.5 graden, 130 millimeter (kanteling, helling, hoogte)
  • Interfaces: 2 x HDMI, D-Sub, DVI, DisplayPort
  • Inbegrepen: muurbevestigingsbenodigdheden, optioneel bedieningspaneel

Een beeldje meer of minder

En juist de verversingssnelheid is hetgeen wat geen enkele gamer koud kan laten. Waar het reguliere scherm aftopt op zestig beelden per seconde, walst de AG251FZ daaroverheen met het vierdubbele. Een hoeveelheid en snelheid die aanvankelijk niet te bevatten lijkt, maar juist tijdens game-sessies ongekend goed van pas kan komen. In competitieve online games — shooters, met name — kan je winst afhangen van dat ene beeldje meer of minder. Die ene flits waarin je een tegenstander wel of niet ziet, kan mogelijk vallen onder de beelden die je op een 60 Hertz-monitor nooit had gezien.

Het klinkt allemaal wat vergezocht, maar de snelheid van je beeldscherm is en blijft een belangrijke factor in sommige spellen. Des te vloeiender de beeldvertoning, des te prettiger het je brein binnendruppelt. Tijdens mijn aanvankelijke testsessies met Overwatch werd dat al vlot duidelijk. Vooral in dit soort spellen kunnen hogere framerates enorm goed van pas komen: je ervaart meer beeld, waardoor je op meer situaties in kan springen of meer informatie weet te verwerken. Enorm handig voor de pro, al blijft het betwijfelbaar of elke gamer er significant op vooruit gaat als het aankomt op vaardigheid of snelheid. De gemiddelde speler wordt er niet per definitie beter op, maar qua kijkervaring is en blijft het een flinke stap vooruit.

Tijdens speelsessies bleek het — in mijn geval — een factor waar je bijzonder snel aan went. Zodra je eenmaal lekker in de flow van het spel zit, merk je niet continu een voordeel van de 240 frames per seconde. Je beleeft de game uiteraard vele malen vloeiender, maar het wordt al snel een facet waar je lang niet altijd bij stilstaat. Zodra je echter over- of terugschakelt naar een lagere framerate, dan weet je pas echt wat je mist. Met een monitor als de AG251FZ in je referentiekader, kan een doorsnee beeldscherm al snel als een obstakel voelen. De ‘gulden standaard’ van 60 frames per seconden oogt ineens als een prehistorisch principe.

Het juiste perspectief

Ongeacht van het voordeel van een verhoging van de beeldfrequentie, kent AOC’s nieuwe monitor ook een aantal valkuilen. De keuze voor het TN-paneel komt hierin sterk terug. Weliswaar is het de fabrikant gelukt een glorieuze framerate erdoorheen te persen, maar de nadelige eigenschappen van het achterliggende paneel blijven een jammerlijk aspect. Met name de geringe kijkhoek is daarbij een jammerlijk aangezicht. Eenmaal tegenover het beeld geplaatst, merk je daarvan nauwelijks iets. Echter, wanneer je deze monitor vanaf een kleine hoek bekijkt, zal je al snel zien dat kleuren vergelen en contrasten verfletsen. Daarmee is dit specifieke model minder geschikt voor gamers die vanuit verschillende posities gamen. Beweeglijke spelers kunnen zich hierdoor gehinderd voelen. Absoluut geen doodzonde, maar wel een aspect waarop menig andere monitor in deze prijscategorie de voorsprong pakt.

Dat doet mogelijk ook weer twijfels opborrelen over de hardheid van de kleuren en het contrast, iets waar TN-technologie doorgaans evenals het onderspit delft tegenover bijvoorbeeld IPS- of VA-monitoren. Toch valt dat in dit geval relatief mee. AOC heeft zijn uiterste best gedaan alsnog legio instellingen aan te bieden die de kleurverhoudingen in optima forma duwen. De (dynamische) contrastratio kan nog lekker mee met de hedendaagse standaarden, maar ook de verschillende ‘Game Modes’ maken het dat er altijd wel wat te tweaken valt voor het specifieke spel dat afgebeeld moet worden. Het zwart is niet zo oneindig diep als dat van een VA-concurrent, maar de kleuren springen er nog aardig vanaf. En juist voor de ultieme afstelling daarvan levert AOC een ander, handig stukje randapparatuur mee.

Tweaken met handigheid

Het bijgeleverde bedieningspaneel voorziet de gamer van een makkelijke manier om te schakelen tussen verschillende schermmodi, alsmede de mogelijkheid om zelf zaken naar wens af te stellen. Doorgaans moet dit gedaan worden met een handvol onoverzichtelijke knoppen onderop het display, maar deze console biedt daarvoor meer handige houvast. De plaatsing en de functies van knoppen kan wellicht nog enigszins versimpeld worden (denk aan het scrollwiel dat BenQ jaren geleden introduceerde), maar met enige gewenning gooi je in een mum van tijd het contrast wat omhoog of elimineer je de donkerheid van specifiek de schaduwen in je beeld. Gelukkig hoeft dat lang niet altijd te gebeuren. Voor de gamer die het echter pietje-precies in wil stellen op elk gegeven moment, ligt de mogelijkheid voor je. Letterlijk.

Dit controlepaneeltje is echter ook een goed blijk van een ander, toch enigszins jammerlijk aspect van de AG251FZ. In totaal ontbreekt het namelijk aan enige vorm van finesse. Een stukje hoogwaardige afwerking. Uiteraard ligt de focus van dit specifieke product op het leveren van een ongekend hoge framerate, maar wat bijgeleverde charme zou het model niet misstaan. Het geheel zit zonder twijfel stevig in elkaar én valt er genoeg te verschuiven en verstellen, maar echt chique wordt het geenszins. Een wow-factor ontbreekt wel degelijk. Het bedieningspaneel oogt bijvoorbeeld niet bepaald sexy, en daarbij is het scherm zelf ook gebrekkig op het front van visuele charme. Het kleurgebruik en logo van het ontwerp mogen er dan wellicht wezen, maar voor deze prijs voelen sommige aspecten wat onbeholpen aan.

Gebrekkig in charme?

Ultieme bijzaak, maar niet iets wat voor deze prijs vergeten mag worden. De afwerking van het geheel loopt de kantjes er vanaf. Zo voelen de aansluiting van sommige poorten wat lomp aan, terwijl ze zelf ook weinig plezant voor het oog overkomen. Allemaal leuk en aardig dat er dan op de zijkant van het paneel meerdere USB-poorten aanwezig zijn, alsmede bijvoorbeeld een haakje voor de kabel van je headset, maar had ze dan ook net iets mooier of strakker vormgegeven. Die facetten van het scherm komen ongetwijfeld een keer in je zicht, dan mogen ze naar mijn idee wel van iets meer doordachte touch voorzien zijn. Dit is en blijft toch een vehikel wat pal voor je snoet dient te staan.


Juist in dat opzicht staan concurrenten als BenQ en EIZO iets sterker in hun schoenen, waar ook zeker iets voor gezegd mag worden. Al blijft deze vorm van hoge ogen gooien natuurlijk slechts een kwestie van (extra) comfort, die altijd op de tweede plek komt ten opzichte van de prestaties van het scherm. En daarin excelleert de AG251FZ als geen ander. En dat voor het nog relatief betaalbare prijskaartje.

Conclusie

Al met al is de AOC AG251FZ een ontzettend mooi stukje monitor. Dit product knalt meer beelden richting je ogen dan je voorheen had kunnen behappen, en dat terwijl de prijs nog altijd in het middensegment blijft zweven. Tel daarbij op dat het scherm ten alle tijden in staat is een mooi plaatje te vertonen, wat gemakkelijk naar je eigen hand te zetten is. In die zin is de toespitsing op de gamer met vlag en wimpel geslaagd. Voor de richtprijs van 499,- euro vind je niet snel een unieke kijkervaring als deze.

Tegelijkertijd merk je ergens wel weer waar AOC precies op bezuinigd heeft om die lage prijs te verantwoorden. De afwerking ontbreekt wellicht aan enige finesse, extra facetten als de speakers of koptelefoonarm blijken amper nuttig en de kijkhoek is (als vanouds) gering. Stuk voor stuk minder overweldigende bijzaken naast die bizarre verversingssnelheid, maar toch. Een monitor staat ten alle tijden ferm gevestigd in je felbegeerde set-up, dan blijft het gewoon fijn om een charmant ontwerp én gebruiksvriendelijkheid terug te zien. Daarop mag AGON wellicht nog wat meters maken, al blijft die 240 Hertz een onfeilbaar stukje vakmanschap. Dan zie je dat soort kleine missers toch sneller door de (ongekend vloeiende) vingers.

  1.   
    Tom's avatar

    Los van de recensie wil ik graag nog even het volgende minpunt aanspelen: de godvergeten en nul charmante benaming van monitoren.

    Ik weet dat vrijwel elke partij legio onhandige titels voor producten bedenkt, maar waarom in godsnaam? Je kunt de verschillen van allerhande uiteenlopende monitoren best op een andere manier aanduiden. Die reeks letters en cijfers helpt het zoeken/vragen naar een bepaald product niet bepaald versimpelen. Wees eens creatief en bedenk niet een productnaam à la [merk] + [submerk] + [nauwelijks logisch spartelen op een toetsenbord].

    Die ergernis terzijde gezet, is dit gewoon goei’n handel. Oprecht een tof scherm met een ongekend fijne focus, met nog een betaalbaar prijsje. Daar doet die naam ook weinig afbreuk aan, maar toch.

  2.   
    Neolite's avatar

    Echt een goede review Tom! Alleen waarom 500 euro betalen voor een simpel TN paneeltje met een iets hogere refreshrate? Voor zover ik kan opmaken is dat echt het enigste extra wat die prijs zou moeten verantwoorden. Niet iets waar ik bijzonder warm voor loop bij een beeldscherm wat bijna net zo duur is als een budget game pc.

    Voor 150 euro heb je een 24 inch 1920×1080 75HZ scherm, de AOC G2460VQ6. Iets waar de meeste gamers meer dan genoeg aan zullen hebben. Want let op! Je dient ook daadwerkelijk 244fps te behalen voor een dergelijke ervaring. Iets wat je bij de meeste games op de echte competitieve na niet zult behalen.

    Voor 250 euro heb je de Asus VG248QE, een 24 inch 1920×1080 144hz scherm dat echt aan alle eisen zou moeten voldoen. Niet om lullig te doen, maar dan klinkt een verdubbeling van het bedrag voor slechts een hogere refreshrate echt als te veel. Voor 350 was dit echt een uitstekende monitor geweest, maar op dit moment zit er echt een “gamerspremium” aan. Om over de door jou al genoemde afwerking nog maar niet te beginnen(dat kan echt niet voor deze prijs).

  3.   
    Tom's avatar

    Thanks! En ja, het blijft een aardige investering. Toch ben ik ervan overtuigd dat er zeker doelgroep is die het bedrag hiervoor wil neerleggen. Ik heb met tal van games een framerate van 200+ geklokt op ‘slechts’ een GTX 970, en het is en blijft een bizar lekkere ervaring. Nu snelle en competitieve games een goede opleving maken, voelt het als een prima aankoop.

    Natuurlijk kun gemakkelijk je settelen voor minder, maar ik denk dat er genoeg gamers zijn die het uiterste willen pushen. En wat dat betreft is die 240 Hertz wel een lekker prestigeding, waar je ook nog eens veel baat bij kunt hebben.

    Daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet bepaald binnen die doelgroep val. Ikzelf zou eerder ook voor een lage framerate opten, maar vooral wegens het oog op videoproductie. Zelf liep ik namelijk zelf vaak tegen het feit aan dat mijn bizar hoge framerates toch in het niet vallen bij streams of opnames (of de afbeelding daarvan), waardoor je mij ook sneller ziet kiezen voor eerdergenoemde modellen.

  4.   
    Gabbersouth's avatar

    de 40 inch van iiyama doet het prima

  5.   
    Thijs.'s avatar

    Ik zou NOOIT maar dan ook NOOIT deze Chinese meuk kopen. AOC is een flutmerk en regelmatig komen er klachten voorbij over hun hoge refreshrate schermen. Voor de 1ne werkt het wel voor de ander blijft het op 60hz. Het kan zijn dat dat bij dit model opgelost is maar ik koop dan toch liever een merk zoals Benq of Acer. 😉

  6.   
    Gabbersouth's avatar

    iiyama komt ook uit het oosten en dat is toch echt geen meuk !!!!

  7.   
    DoeMaarWat's avatar

    Vgm heb je in sommige online shooters zoals cs go geen voordeel aan 240hz over 144hz, omdat de gameserver een 128 ticks per seconde geeft dacht ik. (In het opzicht van een enemy eerder zien)

  8.   
    3333/3333's avatar

    Misschien handig om er bij te vermelden dat dit een Freesync monitor is, met een Nvidia gpu kan je dus geen gebruik maken van beeldsynchronisatie. Iets wat bij een monitor met een hogere refreshrate wel echt een must is aangezien je framerate nooit een stabiele 144/240 fps zal zijn.

    De keuze voor TN is trouwens alles behalve opvallend, TN panelen hebben een minder goede kleur weergave dan IPS maar minder input lag en hogere refreshrates. Daarom worden doorgaans nog TN panelen voor dit soort schermen gebruikt.

    Verder ben ik het met Thijs eens, AOC is doorgaans wel echt een van de slechtste monitorfabrikanten. Er wordt hier niks over de aanpasbaarheid van helderheid genoemd, maar dat was echt een groot probleem bij de vorige generatie van hun monitoren. Die konden alleen maar op standje schijnwerper, wat heel vermoeiend voor je ogen is.

    Voor de 1ne werkt het wel voor de ander blijft het op 60hz.

    Zijn meestal mensen die de verkeerde kabels gebruiken, met HDMI en DVI Single Link blijf je gelimiteerd tot 60 Hz.

  9.   
    Tom's avatar

    FreeSync inderdaad helemaal vergeten te vermelden, voeg ik zo even toe!

    Overigens is AOC een Taiwanees bedrijf, niet Chinees. In Taiwan zitten onder meer ook ASUS, MSI, BenQ, Acer en Cooler Master gevestigd. Niet bepaald de B-merken.

    En inderdaad: in mijn geval deden de hogere refresh rates het juist prima, omdat ik wel begrijp dat dat beter gaat over een DP-kabel en je daarvoor mogelijk wat moet tweaken met je instellingen.

    Natuurlijk heb ik niet (nog) niet de apparatuur om de stabiliteit ervan te berekenen, maar voor zover merkbaar heb ik geen last gehad van een inkakkende input lag of het terugvallen van de framerate. En vooralsnog hebben de critici mét die apparatuur dat ook niet (significant) gemeten. De input lag is weliswaar geen rocksteady 1 ms, maar passeert (in Overdrive) niet snel de 2 ms.

    Om terug te komen op het aanpassen van de lichtinstellingen: er valt in dit geval dus een heleboel in te stellen, al is de backlighting slechts beperkt aan te passen. Er zijn modi die je ogen sparen (Low Blue Lighting mode, bijvoorbeeld), maar wellicht ontbrak nog wel de mogelijkheid voor een nachtmodus, waarbij ook de achtergrondverlichting teruggeschroefd kon worden.

  10.   
    3333/3333's avatar

    Dat zou wel jammer zijn, overdag is een fel scherm wel prettig als je in een ruimte met veel daglicht zit maar in de avond wil ik wel echt de helderheid flink terug kunnen schroeven. Lijkt toch een punt te zijn waar AOC ook met deze monitor weer weinig rekening mee heeft gehouden.

    Neolite schreef, "Want let op! Je dient ook daadwerkelijk 244fps te behalen voor een dergelijke ervaring. Iets wat je bij de meeste games op de echte competitieve na niet zult behalen."

    Maar dat is dus het hele punt van FreeSync/G-Sync, dat zorgt er voor dat je monitor gewoon de framerate die je gpu levert weergeeft wordt zonder screentearing. In veel racesimulatoren zie ik mensen dit gebruiken. Dan heb je een framerate die bijvoorbeeld schommelt rond de 90, die dan alsnog goed wordt weergegeven. Maar dan zonder de vervelende input lag die vsync met zich meebrengt.

  11.   
    Tom's avatar

    Nouja, de ‘brightness’ is uiteraard naar beneden te schroeven, alsmede dus die blauwe tinten (want slaapgebrek inducerend). Maar qua verlichting lijkt dat niet heel veel te verminderen, eerder alsof de gamma van het geheel wat omlaag wordt gehaald. Inderdaad een puntje waarop waarschijnlijk verbetering mogelijk is.

    Vind het ergens ook wel enorm jammer dat ik zaken als FreeSync en G-Sync (bijna) nooit kan testen, gezien daar vaak dan weer net een andere GPU voor vereist is.

    Heb NVIDIA wel gevraagd of ze voor dat soort zaken een nieuwe videokaart aan willen leveren, maar dan zou het op het front van FreeSync alsnog weer mislopen.

  12.   
    Felis_Rufus's avatar

    Tom schreef, "Los van de recensie wil ik graag nog even het volgende minpunt aanspelen: de godvergeten en nul charmante benaming van monitoren.
    Ik weet dat vrijwel elke partij legio onhandige titels voor producten bedenkt, maar waarom in godsnaam? Je kunt de verschillen van allerhande uiteenlopende monitoren best op een andere manier aanduiden. Die reeks letters en cijfers helpt het zoeken/vragen naar een bepaald product niet bepaald versimpelen. Wees eens creatief en bedenk niet een productnaam à la [merk] + [submerk] + [nauwelijks logisch spartelen op een toetsenbord].
    Die ergernis terzijde gezet, is dit gewoon goei’n handel. Oprecht een tof scherm met een ongekend fijne focus, met nog een betaalbaar prijsje. Daar doet die naam ook weinig afbreuk aan, maar toch."

    Is toch wel een significant punt! 😉

  13.   
    3333/3333's avatar

    Een GTX 970 ondersteund gewoon G-Sync, maar ik heb wel het idee dat FreeSync de populairdere optie (aan het worden) is. Beter betaalbare techniek en vereist geen extra hardware in de monitor.

  14.   
    Neolite's avatar

    Patriotic Pepe schreef, "Maar dat is dus het hele punt van FreeSync/G-Sync, dat zorgt er voor dat je monitor gewoon de framerate die je gpu levert weergeeft wordt zonder screentearing. In veel racesimulatoren zie ik mensen dit gebruiken. Dan heb je een framerate die bijvoorbeeld schommelt rond de 90, die dan alsnog goed wordt weergegeven. Maar dan zonder de vervelende input lag die vsync met zich meebrengt. "

    Ohw absoluut, alleen je moet het wel kunnen gebruiken. De meeste GPU’s zijn nog steeds NVIDIA en deze ondersteunen geen freesync. De AMD bezitters kunnen inderdaad gebruik maken van Freesync, was even voorbij gegaan aan deze groep.

  15.   
    Tom's avatar

    Patriotic Pepe schreef, "Een GTX 970 ondersteund gewoon G-Sync, maar ik heb wel het idee dat FreeSync de populairdere optie (aan het worden) is. Beter betaalbare techniek en vereist geen extra hardware in de monitor. "

    Toen we dat bizarre scherm van ASUS op bezoek hadden, stond daar vermeld dat ik minimaal een GTX 980 moest hebben om überhaupt in aanmerking te komen voor G-Sync. Dat advies heb ik destijds maar voor lief genomen. Wil geen testscherm of mijn eigen GPU vernachelen met dat soort info.

  16.   
    3333/3333's avatar

    Ik denk dat ze dat dan niet duidelijk gecommuniceerd hebben want als een gpu G-Sync ondersteund zou dat met iedere G-Sync monitor moeten werken. Ik vermoed dat die aanbeveling meer te maken had met de gebruikte resolutie bij die monitor, want die is voor een GTX 970 wel aan de hoge kant als het om gaming gaat. Asus ziet denk ik liever geen reviews van hun monitoren waarbij gpu’s die underpowered zijn worden gebruikt om het scherm te showen.

    G-Sync / FreeSync heeft verder niks met kracht te maken, het scherm toont simpelweg wat de gpu kan leveren.

    @Neolite, ik hoop dat AMD met Vega weer met high-end gpu’s komt. Ze moeten inderdaad nog wel een flinke inhaalslag maken, zou ook goed zijn voor de consument.

  17.   
    tranceguy's avatar

    Vergeet dit, waarom niet EN scherper EN een hogere framerate? Gewoon omdat het kan!