Diablo III: Reaper of Souls

Als afgezant van GamersNET was ik aanwezig bij de persconferentie van Blizzard op de Gamescom, alwaar de nieuwe uitbreiding van Diablo III eindelijk getoond werd: Reaper of Souls. Trailers, concept art, gameplay, statistieken: het ontwikkelteam van Blizzard wond er geen doekjes om en toonde Reaper of Souls al volop in de Keulse Koelnmesse. Fans van Diablo III kunnen rekenen op bakken met nieuwe, epische content en een goed aantal uren aan nieuwe, intense Diablo-gameplay.

Do fear the reaper

Reaper of Souls zet de verhaallijn van Diablo III voort. Na het verslaan van het kwaad, annex Diablo zelf, is nog niet al het duivelse en demonische uit de wereld geholpen. Een duister gedeelte van Diablo zit namelijk nog vast in de onvernietigbare Black Soulstone, een stukje Diablo, om het zo maar te zeggen. Terwijl deze duivelse steen veilig opgeborgen wordt diep onder het befaamde Sanctuary, keert Malthael, The Angel of Wisdom terug, nu in de vorm van de kwaardaardige Angel of Death. Een gevallen engel dus, eentje die sterk doet denken aan een gothische doch stijlvolle grim reaper. En óf de Dood een entree maakt: Malthael zuigt namelijk zo een aantal zielen weg en claimt kort daarna de Black Soulstone.

Onze kwaadaardige vriend Malthael is erop uit alle demonen uit te roeien, en aangezien mensen voort zijn gekomen uit zowel engelen als demonen, zijn mensen deels demoon. Aparte logica, maar ergens snap ik Malthael wel. Iedereen kent wel een mens waarvan je zou zweren dat voort is gekomen uit een demoon. Schoonmoeders, bijvoorbeeld. Afijn, de eens zo wijze engel keert zich nu dus tegen de mensheid en gebruikt de Black Soulstone om onschuldige mensen te ontdoen van hun ziel en weer tot leven te wekken als ‘Death Constructs’, Malthaels gehoorzame volgers. Aan de spelers is het uiteraard de taak om The Angel of Death te stoppen voordat hij heel Westmarch en alle zielen daarin tot zich neemt.

Gothische genieten

Als de held van dit verhaal vecht je dus vooral in de belangrijke gebouwen, cathedralen, maar ook de straten en pleinen van Westmarch. Het kwaad bestrijden in interieur én exterieur dus, een frisse vernieuwing voor Diablo III. Niet langer blijven we steken in bedompende kerkers, maar gaan we dus ook ‘out in the open’. Blizzard heeft ervoor gezorgd dat in- en exterieur vloeiend in elkaar overlopen en dat de spelers genoeg variatie te zien krijgen als het aankomt op verschillende omgevingen. Nauwe straatjes lopen naadloos over in grotere pleinen en ook een ondergronds tunnel induiken, om aan de andere kant al knokkend naar buiten te komen, kan ononderbroken gedaan worden. En dat allemaal in een sfeervol, gothisch stijltje.

De zesde klasse

Met de komst van Reaper of Souls duikt ook een zesde speelbare klasse van Diablo III op: de Crusader. Deze nobele krijger werd door Blizzard omschreven als ‘tanks in human form’ en deze moet het dan ook vooral hebben van stevige bepantsering en een groot schild. Als prominent nieuw wapen hanteert de Crusader een goedendag, tevens bijgestaan door een aantal medium-range spreuken. Uiteraard wordt de nieuwe klasse geleverd met een groot aantal nieuwe aanvallen, waarvan de sterkte soms ook af kan hangen van het schild. Ondanks de late insprong van de Crusader is ook voor deze klasse genoeg loot te vinden om de Crusader naar eigen wens te verbeteren op het slagveld.

Less is more

Naast de nieuwe klasse en de verhoogde level cap belooft Blizzard ook meer en epischere items om te vinden, nieuwe omgevingen en een aantal interessantere endgame-modi. De vele toevoegingen doen het wellicht denken dat de balans van de game verstoord wordt, maar niets is minder waar. Voor Reaper of Souls heeft Blizzard namelijk ook de nodige tweaks toegebracht aan de originele formule van Diablo III. De hoeveelheid loot die de game voor je achterlaat wordt namelijk drastisch gereduceerd, maar wát er te vinden is, is per definitie vaker van toepassing op precies jouw klasse en speelstijl. “Less, but better loot,” zoals Blizzard het zelf al verkondigde.

Mocht je leuke loot vinden die je eigenlijk toch niet zo puik vindt staan bij je karakter, dan kun je bij het gloednieuwe Mystic-personage de gewilde bonussen van een gevonden voorwerp toepassen op je huidige gewaden. Zodoende kun je naast tactisch ook nog een beetje cosmetisch bezig zijn, zonder al te veel gave wapens en kledij te hoeven droppen. Daarnaast kan de Mystic bepaalde voorwerpen voor je enchanten. Rare en legendary-items kunnen zodoende voorzien worden van een extra willekeurige bonus, allemaal voor een klein prijsje bij onze zweverige zigeuner.

Voorlopige conclusie

Reaper of Souls wordt ongetwijfeld een uitbreiding van kaliber. Een typische Blizzard-expansion zoals we dat zijn gewend van de ontwikkelaar. Niet alleen voegt het ontwikkelteam honderden uren extra gameplay aan Diablo III toe, maar is er ook nagedacht over het tweaken van de originele formule om deze significant te verbeteren. Slimmere loot, een fijner Paragon-systeem en meerdere nieuwe modi om je mee te vermaken nadat de game ten einde is gekomen: bij Diablo III kan straks de lol niet meer op, dat mogen we na deze presentatie wel verwachten van Blizzard.

  1.   
    HashtagMcSwag's avatar

    Ik moet D3 maar weer eens spelen, ik was ermee gestopt omdat de repair kosten op een gegeven moment te hoog werden en de loot niet veel waard was. Maar nu die tweaks komen lijkt het me wel weer een leuk spel.