Assassin’s Creed III – De Tirannie van Koning Washington

Wat als… Het is de grote vraag die de DLC van Assassin’s Creed III aan je stelt. Was het eerder Red Dead Redemption dat een alternatief universum introduceerde voor hun uitbreiding, in Assassin’s Creed III: de Tirannie van Koning Washington kom je erachter wat er gebeurd zou zijn als Washington niet was afgetreden, maar zichzelf had gekroond tot koning van de Verenigde Staten. Ook Connor heeft geen idee wat er aan de hand is en samen met hem ga je uitvinden waarom de tijd veranderd is en wat er moet gebeuren om Washington te stoppen. We gaan het beleven in drie delen en wij hebben het eerste deel al onder de knoppen gehad.

Ratonhnhaké:ton is aan zet

De heren van Ubisoft Québec wilden maar één ding. Haal Connor uit het realisme en speel met de mythes van de indianen. Zoals jullie wellicht weten staan dieren vaak centraal bij dit volk en zo ook in De Tirannie van Koning Washington. Hoewel je uiteraard weer Connor onder de knoppen krijgt, is hij in dit alternatieve universum nooit zover gekomen. Hij is nog steeds Ratonhnhaké:ton en hij krijgt met behulp van zijn indianenstam nieuwe mogelijkheden om de vijand te verslaan. Een vijand die overigens niet langer Brits is, want in deze nieuwe geschiedenis is koning Washington alleenheerser over het Amerikaans vasteland en zijn onderdanen zijn natuurlijk patriotten.

Er zijn maar 200 mensen op de wereld die Ratonhnhaké:ton kunnen uitspreken en niet alleen ben ik blij dat dit een geschreven artikel is, ook zegt het wel wat over de mysteries van de indianen uit die tijd. Het alternatieve universum is overigens voor Connor net zo vreemd als voor de speler, want ook hij leeft nog in de veronderstelling dat Washington na zijn overwinning op de Britten, zijn macht heeft overgedragen aan de volgende president. Daarnaast krijgt Connor hulp van zijn eigen stam, wat minstens zo vreemd is. Niet voor niets draait deze DLC om speciale krachten en in het eerste deel van deze drieluik is het de beurt aan de wolf. Dankzij een speciale thee krijgt Connor de mogelijkheid om de hulp in te roepen van een roedel wolven. Een zeer dankbare kracht, want hoe lekker is het om een groep nietsvermoedende patriotten in tweeën te laten rijten, terwijl jij van een afstand staat te kijken.

Onzichtbaarheid

Een andere kracht die je tot je beschikking krijgt is onzichtbaarheid. Verwacht meerdere sluipmissies die je hiermee kunt voltooien. Gelukkig is de onzichtbaarheid niet voor eeuwig, want je levensmeter zal naargelang je verder sluipt wegsijpelen. Plan je routes dus goed, al is het buiten de missies om ook erg fijn om verschillende diersoorten en patriotten van achteren te besluipen. Diersoorten, want De Schande (het eerste deel van de drieluik), speelt zich volledig af in de Frontier, het uitgestrekte bos uit Assassin’s Creed III.

Naast nieuwe krachten is ook de omgeving anders. De Frontier wordt geplaagd door oorlog en moordpartijen en dat is goed zichtbaar ook. Dorpjes staan half in de fik, patriotten bewaken er rustig op los en ook Ratonhnhaké:ton is indiaanser dan ooit. In een mooi geel pak, inclusief berenvel, adelaarsveren en een wolvenkop ga je de strijd aan. Overigens geeft de kleding ook een hint naar de toekomst, want in het tweede deel, Het Verraad, krijg je hulp van de adelaar, ga je richting Boston en in het laatste deel, De Verlossing, ga je richting New York met behulp van de beer.

En dan is er nog één grote vraag. Hoe past deze DLC in het verhaal van Assassin’s Creed III? Met een franchise die zoveel put uit realisme, mythes en legendes, kan het niet anders dat we een uitleg krijgen. Daarvoor zul je echter wel zelf de game moeten spelen, maar weet wel dat Subject 16 in Assassin’s Creed: Brotherhood een puzzel heeft opgelost met daarop Washington met een appel. Dat die appel hem niet goed heeft gedaan, gaan we in ieder geval zien in deze DLC.

Conclusie

Of een alternatief universum jouw ding is, kan ik niet voor je bepalen. Persoonlijk had ik het ook tof gevonden om de avonturen van Connor voort te zetten met DLC. Echter, een alternatieve verhaallijn geeft de ontwikkelaars bij Ubisoft Québec wel het excuus om te experimenteren met nieuwe krachten en de Indiaan Ratonhnhaké:ton helemaal in het zonnetje te zetten. Dit is gelukt met deze DLC. De prijs is wat mij betreft wel wat aan de hoge kant (€ 9,99 per stuk, 8 uur gameplay totaal), maar er zijn genoeg games die zoveel gameplay bieden voor de volle prijs. Al met al is het zeer fijn om samen met je roedel wolven onzichtbaar tegenstanders te lijf te gaan en ik ben dan ook erg benieuwd naar het volgende deel. Dat zal in het teken staan van de adelaar. Berespannend.

  1.   
    cookymonster's avatar

    Dit ziet er best goed uit vund ik, het is ook leuk om het verhaal eens van een andere kant te zien en dat dan in combinatie met een wat andere gameplay lijkt me best de moeite waard. Naar mijn gevoel zeker een voorbeeld voor andere bedrijven die dlc uitbrengen. Ik ga hem maar eens uitproberen 😛

  2.   
    soldierarjan's avatar

    Ik ga wachten tot alle 3 de dlc ervan zijn en dan ze 1 keer kopen en heel het verhaald van dlc in een keer uitspelen.

  3.   
    Eichmann's avatar

    soldierarjan schreef, "Ik ga wachten tot alle 3 de dlc ervan zijn en dan ze 1 keer kopen en heel het verhaald van dlc in een keer uitspelen."

    Ik doe t zelfde als jij.

  4.   
    tijn80's avatar

    Ben hem nu aan het downloaden 😀

  5.   
    LightFasher's avatar

    Ik vond hem wel vermakelijk, maar hoe komen jullie op een speeltijd van 8 uur? Ik heb rustig aan gedaan en alles op 100% uitgespeeld in iets meer dan 3 en een half uur.

  6.   
    Petor's avatar

    Dat weet ik. Het is acht uur voor de gehele drieluik! Dit is slechts deel 1 🙂