World of Warcraft: patch 1.10

World of Warcraft is op dit moment de populairste MMORPG in gameland en kent wereldwijd maarliefst zes miljoen verschillende spelers. Die zes miljoen zieltjes betalen natuurlijk allemaal een vast bedrag per maand, en dan wil je uiteraard wel de nodige updates zien voor de game waar je zo verslaafd aan bent. Gisteren bracht Blizzard patch 1.10 uit, die weer een heleboel nieuwe dingen toevoegd aan het spel.

Patch 1.9 bevatte maarliefst twee nieuwe dungeons, te weten Ahn’Qiraj, en de 20-man variant daarop, The Ruins of Ahn’Qiraj. Op het moment van schrijven zijn guilds van over de hele wereld nog steeds bezig met de laatse boss, C’Thun. En zoals het er nu naar uitziet zal het ook nog wel even duren voordat deze voor het eerst zal sneuvelen. In patch 1.10 worden we niet getrakteerd op een nieuwe dungeon, de langverwachte Naxxramas Necropolis zal in patch 1.11 verschijnen. Toch kent patch 1.10 een heleboel interessante opties.

Storms of Azeroth

De belangrijkste vernieuwing is zonder twijfel het weersysteem dat aan de game is toegevoegd. In de gehele wereld van Azeroth kan het nu regenen en sneeuwen, en in de droge vlakte van Silithus komen bijvoorbeeld ook zandstormen voor. Op het moment van schrijven is dit dynamische weersysteem (wanneer het in het ene gebied pijpenstelen regent hoeft dat even verderop lang niet altijd zo te zijn) geïmplementeerd in Elwynn Forest, Tirisfall Glades, Dun Morogh, Darkshore, Alterac Mountains, Stranglethorn Vale, Feralas, Un’Goro Crater, Tanaris, Winterspring en Ahn’Qiraj. Later zullen de andere gebieden hier ook aan toegevoegd worden, in een trailer zagen we bijvoorbeeld al grote stormen in The Wetlands.

Armor sets en dungeons

Daarnaast bevat patch 1.10 allerlei nieuwe armor sets voor de meer casual gamers. Heb je al veel onderdelen van je Shadowcraft set maar kun je nog geen guild vinden om deze in Molten Core te vervangen voor Nightslayer? Niet getreurd, want er zijn een heleboel nieuwe quests aan de game toegevoegd om betere armor te krijgen zonder dat je daar 40 man voor nodig hebt. Door een aantal quests en wat te farmen kun je de zogeheten Darkmantle set krijgen, die vier epic items bevat en vier rares. Meer info hierover is te vinden op de officiële site. Alle classes hebben deze nieuwe armorsets gekregen, met hun eigen unieke stats en setbonussen. Daarnaast zijn voor alle classes nu ook de belts, bracers en gloves Bind on Equip geworden, wat inhoudt dat je ze gewoon in het Auction House kunt oppikken.
Daarnaast zijn de high-end dungeons aangepast. Zo zul je in het voortaan niet meer die irritante Postmaster in Stratholme te hoeven killen voor je Magister Boots, maar dropt elke boss wat items voor hetzelfde slots. Ook zijn de Scholomance, Stratholme en Blackrock Depths-dungeons nog maar met z’n vijfen te doen. De Blackrock Spire is vanaf nu voor raids van 10 man. Uiteraard is ook de moeilijkheidsgraad hieraan aangepast.

Priests

In elke patch wordt een bepaalde class flink onder handen genomen qua talents. Was het in 1.9 de beurt aan de paladins, 1.10 geeft alle priests een algehele makeover. Er waren veel klachten vanuit de community dat Holy priests zo zwak waren in PvP, terwijl hun healing skills niet eens zoveel beter waren dan die van bijvoorbeeld een shadowpriest. Ook loonde het niet om de discipline-tree door te levelen tot het eindtalent, maar hier is nu dus ook wat aan gedaan. Voor meer info verwijs ik je graag verder naar de talent calculator van de priests.

Vliegen en questen

Naast deze belangrijke veranderingen zijn er ook een aantal andere, kleinere dingen die je spelervaring een stuk beter moeten maken. Zo kun je voortaan vanuit Ironforge bijvoorbeeld meteen naar de Eastern Plaguelands vliegen, zonder eerst een tussenstop te maken in the Hinterlands. Je klikt een verre bestemming aan en je gryphon vliegt bij de overstap gewoon meteen door.
In het verleden was het zo dat wanneer je eindelijk level 60 was, je nog wel quests kon gaan doen, maar dat had niet zoveel zin, je had niks aan de experience die je ervoor verdiende. Vanaf patch 1.10 krijg je in plaats van experience echter een boel geld. In plaats van ongeveer 1500 xp zul je nu een goudstuk kunnen bemachtigen. Dit brengt het questen weer terug voor de spelers die niks meer te doen hebben, en ook kun je naar de battlegrounds gaan om later je verdiende honor tokens in te wisselen voor experience, ehh… geld.

Andere balances en tweaks

Blizzard heeft met deze tiende patch ook de game nog verder uitgebalanceerd en getweakt. Zo zijn die mages niet meer zo verdomde sterk met hun 4000+ crits door tegelijkertijd hun Zandalarian Hero Charm en Talisman of Emphemeral Power aan te zetten. Ook de hunters moeten het ontgelden, zij krijgen net zoals de warriors drie patches geleden, een damagenerf.
Daarnaast zijn ook de battlegrounds wat leuker gemaakt. Die irritante Korrak the Bloodrages is niet meer in Alterac Valley te vinden en ook het reputationsysteem is aangepast. Wanneer je bij iemand damage hebt gedaan en hij sneuvelt in de strijd krijg je reputation, dus je hoeft geen tanden, neuzen, ruggengraten of oren meer in te leveren. Ook zul je nu veel sneller reputation voor de facties in Arathi Basin en Warsong Gulch krijgen.

Addons

De laatste verandering die ik in deze feature aan wil halen is dat door veranderingen in de UI code een heleboel (lees: alle) add-ons nu niet meer werken. Voor nieuwe versies van bijvoorbeeld CT_Raidassist, Titanpanel, Atlas, Damagemeters en al je mooie gebruiksinterfaces zoals Druidium, Reborn, Discord en Nurfed verwijs ik je graag naar Curse-Gaming of ui.WorldofWar.net. De mensen die alle veranderingen willen bekijken kunnen de patchnotes erop naslaan.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren