Baas van Platinum Games wordt niet lauw van de PS5 en Xbox Scarlett

Atsushi Inaba, de man aan het roer bij NieR: Automata-ontwikkelaar Platinum Games, lijkt niet heel erg enthousiast te worden van de volgende generatie consoles. Terwijl wij tot op heden alleen nog maar specs hebben gehoord, heeft Platinum Games natuurlijk al wat meer kennis omtrent de machines. Volgens Inaba is het veelal “meer van hetzelfde”.

Dit werd duidelijk in een interview met Video Game Chronicle, waar de beste man uitlegt dat de Xbox Scarlett en de PlayStation 5 absoluut verbeteringen bieden voor de gamers, maar niets baanbrekends bieden.

“It’s OK. And by that I mean, I’m sure that things will move faster, graphics will be better and maybe it will be easier with less wait times… that’s good for the consumer. But it’s more of the same, quite frankly, compared to previous generations. It’s nothing that’s disruptive or super innovative, if you ask me.”

Het ontbeert consolemakers volgens Inaba aan innovatie. Om uit te leggen wat hij mist, refereerde hij in het interview naar de goede oude tijd dat consoles nog custom hardware aan boord hadden. Nu voelt het volgens hem meer aan als “hergebruikte hardware”.

“Game hardware used to be about custom chips that you couldn’t do on PCs. Now you look at it and they’re just grabbing stuff that already exists. The Switch, for example, is a Tegra which already existed and the other consoles are using very similar chips and graphics cards to what you see on PCs, but maybe slightly updated. None of it seems unique to that hardware anymore.”

Enthousiast of niet, bij Gamersnet hebben we het al tijden over de toekomstige console war. Wil je horen wat onze eigen Mike van de PlayStation 5 verwacht? Zie hier, het antwoord schuilt in een zoetgevooisde podcast

  1.   
    Neolite's avatar

    Wat deze man wil is juist helemaal niet goed voor de consolemarkt, developers en consumenten. Playstation en Xbox maken gebruik van de nieuwste AMD CPU/GPU en krijgen de ruimte om deze te tweaken. Een unieke CPU zoals die van de PS3 is gewoon niet wenselijk vanuit meerdere standpunten zoals ontwikkeltijd, multiplatform portability en realiseerbaar rendement.