Microsoft onthult technologie om opslagruimte en downloadtijden op Xbox One te besparen

Games worden tegenwoordig steeds groter en met de komst van tussengeneraties als de PlayStation 4 Pro en Xbox One X wordt dat er niet beter op: grafische assets worden alleen maar groter. De Xbox One X-versie van Forza Motorsport 7, die textures in 4K bevat, zit tegen de 100 GB aan. Microsoft werkt gelukkig aan technologie om schijfruimte én downloadtijden te beperken.

De technologie heet Intelligent Delivery en zorgt er onder meer voor dat bezitters van de reguliere Xbox One of de Xbox One S niet de 4K assets van Forza Motorsport 7 hoeven te downloaden; die modellen maken er tóch geen gebruik van. Mocht je de game dus kopen voor je reguliere Xbox One, dan hoef je niet de volledige 100 GB aan data te downloaden. Andersom geldt dit natuurlijk ook: je hoeft de mindere graphics van een game niet te downloaden als je een Xbox One X hebt.

Intelligent Delivery hakt de gamedata in brokken en elk van die stukken data kunnen worden toegewezen aan een bepaalde versie van de Xbox One. Op die manier kan worden aangegeven welke data wel en niet moeten worden gedownload naar jouw specifieke console.


Maar er is meer: als je Forza Motorsport 7 naar een externe schijf downloadt op een reguliere Xbox One en die schijf vervolgens in een Xbox One X prikt, dan kun je de 4K assets alsnog downloaden. Als je je HDD vervolgens weer op een reguliere Xbox One aansluit, kun je die ook weer verwijderen als je ze niet meer nodig hebt.

Maar er zijn niet alleen datalabels beschikbaar voor Xbox One-modellen. Databrokken kunnen ook een bepaalde taal toegewezen krijgen, zodat je alleen gelokaliseerde audio hoeft te downloaden voor jouw taal. De data van sportgames als FIFA bestaat voor een groot deel uit het commentaar in allerlei verschillende talen. Als je talen die je toch niet gebruikt, ook niet hoeft te downloaden, scheelt dat dus aanzienlijk in de hoeveelheid data die de harde schijf van je console vervuilt. Bijkomend voordeel is dat ook de downloadtijd flink achteruit gaat.

Ten slotte is er nog een derde label voor gamedata, gebaseerd op de content. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een level editor niet te downloaden, omdat je die toch niet gebruikt. Of misschien wil je wel alleen de singleplayer of juist alleen de multiplayer van een game op je schijf hebben staan, zodat je ruimte bespaart met de modus die je niet wilt spelen.

Ook voegt de nieuwe datastructuur ondersteuning toe voor meerdere schijfjes. Zo kan de ene disk bijvoorbeeld alle data van de singleplayer bevatten, waar de tweede disk de multiplayer van een game herbergt.

Intelligent Delivery geeft je echter wél de optie om de ‘overtollige’ content of assets te downloaden dan wel te verwijderen, hoewel je ook kunt instellen dat de software zijn werk baseert op je systeeminstellingen. Zo krijgt de gamer dus een stuk meer controle over de schijfruimte in de console. In een tijd waarin veel Xbox-bezitters nog altijd een schijf van ‘slechts’ 500 GB hebben, is dat een erg nuttig iets.

Overigens moeten ontwikkelaars deze functies wél zelf implementeren. First-party-titels als Forza Motorsport 7 maken uiteraard gebruik van Intelligent Delivery. Echter, op de PlayStation 4 bestaat er geen soortgelijk systeem, dus het is de vraag of derde partijen er wel brood in zien om hun gamedata te voorzien van de verschillende labels.

Het hoeft immers niet heel eenvoudig te zijn om data op te splitsen tussen verschillende spelmodi: data kan ook worden gedeeld tussen single- en multiplayer, waardoor Intelligent Delivery zijn werk niet goed kan doen.

  1.   
    Space-Invader's avatar

    Hopelijk gaat dit standaard worden voor alle games 🙂