FIFA, het is de voetbalfranchise die al jaren de teugels stevig in handen heeft. Hoe hard Konami het ook probeert, het weet de match maar niet te winnen. Vooral niet met eFootball. Wat dat betreft hoeft EA de naam FIFA en het huidige jaartal maar op het doosje te printen en het verkoopt zichzelf wel. Toch denkt EA aan grote veranderingen wanneer het de FIFA franchise betaamt.
Ho ho, EA! Grote veranderingen? Daar zijn FIFA-spelers helemaal nog niet aan toe, joh. Nou… wees gerust hoor. De verandering die EA aan het overwegen is mag dan een grote zijn, maar het heeft vooral met de naam te maken. De uitgever heeft namelijk te kennen gegeven dat het misschien de naam FIFA dropt.
“Through years of building our global franchise, we also know that authenticity is essential to the experience. That’s why we focus so much energy on the collective strength of over 300 individual licensed partners that give us access to 17,000+ athletes across 700+ teams, in 100 stadiums and over 30 leagues around the world.
“We continually invest in the partnerships and licenses that are most meaningful to players, and because of that, our game is the only place you can authentically play in the iconic UEFA Champions League, UEFA Europa League, CONMEBOL Libertadores, Premier League, Bundesliga, and LaLiga Santander, among many others.
“The breadth of our partnerships and our ecosystem of licensed content will enable us to continue to bring unrivaled authenticity in our EA Sports football games, now and for many years to come.
“As we look ahead, we’re also exploring the idea of renaming our global EA Sports football games. This means we’re reviewing our naming rights agreement with FIFA, which is separate from all our other official partnerships and licenses across the football world.”
Mocht EA besluiten hiermee door te gaan, dan heeft het wel het voordeel dat alle andere licenties los staan van de FIFA licentie die het heeft. Je hoeft dus niet te vrezen voor totaal vercrackte spelers met een pseudoniem, wat jammer is voor Crostiani Rondalo…
Ze lijken al bijna voor te sorteren op EA Sports Football. Het zal allicht een geldkwestie zijn, re-branding is niet goedkoop maar wellicht goedkoper op de lange termijn dan een nieuwe licentie met de FIFA afsluiten. Als de marketing oké is weet iedereen het spel toch wel te vinden.