Hoewel de extreme actie in de DOOM-franchise nooit om een heel diepgaand verhaal draait, kunnen we wel stellen dat de reboot van DOOM in 2016 de serie van een verse verhaallijn voorzag. Met het vervolg DOOM Eternal werd dat verhaal afgerond, maar dat wil niet zeggen dat ontwikkelaar id Software klaar is met deze serie.
In een recent interview met Polygon sprak game director Hugo Martin over de DOOM-franchise. Hij liet daarbij enkele duidelijke hints vallen dat de serie nog genoeg verhalen heeft om te vertellen en dat de verhaallijn van deze vernieuwde DOOM mogelijk pas het begin is. Martin vertelde:
While this is the end of the story arc that began in Doom (2016), we planted a lot of stakes in the ground with that story. And we’ve been able to flesh out a lot of those things throughout the course of [Doom Eternal] and to do two DLCs. But there are more stories to tell with the Doom Slayer, for sure.
Martin heeft blijkbaar al behoorlijk wat ideeën voor een nieuwe game. Zo speelde men voor de release van DOOM Eternal al eens met het idee om een vrouwelijke Doom Slayer in de game te hebben. Martin liet in het interview zijn gedachten de vrije loop:
Could we tell a story about when [the Doom Slayer] first came to that place with the Sentinels, almost like a more medieval setting, a fantasy setting? I think as you play the DLC, too, you’ll see lots of hints of what we could do moving forward. Maybe even in the future. Again, our hero is somewhat timeless — I mean, literally, he’s immortal. So we could tell all kinds of stories.
Het verhaal van de Doom Slayer is onlangs afgerond (voorlopig) met de release van het tweede deel van de Ancient Gods DLC. Wie weet wat de toekomst nog zal brengen…