Nemesis-systeem van Shadow of War gepatenteerd

Hoewel er best wel kritiek te leveren is op Middle-Earth: Shadow of War wordt het Nemesis-systeem van de game door de meeste mensen geroemd. Het systeem laat orcs hun eigen leven leiden, waarbij er onderlinge concurrentie tussen de orcs aanwezig is, ze steeds sterker worden, wraakgevoelens kunnen hebben en eerdere gevechten met jou als speler onthouden. Na de release van Shadow of War werd er op de redactie van Gamersnet vaak gespeculeerd over welke games een zelfde systeem zouden kunnen gebruiken. Ook hadden we inmiddels wel kopieën verwacht, maar nu lijkt dat een stuk moeilijker geworden (via Videogameschronicle).

Uitgever Warner Bros. probeert het systeem namelijk al jarenlang te patenteren. In 2015 zijn ze met dit proces gestart, maar telkens werden de aanvragen afgekeurd omdat het systeem niet specifiek genoeg omschreven werd of omdat het teveel leek op andere patenten. De aanhouder wint, nu is het wel gelukt en vanaf 23 februari aanstaande zal het patent actief worden. Vanaf dat moment moeten ontwikkelaars eerst met WB. om de tafel als ze een dergelijk systeem willen gebruiken.

Er komt ook direct harde kritiek vanuit de game-industrie. Mike Bithell, veantwoordelijk voor games Thomas Was Alone en John Wick Hex vindt het een walgelijke zet.

Ook Cat Manning, werkzaam bij Riot Games maakt zich zorgen. Zij denkt dat dit innovatie in andere games kan remmen.

Het is maar de vraag in hoeverre het patent gehandhaafd gaat worden, want in het verleden zijn er genoeg patenten goedgekeurd waarbij dat nooit het geval was. Het dialoogwiel van Bioware is gepatenteerd, maar werd daarna ook gewoon gebruikt in Fallout 4 en Deus Ex: Mankind Divided.

Overigens een leuke flashback, want ten tijden van de release hebben we het Nemesis-systeem gebruikt voor een ouderwetse Gamersnet sketch!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren