Minder ass in Mass Effect: Legendary Edition

De grap “Ass Effect” is sinds de release van de eerste Mass Effect verscheen inmiddels veel te vaak gemaakt, maar is in dit geval toepasselijker dan ooit. In een interview met Metro (zet je adblocker maar uit…) vertelt project director Mac Walters namelijk over de verbeteringen die Mass Effect: Legendary Edition doorvoert ten opzichte van het origineel, en een van die veranderingen betreft de camerahoeken die tijdens cutscenes wel héél erg op het achterwerk van bepaalde personages waren gericht. Ook zegt Kevin Meek, verantwoordelijk voor karakters en omgevingen, dat de mannelijke Shepard op een bepaald punt onflatteus in beeld was met gespreide benen. In de Legendary Edition is dat veranderd door de camerapositie wat op te hogen, want het was niet mogelijk om de animatie zelf te veranderen.

Dat wil overigens niet zeggen dat de ontwikkelaars de hele games omgooien om te voldoen aan de wappe 2021-standaarden die sommige media hanteren. Zo worden de Asari, een volledig vrouwelijk Amazone-ras, alleen grafisch opgepoetst. De vrouwelijke vormen blijven dan ook behouden. Het ontwikkelteam past enkel dingen als camerahoeken aan omdat ze bijvoorbeeld onnodig veel kont in beeld brengen, niet puur en alleen om niet “problematisch” te worden genoemd door bepaalde media.

Overigens gaat het interview niet alleen over achterwerken en cameraposities, dat zou immers té 2021 zijn. Ook de gameplay van vooral de eerste Mass Effect is wat opgepoetst, zodat de trilogie meer als een geheel aanvoelt. Ook zijn er aan bepaalde locaties nieuwe details toegevoegd. Daarnaast is het 3D-model van de vrouwelijke Shepard uit Mass Effect 3 in de eerste twee games gestopt, omdat in Mass Effect 1 en 2 dezelfde animaties werden gebruikt voor mannelijke en vrouwelijke Shepard. Dit zag er niet altijd even natuurlijk uit, dus dat was iets dat de Legendary Edition wilde corrigeren.

Wat overigens niet verandert, is het controversiële einde van Mass Effect 3. Wel wordt de Extended Cut als standaardeinde gebruikt in plaats van het origineel. Maar om het einde definitief om te gooien zou het ontwikkelteam heel veel nieuwe content moeten maken, en daar is een remaster simpelweg niet de plek voor.

Mass Effect: Legendary Edition verschijnt op 14 mei voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Ook is de game forward compatible met de Xbox Series X|S en PlayStation 5.

  1.   
    Zorroberner's avatar

    Vind het ook prima dat die shots met bijvoorbeeld Miranda worden aangepast. Die camerashots sloegen soms helemaal nergens op. Je hoeft personages heus niet te de-seksualiseren. Maar ik had met die camera-shots af en toe het gevoel alsof er oversekste puberjongetjes mee aan de slag waren gegaan. Dus prima als ze dat wat normaler maken. Seksualiteit hoeft er niet uit, maar je hoeft niet alle scenes zo te seksualiseren zoals dat beroemde shot met Miranda.

  2.   
    BozeBever's avatar

    Ik kan hier ook wel mee leven. De shots waren overdreven en hadden helemaal niets met interessante of goede cinematografie te maken. Wat Zorroberner ook roept. Ze halen de seksualiteit niet weg, en passen de overdreven en tegen het puberale aanzittende cutscenes aan. Prima imo

  3.   
    BearsRidingTanks's avatar

    Gelukkig hebben we de modding community die dat soort zaken gewoon netjes weer terugplaatst.