Fast Forward 2021: Mass Effect: Legendary Edition

Soms is het goed als een ontwikkelaar weer even terug naar de tekentafel gaat. Dit kan op verschillende manieren. Bij sommige ontwikkelaars is het goed als er iets compleet nieuws wordt geprobeerd, zoals dat bijvoorbeeld het geval was met God of War en Resident Evil 7. Bij andere studio’s kan het goed zijn om even terug te gaan in de tijd en te bekijken wat er nou zo goed was aan grote successen uit het verleden. Dit gun ik BioWare enorm en ik ben dan ook blij dat ze bezig zijn met Mass Effect: Legendary Edition. Dat gezegd hebbende verkeert de studio natuurlijk nog steeds in zwaar weer. Niet alleen gefaalde projecten als Mass Effect Andromeda en Anthem plagen BioWare.

Als je nu naar de Mass Effect-website gaat, dan lees je een inspirerende tekst van Casey Hudson, de grote projectleider van de eerste drie Mass Effect-games. Deze man werkt sinds vorige maand niet meer bij BioWare. Waarom dat zo is, is nooit bekend gemaakt, maar het zou zomaar kunnen zijn dat het veel te vroeg aankondigen van Dragon Age 4 en de nieuwe Mass Effect tot een intern conflict hebben geleid. Voor de mensen die nog wel werken bij het bedrijf is het goed dat ze bezig zijn met een remake van de eerste drie Mass Effect-games, want die games laten zien waarom zoveel mensen van BioWare zijn gaan houden.

Mass Effect 1: zijn tijd ver vooruit

Inmiddels heb ik alle games van de Mass Effect-trilogie zeker tien keer uitgespeeld en ik kan dan ook niet wachten om er opnieuw mee aan de slag te gaan, zeker omdat het verschil tussen het eerste deel en de twee vervolgen enorm groot is. Ten tijden van de eerste Mass Effect was BioWare nog onafhankelijk en was Microsoft de uitgever. Daarom ook verscheen de game exclusief op de Xbox 360 en dat is één van de redenen waarom zoveel mensen de eerste game nooit in hun knuisten hebben gehad. De tweede reden is een stuk game-inhoudelijker. Mass Effect 1 voelt echt als een oude game; het schieten is niet lekker, de personages bewegen stroef en de missiestructuur is soms wat “makkelijk”. Zo dien je allerlei planeten te onderzoeken met je landvoertuig de Mako, waarbij de meeste planeten er hetzelfde uitzien en er bijzonder weinig te beleven valt.

Dat gezegd hebbende, qua verhaal was de eerste Mass Effect al een pareltje, waarbij gemaakte keuzes enorme impact hadden op het verhaal en jouw eigen emotie. Zeker het moment als je moet kiezen welke van je teamgenoten zal worden opgeofferd is een moment dat ik altijd bij me zal dragen. De relevantie van deze beslissing is echter nog groter als je bedenkt dat je save file meegenomen zal worden naar de twee opvolgers. Dat betekent dat keuzes langdurige consequenties hebben en dat is sinds Mass Effect nooit meer op deze schaal voorgekomen. Het is dan ook geweldig dat vooral het eerste deel zal worden “rechtgetrokken” met Mass Effect 2 en Mass Effect 3, want veel PlayStation-gamers uit die tijd zijn ingestapt bij het tweede deel, simpelweg omdat deeltje één de tand des tijds het minst goed heeft doorstaan.

Het hoogtepunt van de reeks

Mocht je Mass Effect 2 en 3 nog hebben op de pc, dan zal je zien dat deze games nog steeds prima te spelen zijn. Natuurlijk zullen de resoluties een boost krijgen in de Legendary Edition, maar de basis van die games komt nog steeds prima tot zijn recht. Fans zijn over het algemeen het meest lyrisch over het tweede deel, omdat daar de meest moedige keuzes zijn gemaakt. Je werkt namelijk in principe voor de slechterik, waarbij jij een ander doel voor ogen hebt dan de man die de rekeningen betaalt. De missiestructuur is in het tweede deel ook heerlijk, met relevante verhalen over je teamgenoten en toffe upgrades die daarmee te verdienen zijn.

Beluister ook de Gamersnet Fanzone over Mass effect!

Over Mass Effect 3 was de nodige controverse, vooral vanwege het einde, die snel na de release van de game werd aangepast om fans tegemoet te komen. Ook voelden volgens velen de gemaakte beslissingen niet heel relevant meer in het derde deel. Wat mij betreft onzin; wat BioWare geflikt heeft met het overbrengen van keuzes van drie verschillende games is zo knap dat het sindsdien nooit meer is voorgekomen.

Voorlopige conclusie

BioWare heeft heel veel te bewijzen na de grote teleurstelling die Anthem heet en wellicht is een remake een mooie tussenstap richting de nieuwe Dragon Age en de veel te vroeg aangekondigde nieuwe Mass Effect. Mass Effect 1 was qua verhaallijn zijn tijd ver vooruit, maar gameplay-technisch gezien is die game het meest gedateerd. Ook was het spel lange tijd exclusief voor de Xbox 360, waardoor veel PlayStation-gamers pas bij het tweede deel zijn ingestapt.

Voor hen komt Mass Effect Legendary Edition als geroepen, maar ook voor diehard fans als mijzelf is het een welkome snack om weer even te genieten van de hoogtijdagen van BioWare. En zelfs een lekkere snack is op dit moment geen overbodige luxe voor de geplaagde studio.

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.

  1.   
    Anoniem-868234733's avatar

    Je praat in het artikel over een remake, de vraag van mij is. Is het een remake of een remaster.
    Of krijgt deel 1 een remake en deel 2 en 3 een GFX update als in remaster.

    Ik vond Andromeda niet slecht en gefaald vind ik een groot woord, mensen vergeleken het teveel met de 1e 3 delen en ergens snap ik dat wel, die vergelijking was er gewoon niet, mensen wilden Shep en hopelijk krijgen we nu de kans op zoek te gaan naar Shep want dood is hij zeker niet. toch heel veel uurtjes in Andromeda gestopt en veel van genoten.

  2.   
    Thomaat1's avatar

    @Anoniem-868234733:
    Het betreft een remaster, niet een remake. Dus qua gameplay zal er waarschijnlijk weinig veranderen. Van deel 2 en 3 zou ik ook niet veel verwachten qua upgraded graphics, maar de remaster van deel 1 zal vast wel een grote verbetering zijn. Opzich ook wel top dat alle DLC erbij zit.