Review: Scott Pilgrim vs. the World: The Game – Complete Edition

Pak je Ezio cosplay, Wii met Mario Galaxy 2 of plastic Rockband prullaria er maar bij want we zijn weer terug in 2010! Na een kleine tien jaartjes is de remaster uitgave van Scott Pilgrim vs. The World: The Game uit. En ook al is de titel er nog alleen maar langer op geworden omdat het om de complete editie gaat, is de game dat zeker niet. Hoe verhoudt deze beat-em-up zich in het huidige jaar 2021?

Het jaar is 20XX…

Misschien is het handig een korte introductie van de beste man Scott te geven voor de onwetenden. Scott Pilgrim vs. The World is een stripboekenreeks van de Canadese schrijver Bryan Lee O’Malley. Het verhaal speelt zich af in Toronto in Canada en gaat over het titelpersonage Scott Pilgrim. Scott is een gamer en een loser in het begin van zijn twintigenjaren. Dat gaat hem niet zo best af. Op het gebied van de liefde is hij nogal een losbol en zijn meest recente vlam laat hij al snel links liggen voor de “exotische” Amerikaanse Ramona Flowers. Om haar hart volledig te veroveren moet hij al haar kwade ex-geliefden op hun donder geven. Scott gaat de uitdaging uiteraard aan. Wat volgt is een verhaal vol drama, komedie en ontzettend veel verwijzingen naar games, anime en andere pop cultuur. Het is bijvoorbeeld niet heel gek in de wereld van Scott Pilgrim dat personages een Hadoken gooien of andere bekende technieken uit videospellen uitvoeren. Naast de stripboekenreeks en dit spel is er ook een verfilming van het verhaal die losjes het hele verhaal door gaat. Zeker een aanrader tenzij je niet van Michael Cera houdt.

Mythisch matten

Dan nu over het spel. Dankzij de complete heruitgave van Scott Pilgrim Vs. The World: The Game is het spel eindelijk weer te koop en downloaden. Dat klinkt wellicht wat vreemd. Uitgever Ubisoft heeft het spel dat oorspronkelijk op de PlayStation 3 en Xbox 360 uit kwam echter uit de digitale winkels gehaald en het spel heeft helaas ook nooit een fysieke uitgave gehad. Zelfs als je de game gekocht hebt op de oudere consoles dan houdt dit in dat je hem kwijt bent zodra je hem ooit verwijdert. Voor mij betekent dit helaas wel dat mijn oude PlayStation 3 ineens in waarde gezakt is gezien ik hem daar nog op hebt staan. Helaas voor mij, maar daar staat wel tegenover dat het spel eindelijk weer beschikbaar is voor het grote publiek! Gezien de kwaliteit van dit spel kan ik daar niet zout om worden.

Zoals het een goede beat-em-up betaamd kun je Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition spelen met vier spelers. Deze heruitgave bevat, zoals je uit de titel al kunt concluderen, alle content die ooit voor het spel is uitgekomen. Dat houdt in dat je twee extra personages bovenop de standaard cast hebt en ook nog toegang tot de online modi. In totaal heb je keuze uit zeven personages die elk in de basis hetzelfde spelen, maar kleine nuances hebben om zichzelf te onderscheiden. Die kleine verschillen zijn voornamelijk merkbaar wanneer je eenmaal de hogere levels met een personage hebt bereikt.

Door het spel door te spelen krijg je er levels bij, wordt je personage sterker en kun je naar hartenlust elke eindbaas een pak slaag geven. Wat opvalt is dat ook het spel weer vol zit met referenties naar andere spellen zoals ook het geval is met het bronmateriaal. Dit uit zich zowel in geluiden, achtergronden, voorwerpen of bijvoorbeeld aanvallen. Scott kan bijvoorbeeld een Tatsumaki Senpukyaku (Hurricane Kick voor de plebs) uit Street Fighter en bij het uitspelen van een level gaat Kim er vandoor op een Warp Star net als Kirby. Het geheel is erg charmerend en geeft de game ondanks de bruikleen een eigen identiteit. Dit allemaal ook nog eens onder de legendarische chiptune muziek van Anamanaguchi!

Breek de bank

Zoals gebruikelijk bij games in het beat-em-up genre is het vechtsysteem vrij eenvoudig. Je kunt vier richtingen op lopen en standaard aanvallen doe je door middel van twee knoppen. Je doorsnee moves bestaan voornamelijk uit simpele klappen en schoppen en naar verloop van tijd ontgrendel je nieuwe technieken. Sommige personages kunnen dan bijvoorbeeld met een knopcombinatie aanvallen uitvoeren of gevloerde vijanden natrappen. Daarnaast zijn er nog de schouderknoppen die voor ieder personage een andere werking hebben. Iedereen heeft toegang tot het oproepen van een zogenoemde striker en daarnaast heeft iedereen ook nog een move om groepen vijanden van je af te slaan mocht je omsingeld worden. Het gebruik van deze moves is niet gratis gezien het je Guts Points kost. In dit spel fungeren Guts Points als MP zoals dat vaker het geval is in dit soort spellen. Zodra je geen Guts Points meer hebt kun je deze technieken dus niet meer gebruiken.

Je hoeft het niet enkel van je eigen kracht te hebben want naast jouw moves kun je ook overal op de grond wapens vinden om op te pakken en te gebruiken. Pas wel op, want niet alleen jij kunt dat. Vijanden grijpen ook maar al te graag naar de rondslingerende knuppels of zwaarden en zullen deze gebruiken ook. Je levenspunten kunnen door de hordes aan vijanden in een oogopslag verdwijnen. Mocht dat gebeuren dan kun je eerst nog aanspraak maken op je overgebleven Guts Points. Deze zullen je namelijk voor een klein deel herstellen en weer overeind brengen. Als die ook op zijn verlies je echter een leven. Van oorsprong begin je er met drie en deze ga je nodig hebben totdat je wat sterker bent. Levens kun je soms vinden als je geluk hebt maar zijn ook te koop in sommige winkels. Als je ze allemaal kwijt bent moet je het level opnieuw doen. Dat is verder geen probleem want je houdt al je progressie verder gewoon.

Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition: Electric Boogaloo 2: The Reckoning: Reloaded heeft in totaal zeven levels. Dat zijn er niet extreem veel en als je weet wat je doet kun je van begin tot eind in twee uurtjes klaar zijn. Voor beginners is dat wel een ander verhaal. Om op de normale manier door levels te spelen is namelijk wel nodig dat je soms naar vorige levels terug keert om nog wat geld bij elkaar te sprokkelen of sterker te worden. In de vorige alinea schreef ik al over winkels. Je moet in dit spel namelijk geld bij elkaar sprokkelen om in winkels uit te geven. Elke verslagen vijand laat wat knaken vallen en met genoeg geld kun je voedsel kopen om jezelf te genezen of voorwerpen die je permanent sterker maken. Al met al voegt dat weer wat extra tijd toe aan het geheel en ben je met ongeveer drie tot vier uur wel klaar met alle levels.

Vier uur klinkt natuurlijk niet veel. En als je wat onderzoek doet kun je methodes vinden om vanaf het eerste level al volledig je personage tot het maximale aan te sterken. Op deze manier kun je als je snel bent zelfs binnen anderhalf uur alles doorspelen. Sterker nog, dat is een achievement. De echte lol komt echter niet van de game één keer door spelen. Elk personage heeft een eigen einde, er zijn in totaal drie moeilijkheidsgradaties en er is uiteraard nog multiplayer. Vooral dat laatste is essentieel om het maximale uit dit spel te halen. Het meeste plezier krijg je door met vrienden (of onbekenden online) alle levels door te spelen. Niet alleen zijn er dan meer vijanden, je kunt elkaar ook raken dus het vergt wat meer strategie als je op een moeilijker niveau speelt. Verder zijn er binnen het spel nog wat kleine bezigheden te vinden zoals Battle Royale, Volleyball, Boss Rush en Survival Horror. Elk speltype is vergelijkbaar met een minigame en vooral leuk met anderen. Samen spelen kan zowel online als gezellig op de bank. Zouden meer games moeten hebben, al is dat momenteel natuurlijk wat lastig.

Voorbij de grens

Scott’s game met de lange naam is voor wat het is geweldig. Helaas staat er wel een hekel punt tegen deze uitgave. Er is naast de betere resolutie en vernieuwde beschikbaarheid namelijk niets nieuws aan dit spel. Er is geen extra content dan wat er al beschikbaar was in de tijd van de vorige generatie. Iedereen die dit spel destijds heeft gespeeld heeft ook deze release gespeeld. Dat is simpelweg een gemiste kans en vooral jammer.

In mijn tijd met het spel ben ik ook een aantal glitches tegen gekomen die ik mij niet herinner van het origineel. Het zijn zeker geen brekende glitches maar kunnen wel vervelend zijn omdat ze dus vrij frequent kunnen toeslaan. Een voorbeeld hiervan is dat je soms wel eens buiten de grenzen van het spel kunt lopen. Ineens verdwijnt dan de muur die je bovenaan tegen hoort te houden en kun je over de bovenkant van het spel lopen. Door terug te lopen los je dit simpelweg op. Een andere glitch kwam ik online vooral tegen. Soms wordt de toegang tot een deur voor een speler ontzegd terwijl de ander er wel in kan. Dit is vooral vervelend als je verder in het level moet of je een winkel in wilt. Na wat troubleshooting was de oplossing opzettelijk mijn levenspunten op te maken. Het breekt het spel niet maar geeft wel frustratie.

Online functionaliteit lijkt voor sommigen een muntworp te zijn. Zelf had ik geen last op wat kleine vertraging hier en daar na maar ik heb ook andere verhalen gelezen. Deze versie is gespeeld op een PlayStation 4 met bekabeld internet.

Scott Pilgrim vs. the World: The Game – Complete Edition is voor wat het is zeker aan te raden als een van de betere in zijn soort. De instapprijs is ongeveer hetzelfde als hij voorheen was alleen is hij nu veel breder beschikbaar. Hoewel het zeker flauw is dat er vrijwel niets nieuws aan deze uitgave is toegevoegd kan de wereld in ieder geval het spel weer kopen. Deze game is eigenlijk leuk voor zowel fans als mensen die Scott Pilgrim niet kennen. De humor in het spel kan wat gedateerd aanvoelen maar dat mag de pret niet drukken. Let er wel op dat dit soort spellen het beste tot zijn recht komen met vrienden.

• Verslavend met vrienden
  • Muziek
  • Eindelijk weer beschikbaar