Gamejournalist Jason Schreier heeft namens Bloomberg onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van Cyberpunk 2077. Zoals te verwachten viel is er veel misgegaan en is er veel spanning geweest tussen het management en de ontwikkelaars zelf. Medewerkers waren lang in de veronderstelling dat de game pas in 2022 had moeten verschijnen. Ook de demo die in 2018 is getoond heeft veel kwaad bloed gezet, omdat deze bijna volledig nep zou zijn en door het maken van deze demo is heel veel tijd verspild m.b.t. de ontwikkeling van de “echte game” (via VG247).
Inmiddels heeft studiobaas Adam Badowski via Twitter gereageerd op de berichten. Hij verdedigt de demo door te zeggen dat het duidelijk een “work in progress” was. Onderdelen die de uiteindelijk game niet gehaald hebben is volgens hem dankzij het creatieve proces.
“Our final game looks and plays way better than that demo ever was”
Dat creatieve proces is ook behoorlijk laat in de ontwikkeling van handen gewisseld. Badowski werd in 2016 regisseur van de game en toen moest alles op de schop. Het is zijn beslissing geweest om het perspectief te veranderen van 3rd person naar 1st person. De game werd in 2012 aangekondigd, maar effectief kon er met deze versie van de game pas in 2016 gestart worden. Dat is ook de reden waarom de 2020-release-periode als een totale verrassing kwam voor medewerkers.
I’ve read your piece and tweets, thank you for the read. I have some thoughts. https://t.co/T3qACdrnwM pic.twitter.com/wuzy5lXoqQ
— Adam Badowski⚡️ (@AdamBadowski) January 16, 2021
Inmiddels is de game digitaal niet meer te verkrijgen voor de Xbox One en PlayStation 4 en is er een (vage) tijdlijn verschenen voor de te maken verbeteringen. Daarbij valt op dat we de Xbox Series X en PlayStation 5-versies voorlopig nog niet hoeven te verwachten.
Voor medewerkers is dit ongetwijfeld goed nieuws, want CD Project Red heeft beloofd dat mensen niet hoeven over te werken om het spel te verbeteren.
“The team is working to bring relevant fixes to the game without any obligatory overtime. Avoiding crunch on all of our future projects is one of our top priorities.”
Veel gamers hebben al acht jaar moeten wachten voor een werkende versie van Cyberpunk, dan kan een jaartje er ook nog wel bij.
De titel van dit artikel doet mij denken aan een “speld” nieuwsartikel haha