Review: Catherine: Full Body

Welkom lezer. Ben jij (nog steeds) niet tevreden met je huidige relatie? Is het tijd voor wat nieuw spijs? De volgende stap misschien? Het antwoord op al je relatieproblemen ligt misschien wel verpakt in de game uit deze review: Catherine: Full Body.

Pittige herinnering

In 2012 verscheen ook hier het bizarre puzzelspel Catherine op de PlayStation 3 en Xbox 360 (later nog pc). Wij waren destijds al zeer te spreken over de game. Catherine: Full Body is niets meer dan datzelfde spel met extra content en een opgepoetst uiterlijk voor de moderne standaard. Je neemt er de rol aan van Vincent Brooks in aan, een man in de dertig op een cruciaal punt in zijn leven. Hoewel de jongeman al een aantal jaar in een goede relatie zit met de schone Katherine, een jeugdvriendin, doet twijfel de kop op steken. Katherine is duidelijk klaar voor de volgende stap, maar is Vincent dat wel? Tijdens een avondje barzuipen landt hij in het heetst van de strijd in bed met de blonde stoot Catherine. Hoewel zijn herinneringen aan dat moment vaag zijn is het hem duidelijk dat hij de fout in is gegaan.

Het verhaal ontrafelt zich verder in spannende en ongemakkelijke momenten die het moreel van relaties eens flink onder de loep neemt. Als speler trek je aan de touwtjes. Je krijgt namelijk door het spel heen vragen en kunt op verschillende manieren de acties van Vincent beïnvloeden. Hoe de toekomst van Vincent eruitziet, ligt in jouw handen. Zodra Vincent naar zijn bedje gaat krijgt hij erge nachtmerries te verduren, waarin hij moet blijven klimmen om niet te pletter te storten.

Slaap zacht

Het gros van de gameplay bestaat uit barhangen, met personages communiceren, vragen beantwoorden en vooral het puzzelen tijdens de nachtmerries. Denk daarbij niet aan een lullige woordpuzzel. Na het spelen van deze game ga je namelijk over blokken dromen. Het doel is om je naar veiligheid te klimmen. Dat doe je door blokken te verschuiven en een pad voor jezelf te maken terwijl de afgrond onder je wegvaagt. Het is het type gameplay waarin ruimtelijk inzicht en vooruit denken sterk op de proef worden gesteld. Naarmate je verder in het spel komt, worden daar avond na avond ook nieuwe elementen aan toegevoegd zoals ijsblokken, zware blokken, gebroken blokken en meer. Door in de tussenstukjes met lotgenoten te praten kun je nieuwe puzzeltechnieken inzien en wordt het klimmen een stukje dragelijker als je ze weet te gebruiken. In Full Body kun je naast de klassieke manier van klimmen ook kiezen uit een Remix-variant. In Remix werken de regels net iets anders.

Een leuk feitje over de originele Catherine is dat het één van de moeilijkste spellen is om alle achievements voor te halen. Dat is niet voor niets. De moeilijkheidsgraad moet namelijk niet onderschat worden. Op standje medium is het namelijk al erg aanpoten om de top te bereiken. Niet dat het onmogelijk is, maar hé, geen schaamte voor de spelers die wat minder bedreven zijn in het puzzelelement. Catherine: Full Body introduceert dan ook een paar kleine tweaks die spelers kunnen helpen de berg te overwinnen. Mocht je echt in het nauw zitten dan kan een kameraad, Rin, je soms namelijk net de tijd geven die je nodig hebt door een melodie op de piano te spelen. Blokken vallen dan minder snel onder je weg.

Rin voor de win

Die Rin is overigens niet zomaar iemand. Naast Catherine en Katherine wordt Rin namelijk bestempeld als Qatherine en is een nieuwe romantische mogelijkheid voor Vincent. Het personage is een nieuwe toevoeging aan Full Body en niet te vinden in de oude uitgave. Rin heeft een rauw randje maar vermengt goed met het verhaal. Tijdens de nachtmerries van Vincent zal Rin helpen het klimmen wat draaglijker te maken.

Als een fijne wijn

Het verhaal zelf is doorgaans nog hetzelfde. Wel is het zo dat er aardig wat nieuwe scènes zijn toegevoegd en de game daarom dus ook ietsje langer is geworden. Dat uit zich niet alleen in Rin. Ook Katherine en Catherine hebben een nieuw alternatief einde gekregen. Om al dat moois te zien, betekent het wel dat je flink wat blokken moet verzetten. Of toch niet. Het is in Full Body ook mogelijk op de moeilijkheidsgraad Safety de puzzelsegmenten over te slaan of automatisch te laten spelen. Deze moeilijkheidsgraad neemt dan ook alle mogelijkheden weg om het spel te falen en zal doorgaans gebruikt worden om te oefenen of het verhaal gewoon te bekijken.

Mocht je klaar zijn met het verhaal, dan kun je altijd nog proberen Babel te verslaan. Babel is een speciale modus waarin je een aantal extreem moeilijke en lange levels moet ondergaan. Dat hoeft niet als Vincent. Naast zijn vrienden en vriendinnen is als leuk extraatje Joker van Persona 5 opgetrommeld als speelbaar personage. Ook hoef je de torens niet alleen te beklimmen. Je kunt dit in Babel namelijk met twee spelers doen. Het is dan van belang dat je beiden de top bereikt. Bij dezen geef ik je wel alvast een waarschuwing. Babel is een pittige klus en vergt het uiterste van je skills. Als dat te uitdagend is kun je het altijd nog tegen een vriend opnemen. Lokaal was dat ook in het origineel mogelijk maar in Full Body dus ook online! Geloof het of niet, maar er is daadwerkelijk een community die actief Catherine tegen elkaar speelt.

Als je de Engelse dub niets vindt, dan kun je dit keer ook voor Japanse stemmen kiezen. In een vreemde maar zeker welkome zet van Atlus hebben ze besloten Catherine meerdere stemopties te geven. Het is een kleinigheid waarvan ik niet zoveel impact had verwacht. Die impact was er echter wel. Het idee achter Catherine is dat ze een “ideale” andere vrouw moet zijn voor Vincent, en dus de speler. Elke stem brengt een iets ander karakter met zich mee. Sommige mensen houden nu eenmaal meer van een moederlijk type en anderen meer van een tsundere.

Anno 2020 komt Catherine: Full Body in een iets ander klimaat uit dan destijds het geval was met het origineel. Hoewel een persoon zich nooit moet afsluiten voor progressie kan het ook leiden tot blind staren op werkelijk niks. Catherine: Full Body is een erg vermakelijke game in zowel gameplay als verhaal. Als westerling is het makkelijk om naar een game als Catherine: Full Body te kijken en hier een bekrompen stempel op te knallen. Persoonlijk heb ik geen problemen met deze thematiek en ben ik van mening dat je de game tekort doet als je niet voorbij de sex appeal komt. Catherine: Full Body is en blijft net zo verslavend als het origineel destijds was. Mocht je Catherine nog niet hebben gespeeld, dan is dit je kans. Gamers die zich voorheen aan de oude Catherine hebben gewaagd, gaan hier echter niet veel nieuws onder de zon vinden, behalve oude en mogelijk nieuwe liefde.

• Unieke en verslavende gameplay
  • Meer muziek inclusief songs van andere titels
  • Moeilijkheidsgraad voor iedereen