Preview: Marvel’s Iron Man VR hands-on

Het is alweer even geleden dat ik mijn PlayStation VR headset heb afgestoft om me in nieuwe werelden te begeven, maar gelukkig is er goed nieuws voor fans van PSVR. Niet alleen krijgen we eindelijk Star Wars Vader Immortal op de thuisconsole van Sony, ook kunnen we vanaf 3 juli aan de slag met Iron Man VR. Het vertrouwen is groot bij Sony, want twee weken voor de release van de game is er een demo verschenen en wij gingen daarmee aan de slag voor een eerste impressie.

Het riante Malibu

Wat mij betreft werkt VR vooral als je als speler in een voertuig zit, zoals bijvoorbeeld in Dirt Rally of in de Rogue One VR Mission van de eerste Battlefront. Je zit dan immers zelf stil en je laat via je controller het voertuig bewegen. Als je in de huid kruipt van Tony Stark en het Iron Man-pak aantrekt valt het er een beetje tussenin. Ja, je heb je benen onder je en dat is een beetje vreemd, aangezien je deze niet kunt bewegen in de game, maar aan de andere kant is het Iron Man-pak wel degelijk een soort voertuig. De demo begint dan ook met stappen die je gewend laten raken aan de besturing en we kunnen allemaal een beeld krijgen van hoe dat voelt.

Net buiten je riante stulpje in Malibu wordt je als eerst geconfronteerd met de HUD in de game. Deze doet veel denken aan de versie die we te zien krijgen in de Marvel-films en er wordt een overzicht gegeven van de status van het pak, welke wapens je op dat moment geselecteerd hebt en de verschillende missiedoelen die je moet voltooien. Tony Stark wordt in deze wereld niet ingesproken door Robert Downey jr. en hoewel dat jammer is, doet het geen afbreuk aan deze wereld van Iron Man. Het geweldige Spider-man liet eerder al zien dat Tom Holland absoluut niet nodig is. Stark zal vele flauwe grappen maken en het voelt dan ook vertrouwd als je in zijn huid kruipt.

Vrijheid

Terug naar de besturing, die enorm intuïtief is. Met de twee Move-controllers geef je de richting van je raketmotoren aan. Hou ze naast je met de palm naar beneden en je stijgt op, hou je palm naar achteren en je gaat vooruit. Toch is het fijnste gevoel wel als je aanpassingen doet tijdens het vliegen. Lijkt het erop dat je ergens tegenop vliegt en je strekt je arm om af te remmen. Het geeft een enorm gevoel van vrijheid en het werkt prima.

Na de eerste tutorial-missie in Malibu zal je ook een tweede missie mogen spelen in de demo. Deze begint in het vliegtuig van Tony en de rustige, verhalende gameplay in het begin van de missie laat zich vergelijken met een game als Batman Arkham VR. Jij zit rustig en je luistert naar Pepper Potts, als je je koffertje even openmaakt om een draagbare versie van je pak te bekijken. Natuurlijk is het al snel hommeles en wordt je aangevallen door drones die oorspronkelijk door Stark Industries zijn gemaakt. Er wordt een gat in de romp geschoten en jij duikt achter je koffertje aan om in de lucht te transformeren tot de ijzeren superheld. Hier werd ik wel lichtelijk teleurgesteld, want de vrije val die je maakt voelt nergens als een vrije val. In plaats van dat je de grond dichterbij ziet komen blijf je wolken zien waardoor het eerder lijkt dat je horizontaal vliegt dan verticaal te pletter valt. Eenmaal in het pak begint de actie.

De redder van Pepper

Volledig in mijn rol schiet ik als echte Tony Stark met gestrekte arm projectielen op tegenstanders af. Daarbij kun je schieten met lasers, maar je kunt er ook voor kiezen om met je vuisten drones weg te slaan. De actie is vet, maar het zijn vooral de momenten buiten de actie om die krachtig zijn. Zo is er een moment dat je een motorbrand op het vliegtuig moet blussen en Pepper Potts moet redden. Op deze momenten is de game het meest immersief, omdat we allemaal een voorstelling kunnen maken hoe het moet zijn om naast een vliegtuig te vliegen. Dat is veel realistischer voor te stellen dan het neerschieten van vage drones.

Na een minuut of 20 ben je door de Iron Man VR-demo heen en wil je absoluut meer. Grafisch is de PlayStation VR-bril natuurlijk niet de krachtigste, maar het weet genoeg spektakel op het scherm te toveren dat je het absoluut gelooft. Het vliegen met het Iron Man-pak is daarbij het absolute hoogtepunt van de demo. Met de Move-controllers in de hand voel je je echt vrij als je boven Malibu en Los Angeles vliegt. Ook het feit dat er een verhaal verteld wordt spreekt me erg aan, maar mijn grootste zorg zit hem in het gevoel van hoogte. Tijdens de tweede missie zie je de grond namelijk niet en blijf je zo hoog in de wolken dat het moeilijk is om echt het gevoel te hebben dat je ver boven de aarde vliegt. Toch heb ik vanwege het vliegen alleen al zin om met de uiteindelijke game aan de slag te gaan. Iron Man VR ligt vanaf 3 juli in de (digitale) schappen en krijgt een adviesprijs van 39,99. Natuurlijk lees je snel na de release ook de uitgebreide review op Gamersnet.nl!

1.

De controls zijn even wennen en je moet echt wel gaan staan voor de beste ervaring, maar ik moet zeggen dat de demo naar meer smaakt.