Rogue One: X-Wing VR Mission review

Jaren geleden was het nog een echte uitdaging om Star Wars-fan te zijn. Je hield je mond erover tijdens familie-etentjes, je struinde stoffige stripwinkels af en op internet kwam je op de lelijkste, met Comic Sans-versierde websites voor die ene goodie. Die tijd ligt inmiddels ver achter ons. Mijn moeder weet dat er aanstaande woensdag een nieuw deel verschijnt, zelfs in de Action zijn Star Wars-artikelen te koop (jazeker, die koop ik niet en het klopt, daar voel ik me te goed voor) en elke maand is er een andere Comic Con te bezoeken. Star Wars staat garant voor goede verkoopcijfers. Deze week is de laatste DLC voor Star Wars: Battlefront verschenen, die in zijn geheel draait om de nieuwe film: Rogue One. De reguliere DLC speelt zich af op de planeet Scarif, die een belangrijke rol speelt in de film, maar voor PlayStation-gamers is er nog een extraatje te vinden. Gratis en voor niets voor alle Battlefront-bezitters is hier Star Wars: Battlefront: Rogue One X-Wing VR Mission. Pffff, wat een titel…

Lieve mensen van PlayStation,

Het succes van de PS4 is niet te ontkennen. De verkoopcijfers zijn tegen het belachelijke aan en het gaat jullie voor de zon. Laten we elkaar echter geen mietje noemen, sommige aspecten van jullie bedrijfsvoering laat te wensen over. Hardware is namelijk niet voldoende. De PS Vita was een fantastisch apparaat, maar er waren geen games! Hetzelfde gold voor de Move-controllers (slim teruggebracht met PSVR, goed gedaan), Wonderbook en zelfs PlayStation TV. Zonder content is er geen succes! Mijn vraag is dus simpel: willen jullie alsjeblieft 120 miljoen dollar overmaken naar Electronic Arts? Veel vraag ik niet, alleen de kans voor Criterion om een volledige game te maken rond Star Wars en PlayStation VR. Ik beloof jullie, de investering heb je zo weer terug, want als je brillen wilt verkopen is Star Wars de manier, zeker met de getoonde kwaliteit van Criterion met hun X-Wing VR Mission.

Kusjes en een knuffel,

Peter

P.S. Wij vragen slechts 1% aan advieskosten

Kort maar enorm krachtig

Het is moeilijk om een duidelijk waardeoordeel te vellen over de X-Wing VR Mission. De game is namelijk helemaal gratis voor bezitters van Star Wars: Battlefront. In tegenstelling tot berichten op andere websites is een Season Pass niet eens nodig (ik heb de SP op pc, niet op PS4). Zou er een waardeoordeel aan hangen, dan was het grootste issue de lengte van de game. Binnen 20 minuten is de ervaring afgerond. Tel daar echter gerust een half uur bij op, want die tijd heb je nodig om bij te komen.

PlayStation VR is niet de beste VR-bril op de markt, maar wel de bril met de beste content, hoe beperkt die ook mag zijn. De ervaring van de X-Wing VR Mission is ongekend en dat heeft allereerst te maken met de fantastische audio. Jij bent een X-Wing piloot die op missie wordt gestuurd, samen met drie andere piloten. Via de radio in je vliegmachine sta je in contact met je leider en collega’s. Je voelt je echt lid van de groep, met grapjes die worden gemaakt, officiële protocollen die worden gevolgd en panieksituaties die keihard binnenkomen. Kijk achter je en je ziet je droid zitten, waarna hij met vrolijk gepiep duidelijk maakt dat hij jou ook ziet.

May the Force be with Criterion

Je begint de game echter buiten je X-Wing. In een volledig witte omgeving staat je X-Wing voor je. Er rijdt een droid omheen en je kunt eromheen warpen. Na een verkenning van de buitenkant van je schip klim je erin. De meeste knopjes in de cockpit zijn te activeren, al is het wel jammer dat de meeste knopjes slechts geluid maken. Bijna allemaal, want één knop klapt je vleugels uit. Deze handeling zal je minstens tien keer doen. Het is een simpele gimmick, maar zelf in een cockpit zitten en je vleugel in- en uitklappen voelt geweldig.

Tijd om te beginnen. De missie begint bij een groep rebellenschepen die jij moet beschermen. Door de radio komt een noodoproep binnen van een droid. Deze droid is K-2SO, één van de hoofdrolspelers uit Rogue One. Hij zit vast met zijn U-Wing en heeft “belangrijke vracht” bij zich die gered moet worden. Drie van je collega’s en jij besluiten te helpen en al snel reis je naar een asteroïdeveld waar de U-Wing moet zijn. Kleine rotsen kun je kapot schieten en je bent grotendeels vrij om te bewegen. Uiteindelijk vind je de U-Wing, echter komt ook de Empire langs met een Destroyer en veel TIE Fighters. De gevechten werken zoals de basisgame, maar in VR voelt het 100 procent anders. Het is belachelijk intens en spannend.

Conclusie

Na dit gevecht is de ervaring op zijn eind en je wilt als speler maar één ding: meer van dit. Terugdenkend aan geweldige pc-titels als X-Wing vs. TIE Fighter en X-Wing Alliance, of aan de Nintendo 64-topper Rogue Squadron droom je van volwaardige games in VR. Dat je een eigen smokkelbedrijf krijgt en moet runnen, met alle gevaren van dien. De vraag is of EA deze game wil maken, het aantal PlayStation VR-brillen is nog wat beperkt voor zo’n enorm project voor Criterion. Eén ding is echter zeker: Criterion heeft bewezen dat ze dit kunnen! Alle details kloppen en dat is een mooie prestatie. Jammer dat alleen relatief weinig PS4-bezitters dit gaan meemaken. Mocht je echter een PSVR-bril bezitten, ervaar de X-Wing VR Mission. Het enige nadeel is dat je alleen maar meer wilt.

  1.   
    iDraxo's avatar

    :0 lijkt me nu echt kapot vet xd

  2.   
    Thomsnov's avatar

    Heb m nog niet kunnen spelen, sooo freaking hyped

  3.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Thomsnov schreef, "Heb m nog niet kunnen spelen, sooo freaking hyped "

    Ik ook niet…. moet je speciaal Battlefront voor hebben.

    Ik dacht eerst het is een standalone VR tech demo net zoals COD IW Jackal Assault VR

  4.   
    Bram_M99's avatar

    Ah lijkt me echt enorm gaaf