Esports: hoe Call of Duty terrein verloor

Call of Duty domineerde lang het esportspodium, maar werd ingehaald door concurrenten als Fortnite. Een overzicht van de onderlinge concurrentiestrijd én die met traditionele sporten.

Nadat Call of Duty in 2003 het levenslicht zag, denderde de game in sneltreinvaart door. Uitgever Activision leek te beseffen dat het een goudmijn te pakken had en nieuwe delen verschenen in rap tempo achter elkaar. De Call of Duty-reeks wordt sinds 2005 elk jaar uitgebreid.

Het eerste officiële Call of Duty-wereldkampioenschap vond in april 2013 plaats, met een prijzenpot van 1 miljoen dollar. Het was daarmee meteen één van de grootste esports-toernooien van dat moment. In 2015 was het de meest populaire franchise onder Amerikaanse esportskijkers, zo blijkt uit een rapport over het onderwerp. Het spel leek de weg naar de meest populaire first person shooter (FPS) glansrijk af te leggen.

Niet veel later verloor Call of Duty echter steeds meer terrein. Zo bleef Call of Duty: Infinite Warfare, die uitkwam in november 2016, ver achter bij zijn voorgangers. Ook Call of Duty: World War II (2017) was niet het succes waar op gehoopt werd. Volgens Sportnieuws kwam dit door de matige speelstijl en de opkomst van de gratis game Fortnite.

Concurrentie van Fortnite

Fortnite beleefde in 2017 zijn vuurdoop in de gamewereld. Het spel heeft qua toegankelijkheid (lees: gratis) een streepje voor op Call of Duty en was daarom meteen een gedegen concurrent. Roy Beszelsen, die zijn brood verdient met het spelen van Fortnite, vertelde tegen het AD waarom hij denkt dat Fortnite zo succesvol is. Volgens de populaire Youtuber is het een bijzonder grappig en niet bloederig schietspelletje, waarin je ook de mogelijkheid hebt om te bouwen. Bovendien kan iedereen er elk moment mee starten en is het geschikt voor zowel Xbox, Playstation en Windows als Mobile.

Gameonderzoeker Teresa de la Hera benoemt tegen het Erasmus Magazine ook de prijs als belangrijke factor voor het succes. “Fortnite is gratis, dat is niet wat mensen gewend zijn. Voor spellen van dit niveau – zoals Call of Duty of Grand Theft Auto – betaal je zo zestig euro.” In 2018 voerde Call of Duty echter zelfs de lijstjes van betaalde games niet meer aan. Het succes van PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUGB) was een doorn in het oog voor Call of Duty.

Nieuwe releases een nadeel

Call of Duty verloor mogelijk ook aan populariteit omdat het elk jaar een nieuwe game uitbrengt. Hoewel je wellicht zou zeggen dat voortdurende veranderingen het spel fris en interessant houden, belemmert het de groei van de spelers. Waar bij Call of Duty geen enkel van de releases hetzelfde is, blijven spellen als Counter Strike: Global Offensive (CS:GO) en League of Legends (LoL) grotendeels hetzelfde. Dit betekent dat spelers van Call of Duty elk jaar moeten wennen aan nieuwe trucs, kaarten en wapens.

Hoop voor Call of Duty

Is dit dan het einde van het Call of Duty-tijdperk? Dat zeker niet. Call of Duty laat zich duidelijk inspireren door het succes van Fortnite. In 2018 lanceerde Call of Duty voor het eerst in de geschiedenis een spel zonder traditionele singleplayermodus en met battle royale-modus.

Eind vorig jaar kwam Call of Duty: Warzone uit. Dit is de eerste Call of Duty die geheel gratis te downloaden is. Critici steken de loftrompet over het spel en noemen het een kanshebber om de battle royale-troon te bestijgen. Ruim een maand na de lancering telt Call of Duty: Warzone al ruim 30 miljoen spelers.

Esports vs. traditionele sporten

Naast de onderlinge concurrentie in de esportswereld is er de eeuwige vergelijking met traditionele sporten. Grootmachten in esports streven traditionele sporten in termen van publieksbetrokkenheid langzaam voorbij. Uit onderzoek van PwC blijkt dat esports het hoogste potentieel hebben voor omzetgroei, meer nog dan voetbal en basketbal. Esports worden steeds interessanter voor sponsoren, omdat ze hiermee hun doelgroep kunnen bereiken.

Door de alsmaar groeiende interesse duiken er online steeds meer kanalen op die zich bezighouden met esports. Zo kunnen liefhebbers terecht bij nieuwswebsites als e-sport.nl en esportsclub.nl. Daarnaast zijn er platforms waar je een kans kunt wagen op de bekende competities. Betway maakt het bijvoorbeeld mogelijk om te esportswedden op bekende namen als LoL, CS:GO en Dota2.

Traditionele media lieten esports nog lange tijd links liggen, maar ook hier lijkt steeds meer verandering in te komen. BBC Sport was in 2017 de allereerste publieke omroep die esports ging uitzenden. Daarnaast meldde Sporza in 2019 dat het International Olympisch Comité (IOC) onderzoekt of het games als LoL en CS:GO als olympische sport kan introduceren.

Toekomst esports

Hoewel er nog enigszins een stigma zit aan het spelen van esports, is het duidelijk dat er niet alleen steeds meer mensen naar kijken, maar dat er ook meer geld mee gemoeid is. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat er nog veel meer spannends op het gebied van esports aankomt.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina