Oplossing gevonden voor kleine tekst in pc-versie The Outer Worlds

The Outer Worlds wordt redelijk positief ontvangen door pers en gamers, maar er is één aspect dat maar in de klachtenlijstjes blijft terugkeren: de kleine tekst. Voor een game waarin zoveel te lezen valt, is dat natuurlijk een lastig probleem. Ontwikkelaar Obsidian zegt te werken aan een officiële oplossing, maar handige pc-gamers hebben alvast een tijdelijke oplossing gevonden in een .ini-bestandje.

In de Epic Games Store-versie van The Outer Worlds moet je in de map C:Users*user name*AppDataLocalIndianaSavedConfigWindowsNoEditor zoeken naar het bestandje dat “Engine.ini” heet. Heb je de game via je abonnement op de Xbox Game Pass voor pc moet je wat dieper graven. Waarschijnlijk is de zoekfunctie van Windows je beste vriend. Als je Engine.ini eenmaal hebt gevonden, open je het in Kladblok (of een andere tekstverwerker naar keuze) en voeg je deze tekst onderaan toe:

[/Script/Engine.UserInterfaceSettings]
ApplicationScale=1.185

Deze aanpassing schaalt de hele interface, maar het hangt van je beeldscherm en persoonlijke voorkeur af welke waarde je het prettigst vindt. Waarschijnlijk zit je sweet spot tussen 1.15 en 1.2, maar je zult zelf even moeten tweaken om de ideale grootte te vinden.

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.

  1.   
    Anoniem-479123257's avatar

    Dan ben ik zeer benieuwd hoe dit in de Switch versie wordt opgelost.

  2.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Anoniem-479123257: Lijkt me dat dat makkelijker te optimaliseren is. De Nintendo Switch kent globaal gezien maar twee verschillende resoluties (en eventueel de downscaling daarvan), waar pc-gamers met honderden verschillende schermen (en dus resoluties en PPI) kunnen werken. Dat is vaak waar UI design de mist in kan gaan.

    Met deze “voorkennis” erbij, kun je ervan uitgaan dat Obisidian snapt dat iemand daar even een leuk stukje code voor mag schrijven als het aankomt op de Switch.

    Zelf overigens nul last gehad van de lettertypes/leesbaarheid in The Outer Worlds, op zowel 163 PPI als de ongeveer de helft daarvan — zou alleen niet veel verder van mijn monitor willen zitten.