Review: Nintendo Switch Lite

Hoewel er al langer geruchten gingen over een nieuwe Nintendo Switch, speciaal gefocust op de handheld-markt, was het toch een verrassing hoe snel deze geïntroduceerd werd. Bij Gamersnet mochten we er al mee aan de slag en hebben we er inmiddels een Gamersnet Gear over gemaakt. Nu is het tijd om wat dieper in de console te duiken. Wat kan de Nintendo Switch Lite allemaal en voor wie is deze nieuwe handheld-Switch eigenlijk bedoeld. Onze Peter ging er de afgelopen maand mee aan de slag en dit zijn onze bevindingen.

Strakker design

Bij het uitpakken van de Nintendo Switch Lite krijg je direct een glimlach op je gezicht (check de unboxing). Hoewel ik van mijn Switch houd, heeft de originele console altijd al een gadget-achtig uiterlijk gehad. Los te maken Joy-Cons zijn heel handig (kom ik later op terug), maar het maakt het design wel minder één geheel. Dat is absoluut niet het geval met mijn turquoise Switch Light. Hoewel het scherm wat kleiner is met zijn 12,7 centimeter (t.o.v. 15,2 cm), heb je daar tijdens het spelen geen last van.

Sterker nog, games zien er net wat beter uit omdat het oppervlakte van het scherm ervoor zorgt dat alles wat compacter wordt getoond. De D-pad is op de Switch Lite een échte D-pad, waar het bij de eerste Switch vier knoppen zijn. Echte gamers prefereren natuurlijk “the real thing” en ook dat spreekt voor de Lite. Daarnaast zorgt de D-pad ook voor een meer handheld game-beleving.

Voor mij persoonlijk is de Switch Lite een reden om vaker onderweg te gamen, al ben ik de eerste die toegeeft dat het voor veel mensen verwarrend zal zijn. De Lite ondersteunt namelijk niet alle games en gooit het naamgevende aspect van de “switch” volledig overboord. Het is eigenlijk net zo vreemd als de Nintendo 2DS, die de unieke features van de 3DS bij het grof vuil zette. De Lite kan alle games spelen die Handheld-modus ondersteunen en daarbij heeft Nintendo het zichzelf best moeilijk gemaakt.

Heel veel games ondersteunen namelijk handheld-modus, maar bezitten toch kleine aspecten van de trillende Joy-Con-controllers of IR-camera, die de Lite niet heeft. Bij mijn speelsessie van Super Mario Odyssey kwam ik er pas na twee uur achter dat ik één bepaalde HD-rumble-puzzel niet kan spelen (de missie waar je moet voelen waar een maan verborgen zit onder de grond). Maakt dat Super Mario Odyssey onspeelbaar? Verre van, want 98% van de game werkt prima op de Lite. Het maakt het alleen zo bijzonder vaag voor consumenten die zich minder goed inlezen dan bijvoorbeeld de bezoekers van onze mooie site.

Geen Switch-functies op de Switch Lite

Het is duidelijk dat games als Super Mario Party, 1,2 Switch en Nintendo Labo niet werken met de Nintendo Switch Lite. Deze games zijn gemaakt om gebruik te maken van losse Joy-Con controllers. Sterker nog, het is niet eens mogelijk om losse Joy-Con-controllers aan te sluiten op de Lite.

Best een vreemd idee, aangezien de mogelijkheid wel in het menu zichtbaar is; controllers worden echter niet herkent. Het zou misschien ook een beetje onhandig zijn, want ook een pootje (kick stand) om op te staan heeft de Switch Lite niet. Beide opties zouden gemakkelijk zijn toegevoegd en kunnen niet veel hebben gekost in de productie. Nintendo wil echter duidelijk laten zien dat deze nieuwe versie alleen bedoelt is voor onderweg. Uiteraard kun je de Lite ook niet docken om vervolgens op groot scherm te spelen.

Dan is er natuurlijk nog de vraag: wat als ik deze Switch als tweede Switch-console koop? Wat gebeurt er dan met mijn account. Het is Nintendo gelukt om dit redelijk makkelijk te koppelen. In dit geval zal je Nintendo Switch Lite je primaire console worden, waarna je de “thuis-Switch” instelt als secundaire console. Voor de secundaire console moet namelijk altijd een connectie gemaakt worden met het internet om te checken of je de juiste gebruiker bent. Dit proces is zo gepiept en werkt zeer stabiel, al moet je het wel even weten. Savegames overzetten is iets lastiger. Hoewel Nintendo beschikt over cloud saving dien je altijd je savegame handmatig van de ene Switch naar de andere Switch te sturen. Dit is niet veel werk, maar wel iets wat je elke keer wilt doen als je wilt “switchen” van Switch.

Je vraagt je inmiddels af, voor wie is deze nieuwe versie bedoeld? Voor een hardcore-gamer als ik kan het een leuke luxe-toevoeging zijn voor mijn games die ik liever onderweg speel. Ook zou je kunnen zeggen dat het voor een gezin met meerdere kinderen handig is. De prijs van de Lite ligt rond de 230 euro en die van de normale Switch rond de 320 euro. Voor ongeveer 90 euro minder heb je dus een draagbare Switch, maar natuurlijk is de originele Switch ook draagbaar. Het blijft vreemd voelen dat de naamgevende functies van de Switch niet aanwezig zijn op de Nintendo Switch Lite. Hij heeft een aantrekkelijk uiterlijk en iedereen die een mooiere mobiele versie wilt is welkom om er één aan te schaffen. Echter, weet wel wat je koopt, want de Nintendo Switch Lite is wel een hele lichte versie van zijn grotere broer.

• Ziet er prachtig uit
  • Eén account voor twee Switches werkt prima

• ALLE naamgevende features weggehaald
  • Best duur voor "goedkope" versie
  • Geen externe Joy-Con-ondersteuning
  • Save-games handmatig wisselen

.

1.
    Heart1982's avatar

Bedankt Peter, precies wat ik al dacht dus.
    Ik ben voornemens om met Black Friday mijn slag te slaan en toch eindelijk een Switch aan te schaffen, maar dan wel The Real Switchable thing. Deze review bevestigd mijn innitiele gedachte en helpt mij bij het maken van mijn keuze.
    ..Nu nog hopen op switch-deals op BF

2.
    Anoniem-565194663's avatar