AI-medespeler in The Last of Us 2 drastisch verbeterd, aldus Naughty Dog

The Last Of Us 2-ontwikkelaar Naughty Dog heeft naar eigen zeggen één van de meest immersie-brekende dingen uit het eerste deel aangepakt door het gedrag van je AI-gestuurde compagnon op de schop te nemen. Waar Ellie in het originele The Last of Us als een mafketel door een vol veld clickers kon rennen zonder daarvan de consequenties te ondervinden, zal je computergestuurde medespeler in The Last of Us 2 zich een stuk tactvoller moeten opstellen.

Hoe bruut en awesome The Last of Us ook was ( en nog steeds is), het was wel een beetje vreemd dat Joel bij het laten van een fluisterstille scheet meteen een hoop aggro van iedere clicker in de buurt wist te pullen, terwijl Ellie als een debiel rond stuiterde en nooit het doelwit werd. Hoewel het nooit gamebrekend was, trok het je af en toe wel een beetje uit de stealthy sfeer die sommige scènes moesten ademen. Volgens het interview van GameSpot met Anthony Newman – co-director van The Last of Us 2 – wist men bij Naughty Dog dan ook waar het team wat aan moest doen en hij hoopt dan ook dat de gemaakte veranderingen in de smaak zullen vallen bij de spelers.

“[Companion AI is] actually one of the few really significant technical achievements we’ve been able to make on the game. [In the original] there is a mode the AI can be in–which is their default mode when you’re in stealth–where they will just never be seen. They’re almost better than the player can be at being stealthy.

There’s a tricky balance there because [Ellie] could then just hang way, way back and just never be seen, but then you don’t feel like you have an ally with you, [so] you feel lonely. So there’s a really interesting line we’ve been walking but I can definitely say that that aspect of the game has been dramatically improved, I would say.”

Daarnaast kaart Newman ook aan dat je partner in The Last of Us 2 ook daadwerkelijk evenveel schade doet dan de speler zelf, iets wat in The Last of Us – en menig andere game waarin je een AI-gestuurde compagnon hebt – niet van toepassing was. Waar je voorheen het gevoel had dat Ellie met spitballs schoot en eigenlijk nul schade berokkende, hebben de wapenskills van je buddy in The Last of Us 2 ook echt nut.

“What I’m really excited about is that with a lot of effort and some clever AI tricks, every time you see your ally shoot an enemy, their bullets do exactly as much damage as yours do. Which is just another way that players are able to make predictions and think two or three steps ahead. When they see Dina take a couple of shots and then they realize, ‘I only need one more shot to finish off that enemy because I saw that happen.’ I think it’s great that players can now count on that and make those types of plans interacting with their allies.”

Of deze veranderingen bijdragen aan nog meer immersie zullen we op 21 februari 2020 met z’n allen kunnen ervaren want dan ligt The Last of Us 2 in de schappen. Mocht je een überfan zijn en geen genoegen willen nemen met een reguliere editie van Naughty Dogs aanstaande epos, dan kun je altijd nog overwegen om voor één van de vier andere edities te gaan. Helaas lijkt het er wel op dat de peperdure Ellie Edition niet in Nederland verschijnt, dus dat wordt importeren of genoegen nemen met de Collector’s Edition, voor zover deze nog te pre-orderen valt.

Mocht je voor die tijd weer eventjes helemaal terug in de stemming willen komen en nog één keer een ‘voor vijanden onzichtbare’ Ellie willen ervaren, dan heb je dikke mazzel. The Last of Us: Remastered zit in oktober namelijk in de selectie van PlayStation Plus. Joink!

  1.   
    Anoniem-879375303's avatar

    Hoe maak je ergens een hype van bij naughty dog weten ze dat wel.

  2.   
    Anoniem-303719882's avatar

    @Anoniem-879375303: het is gwoon hype om te hypen de game zelf gaat zwaar teleurstellen

  3.   
    Anoniem-2105510122's avatar

    @Anoniem-303719882: inderdaad.

  4.   
    Anoniem-657546590's avatar

    @Anoniem-303719882: je bent gek jij