Preview: The Last of Us 2

Na het overweldigende succes van The Last of Us, mogen we bijna onze PlayStation 4, of misschien zelfs de PlayStation 5, wederom voorzien van mogelijk een nieuw spektakelstuk.

The Last of Us 2 neemt ons mee naar de gebeurtenissen van vijf jaar na het eerste deel. Maar is deze wereld, die geterroriseerd wordt door geïnfecteerden en Fireflies, vrijwel hetzelfde gebleven of hebben er rigoureuze veranderingen plaatsgevonden?

Opgekropte wraakgevoelens

Wraak is het thema dat centraal staat in de tweede installment van The Last of Us. Waar precies deze wraakgevoelens vandaan komen, is niet helemaal duidelijk. Laten we hopen dat Joel niet in het begin van de game wordt vermoord en dat daarmee Naughty Dog in zekere zin Bungie nabootst met Cayde-6 in Destiny 2. Tot op heden ben ik nog steeds pissig op de zet die Bungie toentertijd geflikt heeft.

Ellie heeft in ieder geval wel veel mogelijkheden om haar wraakgevoelens te uiten. Allereerst richting de geïnfecteerden in de wereld. Waar in eerste instantie alleen nog maar Runners, Bloaters en welbekende Clickers zijn, komen er nu nog eens drie geheel nieuwe soorten bij.

Hoe vet zou het overigens zijn als niet alleen mensen, maar ook gemuteerde dieren in deze wereld aanwezig zouden zijn? Daarnaast is natuurlijk ook nog de revolutionaire groep Fireflies van de partij. Genoeg materiaal aanwezig voor Ellie om van haar wraakgevoelens af te komen, of gewoon om zichzelf even helemaal uit te leven.

Joel, waar hang je uit?!

The Last of Us 2 vindt vijf jaar na de gebeurtenissen van The Last of Us plaats. Ellie is dus niet meer het kleine meisje uit dit deel, maar is getransformeerd tot een meedogenloze moordenaar. Waar in het eerste deel Ellie vooral nog was opgescheept met Joel, de oude knuffelbeer, is dit in het vervolg ook een heel ander verhaal.

De teugels zijn minder gespannen en de vieren wat losser gemaakt, het heeft er niet de schijn van dat Joel over de geheel van The Last of Us 2 bij je blijft. Het is zelfs nog niet helemaal zeker te noemen of hij daadwerkelijk in dit action-adventurespel zit. Maar zo’n icoon kan je simpelweg niet laten verdwijnen uit een game, door middel van flashbacks of misschien zelfs hallucinaties zal Joel vast en zeker nog te zien zijn in The Last of Us 2.

Betekent dit tevens dat de pret wordt verpest? In mijn optiek totaal niet. Na The Last of Us: Left Behind, de uitbreiding van The Last of Us waar Ellie centraal staat, komen we nu alleen nog maar meer te weten over haar. Het zorgt voor een heerlijk verfrissende blik op de wereld.

Is dit wel een game?

De vraag die bij mij het meest naar boven kwam, na het zien van de ruim tien minuten durende gameplay trailer, was de vraag of dit daadwerkelijk een game is die we in deze staat kunnen gaan spelen. De graphics zijn om je ogen van uit te kijken en de bloeddorstige wijze waarop vijanden sterven zijn uiterst bevredigend, maar de details die in The Last of Us 2 zitten behoren simpelweg tot de nieuwe standaard.

Een vijand die kleine schokbewegingen maakt bij het checken van iedere hoek, iemand die tegen een vermoord lichaam lichtjes aan het trappen is om te kijken of diegene daadwerkelijk dood is, tot aan de bewegingen die een neus maakt bij het kussen van een ander; alles lijkt bizar gedetailleerd.

De naadloosheid van The Last of Us 2 geeft mij daarentegen wel enige zorgen. Dit komt bijvoorbeeld naar voren wanneer je aan het rennen bent, ondertussen een fles die ergens rondzwerft oppakt en die dan weer enkele luttele seconden op een vijand gooit die voor je staat. Het geeft mij een gevoel dat het zeer gescript is, iets kleins dat toch veel afbreuk kan doen aan een game.

Daar staat natuurlijk weer tegenover dat Naughty Dog de ontwikkelaar is. Zij weten precies wat er nodig is om het zo natuurlijk mogelijk te laten lijken. Een goed voorbeeld is de Uncharted-reeks: hierin zijn vele vergelijkbare acties ook tot in de puntjes uitgewerkt. Naughty Dog heeft hierin mijn vertrouwen om het in goede banen te leiden.

Voorlopig conclusie

Door een combinatie van geweldige graphics, de prachtige naadloosheid van acties en hopelijk wederom een fantastisch verhaal, het liefst met de aanwezigheid van Joel, beschikt The Last of Us 2 over alle factoren om de perfecte game te worden.

De naadloosheid roept bij mij enigszins nog wel enkele twijfels naar boven, maar gezien het resultaat dat Naughty Dog heeft bereikt met Uncharted, verwacht ik niet zozeer dat dit afbreuk gaat doen op de The Last of Us 2.

Alles in mij roept vrijwel meteen op dat het vervolg het eerste deel met uiterst gemak gaat overtreffen. Of dit daadwerkelijk het geval is, merken we op het moment wanneer we onze handen eindelijk aan de knoppen mogen brengen, hopelijk is dat het jaar 2019.

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forwards-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games. Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!

  1.   
    mmx's avatar

    Nu nog een release datum .ik vind dat het weer lang duurt.

  2.   
    CHILLOZZ's avatar

    @mmx: @mmx:

    idd eigenlijk gewoon belachelijk hoelang van te voren ze je proberen op te hypen…
    Eigenlijk zouden ze op de grote beurzen zoals E3 gewoon een regel moeten maken dat er alleen beelden mogen worden getoond van games die BINNEN een jaar ook daadwerkelijk uitkomen. mensen jaren lang ophypen voor iets…. vind ik vrij slecht. Dan heb ik liever dat ze niets laten weten en dan met bericht komen dat de game komt en de game dezelfde maand in de schappen liggen.

  3.   
    mmx's avatar

    @CHILLOZZ: goed gezegd vriend.

  4.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @CHILLOZZ &mmx: Klinkt leuk, maar het is vrij onhaalbaar. Uitgevers betalen gewoon om op E3 te mogen staan, dus vanaf dat punt zijn ze vrij ten toon te stellen wat ze ook maar willen. En als je daar eenmaal bent, dan wil je juist die toekomstige titels zien, niet wat dan al over (bijvoorbeeld) twee maanden in beta draait en daarna verschijnt. Waarom zou je dan überhaupt naar de E3 trekken?

    De persconferenties staan (hoe gek het ook klinkt) helemaal los van de E3 en dus het hele ESA-orgaan; daarop mogen alle partijen gewoon in de spotlight zetten wat ze maar willen. Stel, Microsoft kiest ervoor 15.000 genodigden verzamelen om vervolgens Phil Spencer een uur lang zijn eigen poëzie voor te laten dragen, is er niemand om ze te stoppen. Het is hun feestje; zij betalen de rekening voor de organisatie en locatie van het hele festijn.

  5.   
    Papachico's avatar

    Ik heb juist wel dat ze jaren van te voren al laten zien wat er komen gaat. De “hype” ontstaat immers bij jezelf en die maak jij zelf groter door meer en meer informatie op te doen.

    Je gaat er iig niet dood aan..

  6.   
    Kauwgom's avatar

    @Tom Kauwenberg: wat zeg je allemaal?

  7.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Kauwgom: Hahaha, scherp weer! 😉

  8.   
    Turk–Life's avatar

    @Tom Kauwenberg:

    Ze kunnen games dan op zn minst verplichten een release datum vast te stellen voor ze mogen meedoen aan de E3.

    Zie Dead island 2. Hoe lang wacht ik al op die game? ik ben de tel kwijt ijg.

  9.   
    Turk–Life's avatar

    Zou graag een preview willen lezen van Days gone.