Preview: Overpass

Soms struikel je over een game, waarvan je het bestaan niet eens wist. En nadat je het gespeeld hebt, vraag je jezelf af waarom ik niet op de hoogte was van deze game. Op Gamescom is Overpass zo’n game gebleken. Een racegame wat eigenlijk geen racegame is, maar toch een hele degelijke indruk op me heeft gemaakt in Keulen.

Puzzelen met een auto

Het is geen schande als de Overpass niet op de radar stond bij je, het heeft nou eenmaal niet de grote reclamecampagnes gehad als een Cyberpunk 2077 of Borderlands 3. Maar het is stiekem wel zonde dat het niet meer bekendheid geniet. Kort samengevat is het een racer, waarin je obstakels moet bedwingen in grote off-road wagens. Snelheid is niet aan de orde, maar behendigheid en een gezond portie geduld zijn de sleutel tot succes in Overpass.

De game wordt uitgegeven door Big Ben en ontwikkelt door Zordix, een bescheiden studio uit Zweden. Tijdens de demo op Gamescom werd ik vergezeld door Joakim Eriksson, de hoofdproducer van Overpass. In het half uur dat ik de game kon spelen heeft het me vrij snel overtuigd hoe leuk deze game eigenlijk is.

In essentie ben je namelijk aan het puzzelen met off-road auto’s. Je wordt door haast onmogelijk racetracks gestuurd, die bezaaid zijn met lastige obtakels. Hele steile hellingen, enorme rotsblokken en man-made obstakels waar jij met behulp van je vierwielaandrijving doorheen moet. Het is veel trial and error, maar het is een heerlijk gevoel als je uiteindelijk die progressie boekt.

Een uniek project

Tijdens het gesprek met Joakim kwam ik er al vrij snel achter hoe bijzonder dit project eigenlijk is. De physics in de game zijn namelijk zo precies, dat bestaande engines als Unreal en Unity het allemaal niet aankonden. Het is een rotklus geweest voor Zordix om de extreme details te implementeren. En ze hebben tot dusverre goed werk geleverd.

Je merkt namelijk vrij snel wanneer je in Overpass de verkeerde dingen doet. De feedback van de auto voelt best realistisch aan. Het zoeken van grip, het balans tussen de vier wielen, het zwaarte punt van de auto; het zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden als je succesvol wilt ploeteren door bijvoorbeeld de Grand Canyon

Nu is er gekscherend gezegd dat het langzame racegame is, maar het is nog steeds de bedoeling dat je de snelste bent. Zowel offline in een carrièremodus als online tegen anderen. Op Gamescom is alleen het offline gedeelte aan bod gekomen en die brengt al flink wat content met zich mee. In totaal veertig tracks, verdeeld over zeven gebieden in de wereld. Denk aan woestijnen, de eerder benoemde Grand Canyon, Japanse bossen en nog een aantal anderen die Joakim geheim hield.

Racen tegen spoken

Het online gedeelte van Overpass klinkt ook heel vermakelijk. Je racet tegen anderen, maar je kan niet tegen elkaar aan klappen. Dat zou ook ontzettend irritant zijn in deze game, waar je ontiegelijk precies moet zijn om überhaupt de finishlijn te halen. Maar ik kan me voorstellen dat het een ander soort spanning met zich meebrengt.

Je ziet je tegenstanders namelijk worstelen met bepaalde obstakels en andersom, waardoor je constant onder druk staat om goed te presteren. Maar wees niet te haastig, want anders kieper je die vierwieler van je weer om en moet je weer een sectie van de race overnieuw doen.

Toch wat werk aan de winkel

Hoewel het concept van Overpass mij best weet te bekoren, heeft Zordix nog wel wat werk te verzetten. Allereerst zijn sommige parcours een beetje rommelig. Het is niet helemaal duidelijk welke kant je nu eigenlijk op moet. Aangezien je strafseconden krijgt voor het rijden buiten de baan, is het toch wel lekker als de route wat beter wordt aangegeven.

Ook heb ik een beetje mijn twijfels of de game visueel niet gaat vervelen. Tijdens de demo waren er twee tracks te bewonderen, maar dat waren allebei zandbakken in helse warme plekken op aarde. Een beetje afwisseling in het kleurenpalet zou welkom zijn. Joakim had het over Japanse bossen en dat zou precies die toevoeging zijn, die de game net wat minder visueel repetitief kan maken.

Daarnaast viel me op dat er geen soundtrack is in deze game. Je hoort alleen het ronken van je motor en het slippen van de banden. Een relaxed muziekje op de achtergrond zou een heel verschil maken, terwijl je kalmpjes de track aan het ontcijferen bent. Of de gameplay wat gaat vervelen hangt denk ik echt puur van de gamer zelf af. Als je van racegames pur sang houdt, dan is het misschien even slikken dat je niet vol op het gas kan staan en steeds obstakels moet ontwijken. Liefhebbers van lastige games en zelfs puzzelgames raad ik zeker aan om Overpass in de gaten te houden.

De release voor Overpass staat gepland voor februari 2020, dus is er nog genoeg tijd voor Joakim en de rest van Zordix om de game op te poetsen. In zijn huidige staat heeft het echter een meer dan prima indruk achtergelaten. Het voelt als een uniek idee, die tot in de details wordt uitgevoerd. Als de minpunten die zijn aangehaald nog worden aangepast voordat Overpass uitkomt op de PlayStation 4, Xbox One, pc en Nintendo Switch, dan wordt dit een heerlijke vreemde game.

Meer Overpass

28/5/2019Preview: Overpass 0