Preview: Borderlands 3 hands-on

Ontwikkelaar Gearbox Software maakt zich op voor de release van Borderlands 3 en de verwachtingen zijn hooggespannen. De druk is hoog, want de franchise is inmiddels alweer verantwoordelijk voor 48 miljoen verkochte exemplaren. 2K Games zet dan ook hoog in met de derde iteratie binnen de Borderlands-serie en wij mochten ons dan ook melden in Londen om aan de slag te gaan met één van de vier nieuwe de nieuwe Vault Hunters in de game. Maakten we in een eerdere preview kennis met Zane, nu gaan de dieren van stal met Fl4k. Deze Beastmaster kan drie verschillende monsters aansturen en dat laat direct een nieuwe kant van de gameplay zien.

We stellen je voor aan Fl4k, the Beast Master

Fans van de Borderlands-reeks zullen direct vertrouwd zijn met Borderlands 3. De uitgebreide skill trees voelen vertrouwd en bieden wederom enorm veel richtingen om in te specialiseren. Je kunt kiezen voor relatief normale paden, die je meer health of snelheid geven, maar ook kun je; in het geval van Fl4K, een focus leggen op verschillende monsters die je kunt aansturen. De Skag is daarbij de meest simpele, hij zal simpelweg tegenstanders aanvallen. De Jabber is uit te rusten met verschillende wapens, wat hem bijna een menselijke partner maakt, want later kun je hem ook uitrusten met schilden en hij kan je van afstand assisteren met het wegknallen van tegenstanders. De Spiderant is de meest passieve, want hij zal je vooral helpen met healen. Wij kozen voor de Skag, want het is tof om een dier beestachtig los te zien gaan op verschillende gespuis op Pandora.

Stoeien met Fl4k is op geen enkel moment een straf. Het strategisch inzetten van je verschillende beesten zorgt ervoor dat de game voor jou als speler altijd interessant blijft. De chaos op het scherm regeert en als je dat combineert met de humoristische karakters en bizarre missies wordt het een lekker geheel. Het is waar dat sommige missies niet meer zijn dan fetch quests, maar door de dialogen over de radio of de belachelijke missiedoelen voelt het nooit als een straf. Daarnaast is Borderlands de looter shooter avant la lettre en Gearbox weet donders goed hoe ze je moeten belonen met wapens, ervaringspunten en loot.

Hemels schieten

Het schieten in Borderlands 3 is hemels. De basis van de vorige games is nog steeds aanwezig, maar er zijn veel dingen toegevoegd die het leven in de game makkelijker maken. Voor het eerst kun je glijden over de grond en jezelf optillen aan randen en kliffen. Er is een ping-systeem toegevoegd, waardoor je gemakkelijk belangrijke plekken kunt markeren en niet langer hoef je een knop ingedrukt te houden om in één keer alle buit te pakken (dit kan met één druk op de knop). Buiten deze toevoegingen om te quality of life te verbeteren, is er sowieso veel te ontdekken als het gaat om wapens. Er is een raketwerper die hamburgers schiet, een laserwapen die alles doorklieft en granaten die uiteenspatten in, jawel, nog meer granaten. Borderlands 3 brengt de georganiseerde chaos die we gewend zijn, maar dan toegankelijker, bevredigender en dieper.

Hoewel het verhaal enorm vermakelijk is in je eentje, is het de coöperatieve gameplay die de franchise echt leven geeft. Voor het eerst is er instance loot, waardoor iedere speler zijn eigen loot krijgt in de game. Speel je als level 5 dan krijg je loot binnen je level, terwijl de speler die level 10 is zijn eigen spulletjes kan verzamelen. Tegenstanders zullen voor alle personen net zo uitdagend zijn en hoewel je de progressie van de host volgt (qua verhaal), zal je alles meenemen naar je eigen karakter. De game is daarnaast niet alleen met vier mensen online te spelen, ook kun je tot twee spelers in split-screen de game ervaren. Elke game met split screen-gameplay krijgt natuurlijk een streepje voor, want dit wordt steeds schaarser in de huidige game-industrie.

Nieuwe oorden

Na het ontdekken van de Beast Master Fl4k mochten we de dag afsluiten met wat coöperatieve schietactie. Daarvoor kroop ik in de huid van Mose, een andere Vault Hunter, die gebruik kan maken van een Mech. Deze draagt de naam Iron Bear en maakt de speelstijl weer volledig anders. Zijn skill tree focust zich vooral op de wapens die je kunt gebruiken met de mech, waarbij je uiteindelijk kunt kiezen tussen vlammenwerkers, raketten en machinegeweren. Nu ik drie van de vier Vault Hunters onder de knoppen heb gehad kan ik zonder twijfel zeggen dat de speelstijlen volledige anders aanvoelen en dat je de game zeker zal herspelen met verschillende karakters.

Persoonlijk vind ik het vooral fijn dat we voor het eerst naar verschillende planeten gaan. Na een klein uitstapje op de maan van Pandora (in het iets minder positief ontvangen Borderlands: The Pre-sequel) gaan we nu echt meerdere omgevingen verkennen. Wij kregen Eden-6 te zien, een planeet compleet volgroeid met planten. De omgevingen zijn prachtig en doen voornamelijk denken aan de bosmaan van Endor, waar de Ewoks wonen in Star Wars. Boomhutten, bizar grote bomen en nieuwe wilde dieren zorgen voor de afwisseling die de serie nodig had, zeker als je bedenkt dat we tijdens de vorige speelsessie op de industriële planeet Promethea mochten rondknallen.

Borderlands 3 zal voor de fans enorm bekend voelen. Gearbox Software heeft niet een revolutionair nieuwe game gemaakt, maar vooral gekeken naar wat tof was aan de vorige delen en daarop voortgeborduurd. Daarbij is alles toegankelijker en gemakkelijker geworden. Je kunt nu op randen klimmen, onder bomen door glijden, gebruik maken van een ping-systeem en in één keer alle loot oppakken. Daarnaast zijn de vier verschillende Vault Hunters zo enorm verschillend dat er genoeg te ontdekken valt in de wereld. Mijn tijd met Fl4K the Beast Master was enorm bijzonder, vooral omdat het fijn is om verschillende monsters op tegenstanders af te sturen. Mose werkt weer met een mech, wat een totaal andere ervaring zal bieden. Toegankelijkere gameplay, bijzonder veel variatie in karakters, grafische pracht en een humoristisch verhaal. Het zijn de ingrediënten voor een goede nieuwe Borderlands-game en het lijkt erop dat Borderlands 3 dat zeker gaat worden als de game verschijnt op 13 september aanstaande voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

1.

Goede preview maar ik wacht hiermee tot de review .