Preview: Borderlands 3 hands-on

Borderlands is al sinds jaar en dag de succes-franchise van 2K Games en ontwikkelaar Gearbox Studios. Een nieuw deel zat dus al even in de pijpleiding en sinds de aankondiging staan fans te springen op meer informatie. Borderlands 3 is inmiddels alweer vijf jaar in ontwikkeling en op het officiële gameplay reveal-evenement in Los Angeles mochten wij anderhalf uur aan de slag met de game.

Hoewel er nog steeds een verhaal te vertellen valt op Pandora, gaan we meerdere planeten bezoeken en krijgen we nog meer wapens onder de knoppen. Je ruimteschip Sanctuary III zal de hub vormen waar vanuit jij je avonturen gaat beleven. Welkom in de wereld van Borderlands 3.

Claptrap is back!

Als we kijken naar de ontwikkeling van Borderlands 3 dan wordt al snel duidelijk dat er goed is gekeken naar het succes van de eerdere delen. De franchise was een van de eerste lootshooters, maar van microtransacties zal nog altijd steeds geen sprake zijn. Het verhaal blijft de basis, als jij in de huid kruipt van een van de vier Vault Hunters. Fan-favoriet Claptrap is terug en hij staat naar eigen zeggen aan het hoofd van de Crimson Raiders.

De introductie is bijzonder grappig, met een over-the-top arrogante Claptrap die jou wel even zal vertellen wat je allemaal voor hem moet doen. Als je besluit hem te helpen vermeldt hij tussen neus en lippen door dat hij je grafsteen alvast zal pre-orderen, waarna je de opdracht krijgt om de Children of the Vault te verslaan. Dit doe je, nadat je de User Agreement in Windows 95-stijl hebt geaccepteerd. Je zal meermaals hardop lachen, zeker als je Claptrap al rappend en dansend je voor ziet gaan.

Wat een wapens, wat een opties

Zoals we gewend zijn uit de franchise is Borderlands 3 wederom een heerlijke shooter. De actie is snel en direct, maar het zijn vooral de grote hoeveelheid wapens die voor afwisselingen zorgen. Voelden de wapens in voorgaande delen soms wat generiek, in dit nieuwe deel zijn ze unieker en rijker dan ooit. Bijna alle wapens hebben een secundaire stand (alt-fire mode).

Zo kun je bij granaatwerpers vaak kiezen tussen een directe inslag of een sticky-modus, of heb je direct keuze tussen verschillende kogels, variërend tussen vuur, ijs, radiation en nog veel meer elementen. An sich is dat al vet, maar de wapens voelen ook enorm anders.

De liefde spat ervan af als je de verschillende herlaad-animaties bekijkt. Daarnaast helpen ze ook met de balans. Zo kan een krachtig wapen toch een nadeel met zich meebrengen, omdat het herladen lang kan duren. Denk daarbij aan een magazijn dat er niet direct inschuift, maar ook even moet koppelen.

Veel fans van de serie zijn gek op de Tediore-wapens. Deze zijn niet te herladen; in plaats daarvan gooi je het wapen op de grond en elk wapen heeft een ander effect tot gevolg. Zo is er een Tediore-wapen dat pootjes krijgt en rent naar de meest dichtbij zijnde tegenstander, om deze alsnog te voorzien van lood. Anderen ontploffen en er is er zelfs een die (als je deze eenmaal op de grond hebt gegooid) zal uitklappen en drie doel zoekende raketten afvuurt. Het zorgt voor de nodige chaos op het scherm.

Wapens van het merk Hyperion zijn veel geavanceerder met automatisch schilden en sommige wapens van het merk Atlas schieten eerst een homing dart, waarna alle afgevuurde kogels automatisch hun doel bereiken.

Upgrades, upgrades en nog meer upgrades

De chaos op het scherm wordt niet alleen veroorzaakt door het verschillende wapentuig. Er zijn ook weer vele upgrades te verdienen via je skill tree, afhankelijk van welke van de vier Vault Hunters je kiest. Tijdens onze sessie mochten we aan de slag met Zane (Operative), die tot drie verschillende hulpmiddelen tot zijn beschikking heeft, die ook allemaal in een verschillende richting te upgraden zijn.

De SNTNL is een drone, die je van afstand zal helpen met tegenstanders. De Digi-clone laat je een kloon van jezelf in het veld sturen, waar je ook nog eens mee kan wisselen. Lig je te veel onder vuur, dan wissel je gewoon naar je kloon, waardoor je de tegenstander vanaf een andere zijde kan bestoken met vuur. Als laatste heeft Zane een Barrier tot zijn beschikking, een schild dat de optie heeft om kogels vanuit jouw kant wel door te laten, maar vanaf de vijandelijke zijde niet. Het levellen van je karakter is erg vet, omdat je speelstijl hier enorm door verandert.

Hulp is altijd dichtbij

In Borderlands 3 is de omgeving belangrijker dan ooit. Cover is langzaam kapot te schieten en overal staan licht ontvlambare objecten die je met de melee-knop richting tegenstanders kunt gooien. Zie je ergens een buis hangen, probeer er vooral op te schieten, want de kans is groot dat er olie uit zal lopen, waarna je natuurlijk een vlammenzee kunt veroorzaken. Dat Borderlands 3 zoveel opties kent met betrekking tot wapens, melee (soms hak je mensen in tweeën), upgrades en omgeving is indrukwekkend en maakt dat het qua actie nooit echt saai zal zijn in de game.

Met een lach, zonder traan

Dan het verhaal, wat altijd erg belangrijk is geweest binnen de franchise. In de demo en de presentatie kwamen we al een aantal hilarische tegenstanders tegen. Zo is daar Shiv, de eerste eindbaas van de game, die geïntroduceerd wordt met de ondertitel: brought a knife to a gun fight. Met een lange arm en een klein armpje hilarisch om te zien.

Een latere baas, Mouthpiece, is vanuit het Holy Recruitment Center verantwoordelijk voor de propaganda van de Children of the Vault en dit neemt hij natuurlijk veel te serieus. Een knap stukje leveldesign laat hem speakers in de ruimte keihard aanzetten om jou van alle kanten pijn te doen. Zijn schild laat het volume van de speakers zien. Het is allemaal goed bedacht en wat wij tot nu toe gezien hebben is erg geestig. Ontwikkelaar Gearbox Software zegt dat er veel meer eindbazen aanwezig zijn dan in vorige delen.

Je eigen ruimteschip

Qua content moet er sowieso een sprong gemaakt worden, want niet langer zullen we alleen op de planeet Pandora zijn. Hoeveel planeten er komen heeft Gearbox nog niet bekend gemaakt, maar wij mochten wel aan de slag op een tweede planeet genaamd Promethea. Middels het ruimteschip Sanctuary III zal je reizen tussen de verschillende planeten en het fungeert ook als de hub voor je game.

Er zijn veel oude- en nieuwe bekenden aanwezig op het schip. Je wapens kun je kopen bij Marcus Munitions, de beste upgrades zijn te krijgen bij Crazy Earl en ontspannen doe je bij Moxxi’s Bar. Hier zijn overigens ook gokkasten aanwezig die je veel geld kunnen opleveren. Je dient echter wel op te passen, want als je pech hebt, dan zou er wel eens een bom uit de gokkast kunnen rollen.

Afhankelijk van je klasse zal je slaapkamer er anders uitzien en naarmate je meer van het verhaal of de side quests uitspeelt, zullen er nieuwe items te zien zijn in je slaapkamertje. Tot slot is er ook een Lost & Found-afdeling in je ruimteschip te vinden, die verloren wapens direct laat terugkeren naar je schip. Hiermee wordt direct een ergernis van de vorige delen opgelost.

Promethea

Dat we aan de slag mochten op de tweede planeet Promethea laat direct zien hoe erg de franchise aan vernieuwing toe was. Promethea voelt volledig anders aan dan Pandora omdat de planeet zeer industrieel is. De grote onderneming Atlas dreigt te worden overgenomen door een concurrent en uiteraard gebeurt dat in de wereld van Borderlands zeer gewelddadig. Jij wordt door de pittige Lorelei gevraagd om te helpen dit te voorkomen en je wordt daarbij in een wereld geplaatst die bol staat van ijzeren gebouwen, verschillende robotten als tegenstanders en ander futuristisch geweld.

Een goed voorbeeld daarvan is de Cyclone, het voertuig dat het beste te vergelijken is met de motor van General Grievous uit Star Wars: Episode 3. Voertuigen maken hun comeback en omdat er meer variatie is in omgevingen zullen ze ook anders moeten aanvoelen. De omgevingen op Promethea zijn minder uitgestrekt dan op Pandora en dus is het handig dat de Cyclone een veel kleinere draaicirkel heeft dan de buggy’s die gebruikt worden op Pandora.

Het rijden en schieten voelt prima, al hoef je geen diepe race-ervaring te verwachten. De verschillende planeten zorgen voor veel meer variatie en ook op Promethea krijg je een oude bekende gezien, namelijk Zero.

Humor en games

Games met humor zijn niet gemakkelijk om te maken en het kan snel flauw aanvoelen. Dit is met Borderlands 3 tot nu toe zelden het geval. De enige side quest die we hebben gespeeld heet Rise And Grind, waarbij het jouw taak is om de plaatselijke koffie-winkel weer geopend te krijgen. De robot die als barista fungeert is belachelijk hipster en heeft stroom nodig om zijn coffee shop weer te openen.

Nadat je deze missie hebt voltooid en je eindelijk je koffie wilt bestellen wordt dit vriendelijk geweigerd, omdat ze bij Rise & Grind geen plastic gebruiken en alleen duurzame koffiebekers inschenken van klanten zelf. In een nieuwe missie dien je een koffiemok te bemachtigen en hoewel de missies zelf niet enorm vernieuwend zijn (schiet zoveel mensen neer om een koffiemok te bemachtigen) is het wel tof dat er ook humor gevonden wordt in kleinere zijmissies.

Onze eerste ervaring met Borderlands 3 is enorm goed. Het aantal wapens is wederom gigantisch, maar ze voelen allemaal veel unieker aan. Dit is niet alleen omdat bijna alle wapens een alternatieve modus hebben, maar ook omdat alle herlaad-acties afwisselend zijn qua graphics, snelheid en gevoel. De nieuwe upgrades en klasses zorgen natuurlijk ook voor afwisseling, maar de grootste vernieuwing zit hem wel in de verschillende omgevingen.

Hoeveel planeten we kunnen gaan bezoeken is nog niet bekend, maar een vertrek vanaf Pandora zorgt ervoor dat Gearbox Software voor elke planeet een nieuw ecosysteem moet bedenken. Op elke planeet zullen nieuwe tegenstanders, eindbazen, verhalen, voertuigen en wapens te vinden zijn en dit is een van de redenen dat de game al vijf jaar lang in ontwikkeling is.

Dat je hub een ruimteschip is en dat we wederom weer veel oude bekenden gaan terugzien is tof voor de fans, terwijl nieuwe spelers geïntroduceerd worden met unieke gameplay, chaos en fun. Hoe lang alles leuk blijft weten we na anderhalf uur spelen natuurlijk nog niet, maar de vele planeten en sterren staan gunstig voor Borderlands 3. Dat gaan we zien als de game verschijnt op 13 september voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

1.
    Nils100's avatar

Mei…Juni…Juli..Augustus…September