Review: Anno 1800: Sunken Treasures (DLC)

Anno 1800 is tot nu toe mijn persoonlijke kandidaat voor Game of the Year en ik zie het best gebeuren dat dit het hele jaar zo blijft. Toen de Sunken Treasures-uitbreiding werd getoond, kwam er dan ook wederom een golf hype over me heen. Ik mocht afgelopen weekend vast aan de slag met de eerste DLC voor de citybuilder, waarin we naar Cape Trelawney gaan om de wrakken van schepen om te toveren in grootse schatten. Weet Sunken Treasures de hype waar te maken?

Trage midgame wordt chaotische midgame

Een van mijn weinige klachten over Anno 1800 was dat de midgame wat traag verliep: als je eenmaal Artisans in je stad had, was het een kwestie van meer en meer huizen bouwen, puur en alleen om meer huizen te hebben. Dat is precies het punt waarop Sunken Treasures van start gaat. Als 700 Artisans zich in je stad hebben gevestigd, krijg je de urgente boodschap dat de koningin van het rijk is verdwenen. Aan jou de taak om haar middels een expeditie te volgen, waarbij je uiteindelijk in Cape Trelawney terechtkomt. Dit is de nieuwe map die Sunken Treasures toevoegt, wat het totaalaantal naar drie brengt.

Op zich zou je zeggen dat de midgame hiermee minder traag wordt, omdat je een nieuwe map hebt om ondertussen te veroveren. Op zich is dat helemaal waar, maar dit brengt mij bij een andere (kleine) klacht die ik over Anno 1800 had: twee verschillende mappen was soms al lastig schakelen, dus drie mappen maakt dit alleen maar erger. In alle drie werelden heb je namelijk quests om te voltooien en op elke map zijn wel bedreigingen voor je schepen. De toevoeging van een derde Session maakt de boel dus nogal chaotisch. Na een tijdje raak je hier wel aan gewend (in mijn geval vooral omdat ik minder missies aannam), maar zeker in het begin voelt de boel nogal chaotisch aan.

Die gekke ouwe Nate

Maar onder die chaos zit wel een flinke bak nieuwe content verstopt. In Sunken Treasures krijg je van uitvinder Old Nate een duikerklok cadeau, waarmee je vervolgens schatten uit de oceaan kunt opdiepen – mits je de juiste coördinaten hebt. Je duikerklok kun je upgraden met allerlei uitbreidingen, die je betaalt met een combinatie van scheepsschroot en geproduceerde goederen, zoals staal. Bij die uitbreidingen kun je bijvoorbeeld denken aan een sonarsysteem waarmee je duiklocaties kunt lokaliseren.

Daarnaast zijn er documenten te koop met de locaties van echte schatten, zoals dieren voor in je dierentuin en voorwerpen voor in je museum. Ook kun je machines vinden waarmee je schepen of je duikerklok beter worden, alsook voorwerpen waarmee je je schepen kunt uitrusten.

Zoals ik al zei: enorm veel content. Echter, het is ook weer niet zo dat dit Anno 1800 een compleet andere game maakt. De namen van de nieuwe apparaten zijn geinig gevonden, zoals de Forktnin8 (een soort vorkheftruck). Echter, nadat je ze kent, ken je ze ook wel en zie je dat de woordgrappen vooral slaan op de naam Old Nate, tevens de uitvinder van de apparaten in kwestie. En welbeschouwd gaat het eigenlijk bij alle nieuwe content om nieuwe vormen van bestaande game-elementen.

Engine-beperkingen in zicht!

Tot slot nog een woordje over de technische kant van het verhaal, want ik vermoed dat Ubisoft de engine van de game aan het opzoeken is. In de hoofdgame viel dit nog wel mee, maar sinds ik mijn stad in Cape Trelawney heb gesticht, duurt het laadscherm aan het begin danig langer en moet mijn harde schijf flink werken om alle data op te halen. Dat is ergens ook logisch: Cape Trelawney is werkelijk gigantisch, wat op zich natuurlijk heel goed is. Een grotere map betekent meer land en daarmee meer productiviteit. Echter, de engine lijkt er flink mee te worstelen.

Er staan nog twee uitbreidingen op de roadmap, maar ik vrees voor de laadtijden als die óók allebei een Session toevoegen. Het is nog niet bekend óf dat zo is, maar het lijkt waarschijnlijk dat in ieder geval de derde expansion een nieuwe Session toe gaat voegen, aangezien deze draait om een heel ander klimaat (de noordpool).

Conclusie

Is Sunken Treasures een goeie uitbreiding? Wel als je Anno 1800 toch al leuk vond. Het is echter niet echt revolutionair en ook komen de grenzen van de engine die Ubisoft gebruikt, steeds dichterbij. Maar al met al voegt Sunken Treasures vele uren aan extra speelplezier toe aan een game die toch al tientallen of zelfs honderden uren kan opslokken.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Bakken met content
  • Leuke humor
  • Gigantische nieuwe map

Wat is NOT

  • Lange laadtijden
  • Niet heel vernieuwend

.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren