Overwatch matchmaking gaat flink op de schop

Het hing al langer in de lucht en nu is het hoge woord eruit: Er gaan grote veranderingen plaatsvinden in Overwatch om de ervaring en het speelplezier hopelijk te verbeteren. Dit maakt Blizzard bekend in een Developer’s update die recentelijk is uitgekomen.

De matchmaking die we kennen van het huidige Overwatch is straks niet meer. Op het moment is het nog mogelijk om meteen in een potje Quick Play of Competitive Play te springen. Straks komt daar verandering in. Voordat je team wordt samengesteld via matchmaking is het de bedoeling dat je eerst aangeeft welke rol je wilt gaan vervullen: Damage-, tank- of support-hero. Het nieuwe concept werkt volgens een 2-2-2 compositie, betekenend dat er voor elke categorie twee heroes nodig zijn. Nadat je team compleet is, is het alleen maar mogelijk om karakters te kiezen uit de door jouw gekozen categorie.

Hoe dit in Competitive Play moet? Je begint met het spelen van vijf placement matches per categorie. Hierna krijg je voor elke rol een verschillende SR. Zo word je dus beoordeeld op alle categorieën individueel, in plaats van dat alles op de grote stapel komt.

Blizzard heeft gekozen voor deze nieuwe methode om de team-samenstelling eerlijker en leuker te laten verlopen. We kennen tenslotte allemaal de frustratie wanneer voor de negende keer op rij niemand vrijwillig kiest voor een support-rol en jij deze dus maar weer invult. Om ook de minder populaire rollen van support en tank te vullen kan men leuke extraatjes verdienen wanneer er voor deze high-demand categorieën wordt gekozen.

Tot slot worden er in de nieuwe update ook bugfixes gedaan en worden alle Ultimates aangepast. En tot grote vreugde van een deel van de Overwatch-community krijgt support-hero Brigitte een rework. Momenteel zijn al deze aanpassingen en veranderingen al uit te proberen op de public test region (PTR) van Overwatch. Van 13 augustus tot 1 september komt er een beta en vanaf 1 september worden de veranderingen officieel doorgevoerd.

  1.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Snap de intenties, maar heel erg benieuwd hoe het volk dit opvangt. Op het eerste gezicht lijkt het alsof een deel van de flexibiliteit (en daarmee de fun) hiermee komt te vervallen.

    Op competitief niveau hoeft niemand natuurlijk te flexen tussen hevig verschillende rollen (want maandenlange, gezamenlijke training), maar kan me voorstellen dat een wat meer casual-speler halverwege de pot misschien van Zenyatta naar Reinhardt wil schakelen. Dat is nu dus niet eens meer mogelijk, wat toch als een flinke beperking voelt.

  2.   
    someone else's avatar

    @Tom Kauwenberg: het zal zeker beperkingen meebrengen, maar vergeleken met de problemen die het oplost zal het de game overall zeker beter maken verwacht ik. daarnaast is het hebben van 3 verschillende ratings tof zodat iedereen de kans krijgt elke hero te spelen zonder je hele account te throwen.

    en een speler die halverwege van Zenyatta naar Reinhardt switcht is meestal geen goed teken ( ;