Blizzards geannuleerde MMO Titan was “te ambitieus” volgens ex-directeur

De MMO Titan zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen, maar bij de trouwe volgers van uitgever Blizzard misschien wel. Titan was één van die games die het levenslicht nooit zou zien en in 2014 viel het doek prematuur voor deze MMO. Mike Morhaime, de oprichter van de studio, geeft vijf jaar na dato nog even uitleg waarom Titan maar niet van de grond kwam.

Gedurende Gamelab – een gameconventie in Barcelona – was Morhaime aardig genoeg om nog even uit de doeken te doen wat nou eigenlijk de deal was rondom Titan, de MMO die volgens hem “de next-gen ervaring” had moeten worden. Zoals het bij meer afgeschoten projecten in het verleden het geval was, kwam het ook hier neer over ‘te veel hooi op de vork’

“We failed to control scope. It was very ambitious. It was a brand new universe, and it was going to be the next generation MMO that did all sorts of different things, it had different modes. We were sort of building two games in parallel, and it really struggled to come together.”

Doordat Titan aanvankelijk aan elkaar hing van allerlei veeleisende mechanics, kreeg men bij Blizzard de engine maar niet stabiel. Hierdoor liep een ander deel van het team aardig vast, gezien zij niet verder konden werken. Uiteindelijk heeft dat geleid tot het ontwikkelen van Overwatch, wat volgens Morhaime de beste keuze was die men maar kon maken.

“The pitch was basically an evolution of a sort of Team Fortress-style game in a superhero universe. It was going to leverage some of our best technology from Titan and World of Warcraft. We were going to take some characters and worlds from the Titan universe design.

We thought we could make a really compelling game with much tighter scope control. And I think it was probably one of the best decisions that we made. We took something that wasn’t going to ship for a very long time, might never have shipped, and turned it into an awesome game.”

Ondanks de geschatte schade was het een goede keuze, want Overwatch heeft Blizzard absoluut geen windeieren gelegd. Sterker nog, volgens ingewijden heeft Blizzard ook de first-person StarCraft shooter met codenaam “Ares” de nek omgedraaid om de focus op meer Overwatch te leggen. Of dat net zo’n goede beslissing is geweest horen we wellicht ook weer over vijf jaar.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren