Al geruime tijd is er de nodige ophef en controverse rondom lootboxes. Inmiddels zijn ze in games verboden door de Nederlandse Kansspelautoriteit. Ook in het Verenigd Koninkrijk zijn de autoriteiten geen liefhebber van het fenomeen, al is het daar niet benoemd als een concrete vorm van gokken. In een sessie met een delegatie van het Britse “Digital, Culture, Media and Sport” ministerie heeft Electronic Arts het gebruik van lootboxes verdedigd.
Vertegenwoordigers van EA en Fortnite bespraken het gebruik van lootboxes, onder andere in games als Battlefront 2 en Fortnite. Volgens Kerry Hopkins van EA vinden veel mensen het juist een leuk iets en houden ze wel van een verrassing. Hopkins maakte zelfs de vergelijking met een verrassingsei, wat al vele jaren in diverse vormen bestaat:
We do agree with the UK gambling commission, the Australian gambling commission, and many other gambling commissions that they aren’t gambling, and we also disagree that there’s evidence that shows it leads to gambling. Instead, we think it’s like many other products that people enjoy in a healthy way, and like the element of surprise […] which have been around for years, whether it’s Kinder Eggs, or Hatchimals, or LOL Surprise.
Het is nog onduidelijk wat het effect zal zijn van deze meeting tussen de overheid en Electronic Arts. Vorig jaar sprak de Britse gokcommissie zich nog uit dat lootboxes de eerste stap vormen richting serieuze gokproblemen. In België heeft EA echter geweigerd om te stoppen met lootboxes. Ontwikkelaar Treyarch paste na veel ophef de lootboxes in Black Ops 4 aan, terwijl PUBG de verkoop van lootboxes in Nederland en België volledig heeft gestaakt.
Een goede zaak, meer controle en steeds minder lootboxes? Of moet de keuze bij de speler blijven liggen en niet bij een overheid? Laat het weten in de reacties!
De verandering van terminologie is nogal geniepig aangezien ze het zelf lootboxes aan de klanten noemen, en er zijn veel minder mensen die Kinder Eggs kopen om verder in het leven te komen dan mensen die lootboxes kopen in de hoop op een goede voetbalspeler of sterker wapen
Het is al een hele tijd bekend dat dit het standpunt van EA is op het onderwerp lootboxes. Wat ook logisch is, je gaat niet eerst het systeem van de lootboxes afbreken, om ze vervolgens in je game(s) te implementeren. Het is te hopen dat er eindelijk eens duidelijke en strenge wereldwijde regelgeving komt voor lootboxes en aanverwanten. Al zal het nog heel harde noot worden om te kraken, om alle betrokken partijen op één lijn te krijgen, gezien het om veel geld/inkomsten gaat.
Sorry, misschien mis ik hier iets, ik heb me namelijk niet beziggehouden met dat hele “lootbox” onderwerp.
Maar het betreft hier gewoon een vorm van microtransactie.
Dus als ik het goed begrijp is het ineens een kansspel en gokverslavend omdat de uitkomst onzeker is? Is het op voorhand bekend wat je er voor koopt, dan maakt het niet uit als je een ingame item behalen belangrijker vind dan een avond voedsel op de plank? Of trek ik dit nou te ver door.
In mijn optiek is het altijd dezelfde groep mensen die hier overgevoelig voor is. Of dat het nou gaat om microtransacties, lootboxes, of gewoon kei hard coke scoren op de hoek van de straat.
Waarom blijven we elke keer maar tijd, geld en energie pompen en het daarmee voor de rest van de “normale” mensen moeilijk te maken om op een gezonde manier te kunnen genieten van zn spelletje (al dan of niet met een microtranactie hier of daar).