Preview: Final Fantasy 14 Shadowbringers

Over een ruime maand staat de volgende grote uitbreiding voor Final Fantasy 14 in de planning. Shadowbringers gaat de MMO een flinke dosis nieuwe content geven en flink wat tweaks aan oude systemen brengen. In Londen zijn we al druk in de weer geweest met de grote update en hoewel de uitbreiding nog volop in productie is en nog kan veranderen, zijn de eerste tekenen erg positief.

Breng de duisternis

Met Shadowbringers krijgt Final Fantasy 14 weer een flinke portie aan content, met natuurlijk een splinternieuw verhaal. Er worden volgens regisseur Naoki Yoshida wat verhalen afgesloten en nieuwe verhalen begonnen. Als Warrior of Light wordt je in Shadowbringers een andere kant van je te laten zien en dus te transformeren in een Warrior of Darkness.

Ook wordt er voor het eerst een bezoek gebracht aan het continent The First en zijn er flink wat nieuwe gebieden en steden te ontdekken. In totaal zijn het er zeven waarvan we in Londen al een aantal hebben mogen ervaren. De hub The Crystarium is een grote stad die gebouwd is om de Crystal Tower. Ook zijn er nog wat meters gemaakt in het omringende Lakeland; een prachtig gebied met een groot meer in het midden en een paarskleurig bos eromheen.

In de demo hebben we vooral de sfeer kunnen proeven en de pracht van de wereld mogen aanschouwen. Over het verhaal is nog weinig losgelaten, behalve dat de hoofdverhaallijn alleen al bijna vijftig uur gameplay biedt, en de meeste activiteiten waren vooral freeroaming, maar er is genoeg te ontdekken geweest. Final Fantasy 14 gaat met Shadowbringers namelijk flink op de schop.

Nieuw en aangepast oud

Allereerst de grote nieuwe toevoegingen die Final Fantasy 14: Shadowbringers met zich mee brengt. Allereerst zijn er twee nieuwe speelbare rassen; De leeuwachtige en immer mannelijke Hrothgar en de Viera, een damesras gebaseerd op konijnen die je misschien kent uit Final Fantasy 12. Ook zijn er twee nieuwe jobs toegevoegd; Gunbreaker en Dancer.

Gunbreaker is volgens Naoki Yoshida ontstaan, omdat hij veel vragen van fans heeft gekregen of de iconische Gunblade uit Final Fantasy 8 een plekje zou krijgen in Final Fantasy 14. Het resultaat is een nieuwe job in de Tank-categorie, die mêlee en vuurwapens combineert om een vernietigende kracht te zijn op het strijdveld.

Dancer is een wat gecompliceerde damage per second (DPS) Job, want je kan sterke aanvallen creëren door een reeks knoppen in de goeie volgorde in te drukken. In principe ben je al dansend je kracht aan het opladen om krachtige combo’s te genereren. Het is een ontzettend sierlijk uitziende Job, maar ontzettend dodelijk terwijl je gewapend bent met twee ronde zwaarden.

Bijna alle andere vijftien Jobs hebben nieuwe aanvallen, combo-mogelijkheden en andere tweaks gehad. Het maakt Final Fantasy 14 weer fris, maar het is ook nodig om alle Jobs goed te balanceren en je weer nieuwe mogelijkheden kan bedenken van hoe je beste team eruit kan komen te zien voor dungeons en raids.

Met of zonder vrienden

Nu we het toch over Dungeons hebben; in Shadowbringers wordt een nieuw systeem geïntroduceerd voor de eenzame krijgers in Final Fantasy 14. Met de Trust System is het mogelijk om met drie NPC’s de nieuwe Dungeons in Shadowbringers te spelen. Dit hebben we zelf mogen testen in de nieuwe level 73 (de level cap gaat van 70 naar 80 in Shadowbringers) Dungeon Dohn Megh.

De Dungeon zelf was een vreemde ervaring, want je loopt door een gebied vol illusies. Deze worden gecreëerd door een kikkerachtig wezen die er ook uitziet als een magiër. Ook zaten er natuurlijk een aantal toffe bazen in en over het algemeen was de moeilijkheidsgraad uitdagend. Met een groep van vier gamers moet het geen probleem zijn, maar je wordt toch een beetje huiverig als je met drie NPC’s op pad gaat.

Gelukkig is de AI in Shadowbringers verdomd intelligent en het Trust Systeem is de perfecte uitkomst voor de spelers, die niet zoveel vrienden klaar hebben staan voor een avondje Final Fantasy 14. Je kan in de menu’s kiezen welke dungeon je wilt doen en in welke samenstelling. Ook hebben de personages die je mee neemt hun eigen dialoog, waardoor je iets meer een band schept met de vele NPC’s in deze MMO.

Overigens zijn er wel een aantal restricties. Trust System werkt alleen als je in je eentje bent, je kan geen halve parties aanvullen met NPC’s. Ook faal je de missie als jij sterft. De NPC’s kunnen je niet tot leven wekken, dus krijg je een game over. En het nieuwe systeem werkt alleen bij Dungeons. Voor andere grote evenementen als raids heb je alsnog een groep spelers nodig om het volledige verhaal van Shadowbringers uit te spelen. Wat overigens logisch is aangezien raids vaak gecompliceerd zijn en goede communicatie zo’n beetje het belangrijkste is om de raid succesvol te doorlopen.

Maakt je leven makkelijk

De hoeveelheid tweaks en aanpassingen die zijn gedaan in Final Fantasy 14 Shadowbringers is ongekend en het is ook bijna onmogelijk om alles te behandelen hier. De meeste tweaks zijn echter gedaan om verschillende systemen iets te versimpelen en het geheel overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken voor de speler.

Op het gebied van versimpelen is ervoor gekozen om de TP-balk te verwijderen met de release van Shadowbringers. Alle fysieke aanvallen zijn nu te gebruiken zonder daar rekening mee te houden. Magische aanvallen hebben nog wel MP nodig en de maximale hoeveelheid die je kan hebben is vastgezet op tienduizend Mana.

De Role Actions die je vrij speelt door te levelen, worden nu automatisch geactiveerd en aan je hotkeys toegevoegd. Aanvallen die je doet met behulp van verschillende pets worden samengevoegd, waardoor je hotbar veel overzichtelijker blijft. Een persoonlijk favoriet is het feit dat je in Final Fantasy 14 Shadowbringers, sommige aanvallen kan opsparen. Na het gebruiken van een skill is er altijd een afkoelperiode en als die is afgelopen dan kan je die vaardigheid weer gebruiken. In Shadowbringers zijn er aan aantal aanvallen die je kan stacken, waardoor je deze achterelkaar kan gebruiken zonder een nieuwe cooldown.

Op het gebied van beloningen gaan vooral het FATE systeem op de schop. Dit zijn willekeurige public events die opduiken in de wereld. Momenteel krijg je een beetje XP en wat Gil voor de moeite als je meedoet, maar in Shadowbringers wordt je beloond met unieke tokens die uit te geven zijn aan speciale wapens en pantser. Dit zorgt ervoor dat FATE veel belangrijker wordt als je wilt sparen voor speciale gear en dus veel aantrekkelijker wordt om even mee te doen als je langs zo’n event loopt.

Verder zijn er nog zoveel kleine quality of life veranderingen, waar veel fanatieke spelers naar hebben gevraagd. Een New Game+ modus om stukken van de game overnieuw te spelen. De menu’s krijgen nieuwe kleurschema’s, beginnend met een light theme. De informatie van vijanden is duidelijker weergegeven en Tanks en DPS spelers kunnen nu zelfs door goed getimede aanvallen, de vijand stunnen. Enzovoort. Enzovoort. Het is duidelijk dat Yoshida en zijn team ontzettend goed naar de fans hebben geluisterd.

Met alles wat er is gespeeld en verteld in Londen, lijkt het erop dat Shadowbringers een enorm sterke uitbreiding gaat worden op Final Fantasy 14. De nieuwe rassen en Jobs voelen goed en de grote berg aan tweaks gaan de game ten goede komen. Het is alsof je een complete RPG aanschaft, maar het wordt aan je verkocht als een uitbreiding. En dat is een ontzettend goed iets.

Vanaf 2 juli is Final Fantasy 14 Shadowbringers beschikbaar op PlayStation 4 en pc. Hou tegen die tijd Gamersnet in de gaten voor de uiteindelijke review!