Review: Yoshi’s Crafted World

In de laatste weken van maart kan het contrast tussen games bijna niet groter zijn. Afgelopen week is het fenomenale en ultramoeilijke Sekiro: Shadows Die Twice verschenen en deze week staat één van de meest koddige gamepersonages in de schijnwerpers. Yoshi’s nieuwste avontuur verschijnt ein-de-lijk op de Nintendo Switch.

Yoshi is sinds Yoshi’s Island op de Super Nintendo (in mijn ogen de beste platformer ooit gemaakt) één van mijn lievelingspersonages geworden. Het groene draakje heeft al verscheidene uitstapjes gemaakt op de Nintendo (3)DS en is al eens veranderd in een bolletje wol in Yoshi’s Woolly World. De wol wordt nu ingeruild voor karton in Yoshi’s Crafted World. En potverdikkie, wat is het weer een feest!

Kattenkwaad van Kamek

Op het eiland van de Yoshi’s leven de wezens een gelukkig leven en dat komt mede door de Sundream Stone. Dit artefact bezit volgens legendes de kracht om alle wensen uit te laten komen. Reden genoeg voor Bowser Jr. en Kamek om de steen te stelen, maar na een korte schermutseling vliegen de Gems, waar de Sundream Stone uit bestaat, weg en landen ze verspreid over het hele land.

Het is aan jou om de Gems terug te vinden en de slechteriken te slim af te zijn. Een koddig verhaaltje: voldoende voor een platformer van Nintendo. De magie is in dergelijke Nintendo-spellen dan ook vooral te vinden in de gameplay en het leveldesign.

Leven in een kijkdoos

In principe is Yoshi’s Crafted World je standaard platformer die je kent van Nintendo. In ieder level zijn een aantal Smiley Flowers te vinden en ook zijn er weer twintig rode muntjes verstopt. Vind je ze allemaal en kom je ook over de finishlijn zonder schade op te lopen, dan heb je het level voor de volle honderd procent behaald en verdien je nog wat extra Flowers.

Er zit echter nog een behoorlijke keerzijde aan Yoshi’s Crafted World. Ieder level waar je in terecht komt, is in principe een knutselproject van iemand uit groep acht. Bomen zijn gemaakt van rietjes, krantenknipsels zijn gebruikt voor stuiken en de wolken hangen met touwtjes in de lucht. Het oog voor detail is subliem. En dat zie je helemaal terug als je de ‘flipside’ van een level gaat spelen. Het level draait zich letterlijk om en je kijkt tegen de achterkant aan, waarin dus te zien is waar elk onderdeel van gemaakt is. Briljant.

In de flipside hoef je geen bloemen en muntjes meer te zoeken, maar jaag je op drie puppy’s van Poochy. De ondeugende hondjes zijn weggelopen en hebben zich verstopt in ieder level. Verzamel ze door tegen ze aan te lopen of een ei richting de puppy te gooien. Doe je dit ook nog binnen een bepaalde tijd, dan heb je écht het gehele level uitgespeeld. De completionist in me wordt hierdoor moeiteloos tientallen uren bezig gehouden.

Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan zijn er nog extra Flowers te verdienen, door souvenirs te zoeken voor bepaalde personages in de game. Ze vragen dan om een specifiek voorwerp en jij gaat die zoeken in het level. Heb je hem gevonden, dan gooi je er een ei tegenaan en dan verdien je één Flower. Een extra manier om de speeltijd te rekken, maar het is niet iets wat heel lang leuk blijft.

Een game met diepgang

Om de illusie van een kijkdoos echt overeind te houden, zijn de levels een soort van driedimensionaal. Eieren zijn niet alleen maar naar links en naar rechts te gooien, maar ook naar objecten op de achter- en voorgrond. De eerder genoemde collectebles zijn op soms ingenieuze manieren verstopt. Soms loopt er een Shy Guy op de achtergrond met een muntje op de achtergrond of zit er een bloem verstopt achter een wolk, die je moet omkeren door er een ei tegenaan te gooien. Het vinden van alle verzamelobjecten wordt je niet bepaald makkelijk gemaakt.

Ook de indeling van de game anzich is op de schop gegaan. Voorgaande Nintendo-platformers hebben zich bijna altijd vastgehouden aan een aantal wereld met daarin een stuk of acht levels. Waarvan level vier en acht dan een baas hadden aan het einde van de rit. In Yoshi’s Crafted World zijn er tientallen wereldjes met ieder twee tot drie levels. Iedere wereld moet je vrijspelen door een x-aantal Flowers in in te leveren. Door de vele kleine wereldjes is Yoshi’s Crafted World een goed gevarieerd spel geworden.

Er zijn levels in de ruimte, in de prehistorie, in de jungle, op het ijs, in een pretpark en nog veel meer bekende en minder bekende omgevingen. Elk level heeft dezelfde charme en oog voor detail.

De bazen zijn overigens veruit de tofste levels als het gaat om design en zelfs cutscenes. Net als in Yoshi’s Island, verandert Kamek meestal een kleine vijand tot een enorme engerd. De manier waarop deze transformatie plaatsvindt is geweldig: in een soort stopmotion scene met allerlei felle kleuren, wordt de baas in elkaar gevouwen en geplakt. Inderdaad, de aandacht voor details in Yoshi’s Crafted World is van hoog niveau.

Buiten het platformen en de bosslevels zijn er ook enkele levels waar je iets compleet anders moet doen. Er is bijvoorbeeld een time trial terwijl je door hoepels moet springen om punten te verzamelen of een heuse schiettent waarin je op een treintje door een jungle rijdt om zo veel mogelijk kartonnen dieren om te knallen. De variatie in Yoshi’s Crafted World blijft hierdoor groot.

Rommelige co-op

Yoshi’s Crafted World is heerlijk om in je eentje te spelen, maar je kan ook platformen met z’n tweeën. Dit is echter niet altijd aan te raden, want het kan soms erg onhandig in zijn werk gaan. Sommige levels lenen zich uitstekend voor co-op, zoals de eerder genoemde schiettent, maar kom je in een wereld waar timing en precisie van grote waarde zijn, dan stuit je toch snel op een probleem.

Er zijn verschillende vaardigheden die je kunt uitvoeren als je met zijn tweeën bent, maar deze zitten eerder in de weg dan dat ze echt toegevoegde waarde hebben. Je kunt je partner bijvoorbeeld opeten en weer uitspugen of je kunt bij elkaar op de rug zitten, zodat er eentje loopt en de andere met eieren gooit. Wil je net een vijand opslurpen, dan pak je per ongeluk je partner. Wil je net een ei gooien, dan springt de tweede Yoshi ineens bij je op de rug. Zo loop je dan pardoes tegen een vijand op.

Je kan er natuurlijk een sport van maken om elkaar te irriteren, maar als je echt serieus de levels wilt doorlopen met zijn tweeën, moet je echt een geoliede machine zijn… Of ervoor kiezen om af en toe toch even één controller weg te leggen.

Makkelijk, makkelijker, makkelijkst

Yoshi’s Crafted World is niet de game die je moet spelen voor een echte uitdaging. Op een uitzondering of twee na is de game behoorlijk makkelijk. Dat is niet per se slecht, maar Nintendo dacht dat het nog makkelijker kon voor de echt jonge gamers onder ons. Er is namelijk een Mellow Mode, waarin doodgaan praktisch onmogelijk is.

Naast de Mellow Mode kan Yoshi ook nog kiezen uit honderden kartonnen kostuums, die allemaal zijn vrij te spelen door de vele muntjes die je verzamelt. Als je dan geraakt wordt door een vijand, dan gaat er niets van je leven af. In plaats daarvan loopt het kostuum schade op, waarvan sommigen zelfs vier klappen kunnen incasseren. Iedereen kan de game in principe uitspelen.

Aan de techniek ligt het in ieder geval niet, want de game draait perfect. Zowel in de handheld als in de tv-modus, ziet de game er prachtig uit en heb je nimmer last van framedrops.

Yoshi’s Crafted World is een fantastisch debuut voor Yoshi op de Nintendo Switch. De levels zijn stuk voor stuk meesterwerkjes, met name dankzij het oog voor details. Ook is de soundtrack, met de klassieke soundeffects, enorm koddig en voor je het weet zitten de melodietjes de hele dag in je hoofd. Crafted World bracht mij in ieder geval heel even terug naar mijn jonge jaren, toen ik Yoshi’s Island met een enorme lach op mijn gezicht speelde.

Er is maar weinig slechts te zeggen over Yoshi’s Crafted World. Op wat onhandige co-op en een iets te lage moeilijkheidsgraad, heeft Nintendo wederom een topper geproduceerd voor de Nintendo Switch. Hou je van platformers, dan is Yoshi’s Crafted World verplichte kost.

• Fantatisch gedetaileerd leveldesign
  • Klassieke platformer fun
  • Veel content