Valve ontslaat 13 fulltime medewerkers

Er lijkt maar geen einde te komen aan de ontslagregen in de wereld der uitgevers en ontwikkelaars. Na de ontslagen door Electronic Arts en Activision-Blizzard, is dit keer Valve aan de beurt.

Volgens geruchten zijn er een dertiental mensen op straat gezet die werkten aan een unieke virtual reality-headset. De VR-headset zou een speciaal ontwerp zijn voor een onbestaand Half Life-project. Op de vacaturepagina van Valve staan nog enkele VR-gerelateerde vacatures, waardoor we nog steeds niet met zekerheid kunnen zeggen wat de waarheden achter een VR-headset zijn.

Denk jij dat er nu nog een, door Valve ontwikkelde, VR-headset op de markt zal verschijnen? Laat het vooral weten in de reacties.

  1.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Heeft (iemand binnen) Valve ook niet ooit iets geroepen over een VR-gerichte oriëntatie rondom Half-Life 3? Moet alweer jaren geleden zijn geweest, maar kan het me ook ingebeeld hebben.

    Sowieso lijkt virtual reality op zijn eigen slakkengangetje wel wat meer voet aan de grond te krijgen, maar misschien is het voor Valve/Steam gewoon echt te laat geweest om zelf nog met iets op de proppen te komen.

    Kijk ook hoe andere hardware van Valve (met name de Steamboxes, Steam Link en Steam Controller) opgepakt is over de jaren, en je krijgt ook niet echt het idee dat ze er op dat front enorm sterk voor stonden.

  2.   
    BozeBever's avatar

    ‘Er lijkt maar geen einde te komen aan de ontslagregen in de wereld der uitgevers en ontwikkelaars.’

    In hoeverre is dit raar dan? Ontslagen hebben er altijd plaatsgevonden en 13 op een bedrijf van, even wiki’en, pak ‘em beet 360 man/vrouw is natuurlijk helemaal niet zo bijzonder. Een afdeling voldoet niet of past niet meer in het plaatje en moet het veld ruimen. Logische bedrijfsvoering lijkt mij zo.

    @Tom Kauwenberg: Dit is het. Ik heb zelf een Steamlink staan maar echt revolutionair was hij niet, hoe graag valve ons ook deed doen geloven met hun slicke filmpjes. Eigenlijk het enige leuke waarom ik dat ding ooit heb gekocht was omdat hij niet meer kostte dan 2 biertjes. (6 euro… geen cent meer!)

    Ik zie valve wel groeien met hun VR-store binnen steam die toch best wel als een huis staat. In hoeverre dit toekomst heeft is volledig afhankelijk of ze iets gaan doen aan hun verdienmodel nu er kapers op de kust liggen (epic oa.). Ze moeten zich daarop gaan richten, laat anderen lekker investeren in de hardware.

  3.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @BozeBever: Het feit dat de Steam Link zo vaak in de uitverkoop was, was naar mijn idee ook best beeldend voor hoe Valve zelf (uiteindelijk) dacht over het product. De Steam Controller heeft het nog wel aardig gedaan, maar was ook nu ook weer niet echt de revolutie die Valve aanvankelijk beloofde.

    Maar ja, wat VR betreft, blijft het toch een beetje een oneindige cirkel van software op hardware. Zonder ijzersterke line-up kan de hardware niet echt van de grond komen, maar niemand wil vol inzetten op die software als er weer te weinig headsets in omloop zijn. Daar lijkt nu, langzaam maar zeker, wel wat verschuiving in te komen.

  4.   
    Sollitdude's avatar

    @BozeBever: 13 mensen ontslaan omdat ze gewoon niet meer nodig zijn misschien? Als ze klaar zijn met het project en bezig zijn met productie dan kort je in op de ontwikkelaars omdat hun werk erop zit.