Luigi’s Mansion is een franchise die eindelijk Mario’s laffe broer in de spotlights zet. Mario verdwijnt compleet van de aardbodem (of Mushroom Kingdom-bodem?), dus moet de L-broer een paar ballen kweken om de zaak tot de bodem uit te zoeken. Dit gaat hem in de eerste twee delen matig af, maar hij weet wél telkens orde op zaken te stellen. In Luigi’s Mansion 3 maakt de held op sokken de overstap naar de Switch, wat dit jaar moet gebeuren.
Veel meer dan de onthullingstrailer hebben we echter nog niet. Sterker nog, Nintendo houdt zelfs nog een slag om de arm met betrekking tot de titel: Luigi’s Mansion 3 is een werktitel. Oftewel: deze Fast Forward gaat vol zitten met speculatie en minder met daadwerkelijke feiten.
Lachen om Luigi’s leed
Wat Luigi’s Mansion onderscheidt van Mario’s games is eigenlijk wel de humor. Natuurlijk, Super Mario Odyssey zat vol met hoedwoordgrappen, maar Luigi’s Mansion grootste kracht zit hem, ironisch genoeg, in zijn angst. Die zorgt voor zóveel leuke en memorabele momenten die eigenlijk nooit gaan vervelen. Hopelijk kan ik in het derde deel dit weer beleven, ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in dat het ook gaat gebeuren.
Waar ik ook wel op durf in te zetten, is dat Luigi’s Mansion 3 opnieuw flink gevarieerde omgevingen zal kennen. In de eerste game won Luigi ‘slechts’ één landhuis, maar in Luigi’s Mansion 2 krijgt hij er maar liefst vijf gebouwen voor zijn kiezen, ieder met een eigen thema. Ik hoop dan ook heel erg dat Luigi’s Mansion 3 eenzelfde mate van creativiteit laat zien als zijn voorganger, al hoeft dat natuurlijk niet per se met meerdere mansions.
Een van de klachten die Valentijn over Luigi’s Mansion 2 had in zijn verder zeer positieve review, was dat je al snel het gevoel krijgt te moeten backtracken van huis naar huis. Ik zou dan ook zeggen: maak voor het derde deel wederom één gebouw dat ditmaal bestaat uit meerdere (ondergrondse) verdiepingen. Dan kun je menu’s bijvoorbeeld vervangen door een lift om je naar andere verdiepingen te navigeren.
Natuurlijk moet je dan wel met een verklaring op de proppen komen waarom niet alle verdiepingen meteen bereikbaar zijn. Dat, óf men moet overstappen op een open wereld, maar wellicht is dat een slecht idee. Toch is een reden dat bepaalde verdiepingen (nog) niet bereikbaar zijn, zo gevonden in een spookhuis.
Room service!
Het zou overigens zomaar kunnen dat Luigi’s Mansion 3 zich inderdaad afspeelt in één gebouw, want de schaarse beelden die we tot nu toe hebben gezien, lijken te wijzen op een chique hotel. Dit kan op zichzelf al tal van leuke nieuwe gameplay opleveren.
De geesten komen traditiegetrouw uit schilderijen en laat dat nou nét een voorwerp zijn waarvan elke zichzelf respecterende hotelkamer wel voorzien is. Dit, in combinatie met verschillende inrichtingen van de kamers, kan enorm veel gevarieerde content opleveren.
Maar ook het idee van een hotel heeft al potentie. Bijvoorbeeld: wat als het hotel nog niet leeg stond toen de geesten uit hun geschilderde gevangenis ontsnapten? Dan loopt er dus een hoop volk rond dat last heeft van spokende badkamers, rondvliegende kussens en schuddende schilderijen.
Dat kan natuurlijk voor twee dingen zorgen: sommige mensen kunnen Luigi helpen in zijn speurtocht door nuttige hints te geven, maar anderen kunnen hem juist hinderen doordat ze uit angst als een kip zonder kop rondrennen. Kortom: een recept voor vele hilarische momenten.
Het nieuwe zuigen
Wat de nieuwe Poltergust (model G-00) betreft, kan ik eigenlijk alleen zeggen wat ik níét graag zou zien: verplichte motion controls (ik kijk naar jou, Pokémon Let’s Go). Ik zie het natuurlijk al helemaal voor me dat je je Poltergust op geesten moet richten door je Nintendo Switch-tablet of je controller(s) te bewegen. In principe een leuk idee, maar in de praktijk waarschijnlijk niet meer dan een gimmick die een kwartiertje of wat vermakelijk is.
Motion controls zijn natuurlijk prima en kúnnen heel leuk zijn. Maar ik zou die graag kunnen in- en uitschakelen, gewoon voor het geval het om een gimmick gaat – of voor wanneer ik iets te beschonken ben op mijn Switch accuraat te bewegen. It happens.
Voorlopige conclusie
Al met al weten we dus vrij weinig over Luigi’s Mansion 3, maar tóch kijk ik uit naar deze game. Het lijkt erop dat Luigi deze keer een spookhotel onder handen gaat nemen en dat biedt meer dan genoeg potentie voor leuke gameplay.
Ook heb ik er vertrouwen in dat Nintendo met een ijzersterke game over de brug gaat komen: tussen de eerste twee titels zat tien jaar tijd en het derde deel verschijnt minimaal zes jaar na de vorige game. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat Luigi’s Mansion 3 gehaast op de markt wordt gebracht.
Het enige dat me zorgen baart, is de vraag of dit spel inderdaad in 2019 verschijnt. Behalve de korte trailer hebben we letterlijk geen informatie, wat ongebruikelijk is voor games die al zijn aangekondigd en die binnen twaalf maanden moeten verschijnen. Hoe dan ook, hopelijk kunnen we dit jaar weer heerlijk griezelen met Mario’s bange broer.
Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forward-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games. Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!
Een game waar ik met veel plezier naar uit kijk op de Switch, ik hoop ook weer een nieuwe Donkey Kong te gaan zien op de Switch gezien de laatste dan wel op de Switch verschenen mag zijn toch was dit een overzetting naar de Switch en geen compleet nieuwe uit de DK reeks.
Nog nooit de vorige delen op de 3ds gespeeld, maar deze ga ik sowieso wel spelen ziet er leuk uit 🙂
Dit is familie fun.zeker decentjes waard
aah leuk
Dit wordt waarschijnlijk mijn eerste Luigi game ooit. Laat maar komen!