Het gevaar van open werelden

Iedereen kent wel enkele voorbeelden van fabelachtige games die over een gigantische open wereld beschikken. Bethesda heeft bijvoorbeeld Skyrim, Ubisoft heeft Assassin’s Creed en CD Projekt RED heeft dan weer een Witcher 3: Wild Hunt; al deze games maken gebruik van een open wereld.

Het is een lange trend die langzamerhand ervoor heeft gezorgd dat open wereld games de standaard zijn. Enerzijds kan dit natuurlijk voor enorm veel vertier zorgen, maar aan de andere kant is dit ook de basis voor tal van problemen.

Vertroebeling van het verhaal

In de meeste open wereld-games speelt allereerst al een vertroebeling van het verhaal op. Door talloze side quests is het op een gegeven moment niet meer te achterhalen wat nou precies het verhaal is.

Neem bijvoorbeeld Skyrim, misschien niet het allerbeste voorbeeld, maar het kan ermee door. Wanneer jij op zoek moet gaan naar een bepaald voorwerp, is dat vaak uiteindelijk niet hetgeen je daadwerkelijk gaat doen. Onderweg kom je bijvoorbeeld verlaten gebouwen tegen, iets waar vaak eerder de neiging naar uit gaat dan je daadwerkelijke doel.

Wanneer je dan een jaar later op je daadwerkelijke bestemming arriveert, is het vaak alweer een groot vraagteken waarom je precies iets moest doen. Het verhaal is niet meer duidelijk te volgen door het gevolg van de vele beschikbare optionele missies. Wat toch wel zonde is, gezien een groot deel van de charme verloren gaat.

Leegte in een eindeloze wereld

Een ander probleem bevindt zich in de open wereld, waar in zekere zin niks te vinden is. The Crew 2 maakt gebruik van heel de Verenigde Staten, een uiterst grote open wereld dus, maar wanneer je goed kijkt, zie je alleen maar een leeg skelet voor je.

Het grootste deel van deze wereld is namelijk gewoonweg leeg. Gebieden stralen niet iets bijzonders uit wat elkaar laat onderscheiden van elkaar. De toeristische trekpleisters zitten en dan wel in, maar wat heb je daar precies aan? Gebouwen worden daarnaast ook massaal hergebruikt in de ietwat grotere steden.

Vlak na de release was bij No Man’s Sky hier ook sprake van. Sean Murray heeft inderdaad vrijwel alle beloftes gebroken, maar de gegenereerde wereld die uiteindelijk in de kopie terecht kwam, was ook alles behalve goed te noemen.

Na twintig verschillende zonnestelsels had je ongeveer alle mogelijke verschillen al wel gevonden. Mensen zagen er geen nood meer in om iets te verkennen, ze hadden de game in zekere zin al in zijn geheel gezien. En dan waren er nog zo’n 17.999.999.999.999.999.950 vergelijkbare planeten te gaan. Het is dan ook niet voor niets dat gamers zich zo negatief over de game hebben uitgelaten, al is het op dit moment wel een stuk beter.

Weinig content

Waar te veel content ervoor zorgt dat een bepaalde game wellicht niet meer helemaal duidelijk is, is te weinig content voor een game ook niet goed. Hier neem ik voorbeeld aan een andere recente game; Sea of Thieves.

Het idee was allemaal leuk en aardig, gezellig met enkele mede-piraten de wilde zeeën van Rare bevaren. Iets dat onze eindredacteur Tom ook benoemt in de voorgaande column. Ook hier was het beginstadium niet al te best; de wereld bood ronduit te weinig dingen om te beleven, maar ook hier is Rare een stuk op vooruit gegaan.

Sea of Thieves heeft op bepaalde momenten ook wel enigszins een verhaal, voor zover ik weet, maar dan blijkt het maar een tijdelijk evenement te zijn. Je boot, je wapens of jezelf upgraden behoren ook allemaal niet tot de mogelijkheden. Alle verdiensten zijn uiteindelijk cosmetisch en op vrijwel geen enkel vlak valt winst te behalen, wat voor mij een gigantische doorn in het oog is.

De heilige graal

Hoewel ik me over vrijwel het gehele artikel negatief heb uitgelaten over open werelden, zijn zeker niet alle games die deze feature hebben slecht. Het liefst had ik alle ontwikkelaars willen oproepen om een kijkje te nemen in de keuken van Santa Monica Studios.

God of War is een game die vrijwel perfect de balans heeft weten te vinden tussen de drie al genoemde facetten: een duidelijk verhaal, niet al te lege wereld en behoorlijk wat content. En dat allemaal terwijl God of War gebruikmaakt van een semi-open wereld. Misschien ligt hier de oplossing?

Maar misschien ben ik ook wel een zeurpiet. Uiteindelijk blinken alle games wel uit op het ding waar ze om draaien. Bij Sea of Thieves om de uiteindelijke lol die je met elkaar hebt, bij No Man’s Sky de vele ontdekkingen, The Crew 2 met én tegen elkaar racen en ga zo maar door. Open werelden zijn gewoonweg niet te perfectioneren en misschien is dat maar beter ook.

  1.   
    tijn80's avatar

    Wat GoW betreft ben ik het niet met je eens. Ja, je hebt meer vrijheid, maar het is geen open wereld. Je start bijvoorbeeld bij je boshut en gaat vervolgens op jacht. Je krijgt verschillende routes die je kunt verkennen, maar als je dat niet direct doet, kan je (na het verslaan van de 1e of 2e “baas”) ook niet meer terug om dit alsnog te doen. Dus nog steeds een lineair route met doodlopende aftakkingen.

  2.   
    OnOwned's avatar

    @tijn80: GoW is ook een rare vorm van open-wereld. Ze geven je in de grote hub waar je alle Realms kan bezoeken wel alle vrijheid, maar proberen wel op een gestructureerde manier een verhaal te vertellen. Het is een soort hybride, wat heel goed werkt voor God of War, maar inderdaad geen ‘echte’ open wereld.

  3.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Open werelden zijn sowieso een beetje moeilijk om te ontleden. Negen van de tien keer komt de (positieve/negatieve) ervaring vooral voort uit je eigen doelstelling.

    In Skyrim omarm ik juist de uitstapjes van de voorgenomen “checklist”, maar wel met mate. Je moet een keertje door. Sea of Thieves daarentegen, dat draait bij mij voor het grootste gedeelte dan weer juist om het niet hebben van structuur, maar eerder om geïmproviseerde avontuurtjes.

    Ik denk dat het dan ook lastig is ooit een “perfecte open wereld” voor iedereen te creëren. Het draait om voorkeur en verwachtingspatronen, in ieder geval in mijn geval dan.

  4.   
    Dedsec's avatar

    Ja een gevaar wat we nu ook bij dit soort games zien, is dat ze er geen mini map meer erin doen, en er nu dus ook mods zijn gemaakt om dan als nog een mine map te kunnen krijgen.

    Ik vtaag me af wat voor goeie dingen ze nog meer uit dit soort games gaan halen, en ook waarom ze dat dan doen ??

    Ik wil nog wel zeggen dat Just cause 4 echt vooruit is gegaan aks je kijkt naar Just cause 3, want de map was te groot en je moest overal alles stuk maken, maar ook geen woestijn meer, en nog steeds geen Radio zenders, dus Just cause 4 hadden ze echt heel goed gedaan, maar daar wou de media niks van weten, dus ik weet ook niet of ik dit allemaal nog moet geloven.

  5.   
    RikZonderC's avatar

    Mooi artikel. Ik kan me vooral vinden in het gedeelte over de balans qua verhaallengte en hoeveelheid content. Heb zelf ook vaak dat ik door die onprettige balans een game niet uitspeel. Ook de representativiteit die ontstaat door de vaak inmense hoeveelheid content begint te jeuken. En dan vooral als je verplicht bent allerlei sidequests te doen voordat je met het hoofdverhaal door kan.

  6.   
    OnOwned's avatar

    @Dedsec: Ja lekker man! Zo ken ik je weer!

  7.   
    Dedsec's avatar

    @OnOwned:

    Maar hoe doe jij dat dan zonder mini map ??? Want download je dan een mod ?? Of ga je steeds naar het pauze menu ?? Want ik word er gek van en volgens mij doen ze het alleen maar zodat je langer over een game doet.

  8.   
    OnOwned's avatar

    @Dedsec: Jij bent echt de enige die ik hoor hierover. En je maakt er weer zo veel ophef over, alsof de wereld vergaat. De media uitmaken voor leugenaars enzo. Het gaat echt heel ver om je eigen gelijk steeds te halen en het wordt gewoon zo vervelend.

  9.   
    Dedsec's avatar

    @OnOwned:

    Ik zie gewoon dingen die anderen mensen niet of niet willen zien, en hoe kan ik de enigste zijn als ik die mods niet heb gemaakt ??

    Je kunt het wel over mij hebben, maar ik kijk liever naar de feiten argumente , dus hoe doe jij dat zonder mini map ??

  10.   
    OnOwned's avatar

    @Dedsec: Hoe ik zonder mini map kan? Gewoon spelen. Zou je ook eens moeten doen.

  11.   
    Dedsec's avatar

    @OnOwned:

    In de nieuwe Assassins creed en Just cause heb ik alles gedaan, maar moest wel heel vaak naar het pauze menu, en ik snap ook niet waarom je daar nou stoer over moet doen ??