Preview: Nioh 2

Tijdens afgelopen E3 had PlayStation een leuke verrassing voor ons in petto, want Nioh 2 zag niemand aankomen en stond ook niet in de beruchte Walmart-lek. Een hele korte trailer zonder context en het logo was het enige wat we zagen, maar dat houdt me niet tegen om nu al enorm veel zin te hebben in de game.

De Fast Forwards zijn er toch om flink te fantaseren en lekkerbekken over de toptitels die komen. Zonder enige mate van informatie kan ik denken aan mijn droomgame. Alleen ben ik bang dat Nioh 2 in een moeilijke positie komt door andere soortgelijke games en dat er samoerai-moeheid ontstaat.

Samoeraislijtage

Laat ik het potentiële negatieve punt maar meteen aankaarten. Het aankomende jaar staan ons al twee games te wachten die zich afspelen in het oude Japan; respectievelijk Sekiro: Shadows Die Twice en Ghost of Tsushima. En de eerstgenoemde lijkt wel erg veel op de Nioh die we al kennen, alleen dan gemaakt door de meesters van hard-as-nails RPG’s; From Software.

Nu is dat ook iets wat buiten de macht ligt van Team Ninja, maar er bestaat een kans dat we dit jaar drie vrij dezelfde games gaan krijgen en ik denk dat er dan automatisch een slachtoffer gaat vallen. Het is nog lang niet zeker of Ghost of Tsushima of Nioh 2 wel 2019 gaan halen, maar een potentiële valkuil zie ik hier wel en daar hoeft de game niet eens slecht voor te zijn.

Graag meer van hetzelfde

Het eerste Nioh uit 2017 is in mijn ogen een formidabele game en weet het niveau te halen wat From Software met Dark Souls en Bloodborne al jaren aantikt. Maar gelukkig wel met een compleet eigen smoel en toffe gamemechanieken die Nioh uitdagend maken, maar wel eerlijk houden.

De drie verschillende stances moeten ook weer in Nioh 2 worden opgenomen, want dit zorgt voor enorm tactische gevechten. Iedere vijand moet anders benaderd worden en de sleutel tot succes ligt meestal in je gevechtshouding. Ga je met je katana voor snelle, minder heftige klappen of is de vijand rijp voor het langzame, maar erg effectieve hak- en zaagwerk.

De mystieke verhalen, de ontzettend toffe Spirits en hoofdpersoon William mogen weer goed in de spotlights komen te staan in Nioh 2. Het hoeft voor mij niet zoveel anders, want er is ook maar weinig op te merken aan het origineel.

En een klein beetje meer

Als er dan toch een paar elementen uit Nioh veranderd mogen en kunnen worden voor het vervolg, dan mag Team Ninja beginnen met een grotere variatie aan wapens. Het is misschien wat hypocriet van me, aangezien ik de hele game als een idioot met kusarigama heb rondgezwaaid, maar Nioh begon met slechts een handjevol wapentypes.

Ook mag er wat werk worden besteed aan nieuwe vijanden, want hoe tof sommige Japanse mythische wezen ook zijn, het waren toch veelal dezelfde vijanden die je in grote getallen tegenkwam. Zelfs de muziek tijdens verschillende boss fights is hetzelfde in Nioh, dus er mag ook een componist wat extra uurtjes gaan klokken voor Nioh 2.

De grootste “klacht” die ik had voor Nioh, zijn de gebroken missies in plaats van een groot doorlopend verhaal. Als een heuse platformer speel je de game level na level, met een flink aantal side quests. Deze manier van spelen maakt het centrale verhaal onduidelijk, aangezien de zijmissies weinig tot geen inbreng hadden in het verhaal.

Voor de flow van de game moet Nioh 2 echt een volledige wereld bevatten, zoals bijvoorbeeld een Dark Souls. De gebaande paden zijn te volgen en je kan zelf kiezen of je afbuigt naar een optioneel gebied om meer van het prachtige Japan te ontdekken. Je zit minder in menu’s en het verhaal blijft op deze manier veel beter bij.

Ten slotte hoop ik dat in Nioh 2 de Spirits ook wat meer liefde gaan krijgen. Deze mythische compagnons zijn in feite je superaanval als je een bepaalde meter vol hebt. Het zou tof zijn als er meer mogelijkheden zijn om die Spirits echt van waarde te laten zijn. Denk aan bepaalde unieke aanvallen per Spirit buiten de super en een wat spectaculairdere ultieme aanval in het algemeen.

In Nioh licht je wapen op in de kleur van het element van je compagnon, maar voor de rest ben je maar standaard aanvallen aan het spammen. Dat kan veel aantrekkelijker en epischer in Nioh 2.

Voorlopige conclusie

Vooralsnog is Nioh 2 niet meer dan een teaser trailer en een logo, maar dat is voor mij al voldoende om de hypetrain aan te slingeren. Er hoeft ook niet gek veel anders dan het origineel, want die staat als een huis. Met wat meer variatie en een wat overzichtelijker verhaal komt Team Ninja al een heel eind om van Nioh 2 een absolute kraker te maken.

Het is alleen de vraag of de gamer met de komst van Sekiro en Ghost of Tsushima al samoerai-moe is. En op welke platformen gaat Nioh 2 verschijnen? Het origineel dat een jaar exclusief voor de PlayStation 4 is geweest, is later naar de pc gebracht.

De tijd zal het allemaal leren, maar ik zit al helemaal in Japanse sferen en kan niet wachten op Nioh 2.

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forward-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games. Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren