Preview: Code Vein

Het mag geen geheim meer zijn dat ik een enorme fan ben van From Software en alles wat ook maar lijkt op Bloodborne en Dark Souls. Mijn hoopvolle gedachten over Sekiro: Shadows Die Twice zijn al op papier gezet, maar er komt dit jaar meer moeilijke goedheid uit. Code Vein is de naam en deze game komt uit de koker van Bandai Namco.

Het is zonde dat van Code Vein überhaupt een Fast Forward moet komen, want deze anime goes Dark Souls had eigenlijk in 2018 al moeten verschijnen. Helaas is de game meerdere keren uitgesteld en is er nog steeds geen exacte datum bekend. Toch maakt dit de hype bij mij er niet minder om en blijft er ruimte voor wat wishful thinking…

Knippen en plakken?

Het is niet makkelijk om zonder de visie van mijn grote held Hidetaka Miyazaki van From Software een goede Dark Souls-game te maken. Er zijn talloze pogingen gedaan door veel andere studio’s, maar op het geniale Nioh na, is het bijna niemand gelukt om de magie van Miyazaki te vertalen in een eigen visie. Het is in games als The Surge en Lords of the Fallen vooral ongeïnspireerde knip en plak-werk gebleken, met een andere skin.

Dit gevoel heb ik gelukkig totaal niet bij Code Vein, ondanks dat de game veel gelijkenissen toont met Dark Souls. Mistles zijn je Bonfires, in plaats van Souls verzamel je bloed om sterker te worden en ook in Code Vein zijn de vijanden hard as nails. Het lijkt tot zover dus op een smakeloze kopie, maar er is iets in Code Vein wat het juist smaakvol maakt.

De gameplay in combinatie met de anime-stijl vind ik echt bijzonder interessant, maar de game heeft verdere, unieke elementen. Als speler speel je namelijk een vampier en hebt je altijd een compagnon bij je, waarmee je samen het avontuur beleeft.

Het samenspel tussen jou en een van de partners is ontzettend belangrijk in een gevecht. Zo is er bijvoorbeeld een skill waarmee je jouw health deelt met je partner en andersom. Er komt een andere manier van tactiek bij kijken in Code Vein.

Ook heeft de protagonist beschikking tot veel verschillende skills, hier gifts genaamd. De gifts zijn te activeren met een x-aantal punten, waarvan je er niet heel erg veel hebt. Ze zijn terug te verdienen als je monsters verslaat, waardoor je toch lichtelijk gedwongen wordt om wat actiever het gevecht aan te gaan.

Deze gifts variëren van verschillende buffs, beschermende schilden en epische speciale aanvallen. Je kan dus wel wat meer dan alleen rollen en slaan. En doodgaan.

Multiplayer mogelijkheden

De eerdergenoemde partners zijn allemaal computergestuurd (AI) en ik ben dan ook licht huiverig of dit wel goed gaat werken. Een te domme AI kan meteen de hele game verpesten dus hier dient Bandai Namco extreem goed op moeten letten, want die compagnons zijn misschien wel hét belangrijkste element van de unieke gameplay. Maar stel dat je de AI kan vervangen voor een echt persoon…

Het is aangekondigd dat er een soort van multiplayer wordt toegevoegd aan Code Vein, maar ik vraag me af hoe diep dit gaat. Ik wil heel graag een coöperatieve modus zien waarin je moet samenwerken met één van je vrienden die de rol van je AI-partner overneemt. Samen tactische beslissingen nemen, goed afgestemd vechten en als team enorme bazen verslaan. En dat dan veel minder omslachtig dan de multiplayer in Dark Souls-games ooit is geweest.

In Code Vein komt dit ook veel beter tot zijn recht met de verschillende gifts, waardoor er heel veel mogelijke tactieken zijn, voor ieder wat wils. En aangezien de hele game al draait om jou en een partner, lijkt er maar weinig in de weg te staan voor een echte coöperatieve multiplayer. Eentje waarin je, hopelijk, samen de hele game kan uit zou kunnen spelen.

Anders nog iets?

Code Vein lijkt zich te vormen tot een must-have voor mij, al zijn er nog een aantal vraagtekens. Er is bijvoorbeeld bijna niets bekend over het verhaal. Het enige wat we weten, is dat je een vampierachtig wezen bent in een wereld die vergaan is. Er is een groep zogenaamde Revenants, die om een of andere reden slecht zijn geworden. En ondertussen heb je een of ander gevecht verloren van een mysterieuze koningin.

Het is fijn dat er weinig tot niets is verklapt, maar een klein beetje meer context in wat Code Vein nu precies wil vertellen, is welkom.

Ook blijft het natuurlijk verrassing hoe ‘anime’ de game wordt. De Japanse tekenfilms variëren erg van kwaliteit en zijn meer dan eens compleet absurd. Ik ben, op een paar uitzonderingen na, geen anime liefhebber, dus ik ben heel benieuwd hoever Bandai Namco hierin gaat. Verschillende screenshots laten al wat halfnaakt waifu-materiaal zien, dus in dat opzicht zijn de remmen al los. Laten we hopen dat de uitgever zich echter niet volledig wil vervreemden van de Westerse markt.

Code Vein lijkt een game te worden met een eigen smoel, ook al is het hevig geïnspireerd door een andere game. Vooral de animestijl, het gifts-systeem en een constant aanwezige partner geven de RPG een eigen flair. Er zijn nog wat mogelijke haken en ogen waarvoor we nu te weinig info hebben, maar persoonlijk heb ik enorm veel zin in dit project van Bandai Namco. Hopelijk horen we snel meer en komt Code Vein dan toch echt uit in 2019.

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forwards-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games.

Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!