Lords of the Fallen

Eerder deze maand vloog ik naar Warschau om de studio CI Games te bezoeken, waar men werkt aan de game Lords of the Fallen. Dit was de eerste keer dat ik met de game in aanraking kwam, maar ik was direct verkocht. Gelukkig kreeg ik een paar weken later de reviewversie binnen, zodat ik mij flink uit kon leven op deze actie-RPG.

Onderscheiding van de rest

Ondanks de drukke tijd, als het aankomt op games die deze periode uitkomen, besloot CI Games Lords of the Fallen toch juist nu uit te brengen. Dankzij het flink aantal uitgestelde games zien ze een hoop concurrentie naar volgend jaar verhuizen, maar zijn ze zich er ook nog steeds van bewust dat er een hele hoop goede games in deze periode verschijnen.

Lords of the Fallen is wel uniek in zijn soort. Zoals eerder gezegd hebben we hier te maken met een actie-RPG en als we een paar minuten met de game bezig zijn, maken we al snel de vergelijking met Dark Souls. Hoewel de game qua moeilijkheidsgraad iets toegankelijker is, lijkt de stijl erg op de game van Namco Bandai. Toch hebben de makers geprobeerd een totaal andere game neer te zetten. Naar zeggen is Lords of the Fallen een combinatie van al het goede van andere games in dit genre. De makers hebben ideeën uit onder andere Dark Souls, Warhammer, Darksiders en zelfs Tekken en Lord of the Rings gebruikt. Wat betreft deze laatste is het vooral de enorme wereld die ze gebruikt hebben. In Lords of the Fallen is namelijk aardig wat land te verkennen.

Tactiek en geheimen

Als je recht op je doel afgaat zul je in de game op aardig wat weerstand stuiten. Zoals gezegd is de game vrij moeilijk en komt deze dicht in de buurt bij het voor sommige onmogelijk te spelen Dark Souls. Het is dan ook bijna noodzakelijk om tijdens je missies alle hoeken en gaten van de map te verkennen. Niet alleen om zo meer XP bij elkaar te sprokkelen, waardoor je later in de game minder moeite zal hebben met sterkere tegenstanders, ook biedt de game een flink aantal sluiproutes en geheimen.

Wanneer je bijvoorbeeld net de eerste baas hebt verslagen en een bepaalde zijmissie start, kun je op een deur uitkomen die leidt naar de een baas die je normaal gesproken als vijfde in het verhaal zou tegenkomen. Of je op dat moment in staat bent deze te verslaan is een ander verhaal, maar je kunt op onder andere deze manier flink beloond worden voor het verkennen van de wereld. Ook zijn er muren open te breken en kun je bijvoorbeeld een kast vernielen waarachter een geheime doorgang zit naar wat unieke loot.

Loot en in-game items

Over loot gesproken, de game kent zo’n 100 verschillende wapens, van 11 verschillende types. Van zwaarden tot hamers, noem maar op. 100 wapens in totaal klinkt misschien weinig, maar als je bedenkt dat ook ieder wapen op zich te versterken is met de XP die je verdient, zijn de mogelijkheden eindeloos. Ook met items kun je je character flink versterken en van die items zitten er ruim 200 verschillende in de game.

Sterven, sterven en… nog eens sterven

In het begin van de game zullen niet geoefende spelers regelmatig het loodje leggen. Wanneer dit gebeurt blijft je ziel achter op de plaats waar je gestorven bent en wordt je character teruggezet naar het laatste checkpoint. Ook dit kan soms erg frustrerend zijn, want zoveel checkpoints zijn er niet en daarbij respawnen ook alle vijanden weer vrolijk op de weg naar je ziel. Taak aan jou als speler om zo snel mogelijk terug te keren naar je ziel, want deze houdt namelijk het tot dan toe door jou verdiende XP vast. Hoe langer je erover doet om terug te keren bij je ziel, hoe minder XP er overblijft.

Checkpoints

Even terug naar de checkpoints. Deze hebben in de game twee functies. De eerste is het hervullen van je healthbar en je potions. Ieder checkpoint bevat vijf zogenoemde shards, die elk één item kunnen hervullen. Heb jij dus een halve levensmeter en zes lege potion-flessen, dan zal bij activering je levensmeter samen met vier flessen opnieuw gevuld worden, twee blijven er leeg. De shards keren naar verloop van tijd weer terug, zodat ook jij terug kan keren naar het laatste checkpoint voor een volle healthbar en nieuwe potions.

Vooral in het begin van de game is het verstandig om na iedere groep vijanden je potions aan te vullen, want deze zal je aardig snel verslinden. Naar mate je vordert in de game en je character goed weet te versterken met het door jou verdiende XP en nieuwe items, zal het je wat makkelijker af gaan, maar de uitdaging blijft. Lords of the Fallen is dan ook niet weggelegd voor mensen die sterven zien als verliezen en daarbij niet tegen hun verlies kunnen.

Maar zoals gezegd hebben de checkpoints ook nog een tweede functie en dit is het upgraden van je personage. Hier komt het belang van XP om de hoek kijken. Je XP kun je bij checkpoints namelijk omzetten in Skill Points of Attribute Points. De functie van deze laatste zal voor de meeste van jullie wel bekend zijn, hiermee kun je namelijk je strenght, vitality en andere eigenschappen upgraden. Met Skill Points kun je je personage nieuwe skills aanleren zoals nieuwe magie-spreuken.

Besturing en auto-lock

Wat op bepaalde punten in de game niet echt meewerkt is de besturing. Waar je de eerste baas met wat slimme trucjes kunt verslaan gaan deze bij de tweede niet erg op. Ten tijde van je gevecht met de Crusader, zoals de tweede baas heet, verschijnen er namelijk ook andere tegenstanders op het toneel. Een welbekend concept in dit soort games maar met de besturing van Lords of the Fallen toch erg lastig. Standaard staat auto-lock op vijanden namelijk uitgeschakeld en dankzij de zware bepantsering van je character kan deze soms maar langzaam bewegen wat ervoor zorgt dat vijanden zo erg lastig te raken zijn. Dit geldt ook tijden het gevecht met de tweede baas.

Je zou denken dat de auto-lock functie hierbij uitkomst biedt, maar niets is minder waar. Je bent namelijk verplicht om het gevecht aan te gaan met de baas voordat de extra vijanden verschijnen. Wanneer je auto-lock hebt ingeschakeld blijft je character zich echter continu op de baas concentreren, waardoor het simpelweg onmogelijk wordt om de andere vijanden te verslaan. Wat mij betreft een aardig minpunt aan de game, want hierdoor kun je een zeer lange tijd bij de tweede baas blijven hangen.

Grafische pracht

Een groot pluspunt aan de game zijn daarentegen de cutscenes. Deze deden mij wat kwaliteit en stijl betreft direct denken aan de Blizzard-games. Wanneer je je verhaal start, opent de game met een scène waarin jouw personage een gigantisch monster van ijs met de grond gelijkmaakt en een koud en besneeuwd landschap. Naast deze kom je in de game zelf ook geregeld wat filmpjes tegen, bijvoorbeeld wanneer je andere personages ontmoet, en ook deze zien er fantastisch uit. Sowieso heb ik over de grafische kwaliteit van de game zelf weinig te klagen. De verschillende omgevingen hebben ieder duidelijk hun eigen stijl. Loop je door een donkere kerker, dan zal je het moeten doen met wat minder licht en een grimmige sfeer. Maar in de buitenlucht gloeien de vuurkorven om je heen en deze zorgen voor een warme uitstraling in het koude landschap.

Conclusie

Lords of the Fallen is wat mij betreft een heerlijke actie-RPG die voor zowel ongeoefende als geoefende spelers goed toegankelijk is, maar je moet wel van een uitdaging houden. Hoewel de besturing het in sommige gevallen wat laat afweten, heb ik hier verder weinig problemen mee gehad. Het is goed merkbaar wanneer je personage is uitgerust met zware bepantsering, op dit moment zal je namelijk niet snel kunnen bewegen en ook het aanvallen gaat zo soms erg traag. Grafisch gezien maakt de game ook een zeer sterke indruk en laat iedere omgeving tot leven komen op de juiste manier, om nog maar te zwijgen over de sublieme cutscenes.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Prachtige cutscenes
  • Toegankelijk voor iedereen
  • Iedere omgeving een eigen sfeer

Wat is NOT

  • Auto-lock-systeem
  • Besturing

7.8

  1.   
    FireBallz's avatar

    besturing krijgt van mij Duim Omlaag 2, ik moet telkens kijken wat ik nou moet indrukken.