Review: Code Vein

Code Vein is sinds de allereerste trailer door velen al omgedoopt naar anime Dark Souls, een lastige actie-RPG alleen dan met die kenmerkende Japanse cartoonstijl. Bandai Namco probeert dit verder ook totaal niet te verbergen, maar er wordt wel een poging gedaan om er een eigen draai aan te geven. En in heel grote lijnen is dat gelukt, al is de anime vibe niet voor iedereen.

Bloed of je leven

Code Vein speelt zich af in een verwoeste, post-apocalyptische wereld waarin de meeste mensen zijn verdwenen of getransformeerd in een Revenant. Dit zijn in feite onsterfelijke vampieren, die zichzelf in leven moeten houden door genoeg bloed te drinken. Door een enorm tekort aan mensen(bloed) en sterfte van een soort plant die blood beads kan laten groeien, veranderen veel Revenants in breinloze monsters; The Lost.

Jij bent een naamloze protagonist die je zelf kan creëren met een uitgebreide character creator. Ook jij bent een Revenant, maar dan eentje met speciale krachten. De dode planten bloeien weer op door jouw bloed en je bent een stuk krachtiger dan de rest. Met een compagnon aan je zijde ga je op onderzoek uit. Waar komen Revenants vandaan en waarom is de wereld waar je van houdt zo beschadigd?

Code Vein heeft een verhaal dat je verder moet ontdekken, zonder dat ik al te veel verklap. Het is oprecht een heel boeiend verhaal, met de nodige gevoelige momenten en heel, heel veel persoonlijke drama’s. Dit krijg je vooral te zien in flashback-scenes, die begeleid worden met een gevoelig pianomuziekje. Je krijgt wat ellende voor de kiezen, maar dat is ook niet gek met een wereld die eruit ziet als die in Code Vein.

Anime Dark Souls?

Laten we het qua gameplay maar meteen hebben over die olifant in de kamer, de enorme invloed die Dark Souls heeft op deze game. Het mag zeker geen geheim zijn dat Bandai Namco goed heeft gekeken naar die grote franchise uit hun eigen stal. En dat is totaal niet erg, al is het af en toe wel heel erg opvallend. Sommige elementen uit het verhaal klinken wel heel bekend, alleen worden er in Code Vein andere termen voor gebruikt. Ook verzamel je Haze (Souls) die je kwijtraakt als je sterft, maar weer kan oppakken in je volgende run. Bij Mistles (Bonfires) kan je je progressie opslaan en Haze gebruiken om jezelf sterker te maken.

Ook zit Code Vein vol met wapens die te upgraden zijn met Haze en verschillende crafting-materialen. Er is voor ieder wat wils: zwaarden, bijlen, speren en zelfs een bayonet. Al deze wapens zijn verder ook nog te koppelen met een bepaald element, zodat je bijvoorbeeld je vijanden kan vergiftigen of vertragen. Ook niet veel nieuws onder de zon, maar wel gewoon goed uitgewerkt.

Nogmaals, het is zeker niet erg om te lenen bij de buren, immers is goed gejat beter dan slecht bedacht. En Code Vein combineert bekende elementen met geweldige nieuwe mechanieken. Eén daarvan is de Blood Code. In essentie is een blood code een soort class, die je altijd kan wijzigen. Hierdoor zit je niet vast aan je build, maar kan je voor ieder gebied en iedere eindbaas je tactiek op de schop gooien. Dat maakt jou uniek ten opzichte van de andere Revenants, want die zitten vast aan één code. Jij kan ze allemaal benutten en ook ontvangen van verschillende NPC’s in Code Vein.

Je begint de game met drie blood codes, maar binnen een aantal uur heb je ruim een dozijn codes tot je beschikking en heb je nog genoeg game over om te zoeken naar je favoriete klasse. Ga voor range met Hunter, brute kracht met Berserker en Caster voor de spreuken. En er zitten dus nog tientallen klassen ertussenin, met subtiele verschillen. Ook is iedere Blood Code te upgraden met het verzamelde Haze. Hierdoor speel je meer unieke aanvallen en passive buffs vrij.

Tag team

Uiteindelijk draait Code Vein natuurlijk uit op flink wat geweld tegen The Lost en probeert de game een vechtsysteem wat je best risicovol kan noemen. Je hebt namelijk een door een AI gestuurde partner en dat is vaker fout dan goed gegaan. Gelukkig werkt je partner heel goed mee… meestal dan.

Je kan kiezen uit een handjevol hoofdpersonages, waarvan er één altijd aan jouw zij staat. Wat meteen opvalt is hoe makkelijk de gevechten tegen het normale voetvolk is. Alle partners in Code Vein zijn echt bizar sterk en ze vechten echt actief mee. Heerlijk, natuurlijk, dat je iemand hebt die je leven beter maakt, maar het maakt de game af en toe wel iets te simpel. Wat wel fijn is, is het feit dat je partner ook een vangnet is. Mocht jij komen te overlijden, dan kan jouw partner je weer tot leven wekken ten koste van zijn eigen HP. Andersom kan je dit ook doen.

Voor deze skill en andere speciale aanvallen heb je Ichor nodig en dat raakt toch aardig snel op bij normaal gebruik. Gelukkig vul je dat vrij snel aan door vijanden te verslaan of door je blood veil te gebruiken. Dat is een speciaal wapen naast je standaard wapen, waarmee je monsters kan leegtrekken van hun Ichor. Ook worden aanvallen van achter en succesvolle parry’s met behulp van je blood veil gedaan. Meestal onder begeleiding van een gruwelijke cutscene.

Anime, ja en nee

Code Vein is voor de klassieke anime-stijl gegaan en dat kan mensen misschien een beetje afschrikken. Persoonlijk vind ik het ontzettend tof en vooral de character designs van de vijanden zijn origineel en spectaculair. Hoewel de game qua gameplay en andere mechanics westers aanvoelt, weet ik niet zeker of het een groot publiek gaat aanspreken door de behoorlijk Japanse stijl.

Toch zou iedereen het spel een kans moeten geven, want de game ziet er prachtig uit. De dreigende omgevingen, prachtige kerken en duistere moerassen zijn adembenemend mooi. Combineer dat met een geweldige soundtrack en de sfeer spat van je scherm. Het is wel sfeer die af en toe een beetje stottert, maar gelukkig zijn die framedrops vrij sporadisch op de PlayStation 4 Pro.

Er is echter wel een punt van kritiek. De designs van de vrouwen in deze game zijn behoorlijk aanwezig, om het netjes te zeggen. Nu hoort dat over het algemeen wel bij deze tekenstijl en ik ben echt geen preuts persoon, maar het doet afbreuk aan sommige emotionele scenes. Er is op een gegeven moment een sterfscène en ik voelde echt mee met de nabestaanden, maar er waren constant van die rare shots naar de enorme pluspunten van de vrouwelijke personages, waardoor het emotionele aspect ondertussen geen impact meer had. Hell yeah voor sexy personages in games, maar wel op gepaste momenten.

Code Vein is een heerlijke Souls-like game, die het bekende concept goed weet te combineren met eigen, frisse ideeën. Het verhaal is geweldig, het vechtsysteem met een AI-partner werkt lekker en het fluïde wisselen van je classes maakt het leuk om te experimenteren. Het zou de uitdaging van de game ten goede komen om de partners wat zwakker te maken, aangezien hij nu wel heel veel werk uit handen neemt. Code Vein is geen game voor iedereen, maar hou je van Dark Souls of anime, dan raad ik je aan om deze game te checken.

• Grafisch fantastisch
  • Blood Code-systeem
  • Heerlijk duo-vechtsysteem