We verwachtten al langer, maar Microsoft zet inderdaad groot in op het concept van games en gameplay streamen naar diverse apparaten. Middels het recent onthulde Project xCloud kondigt het Xbox-kamp aan high-end games (waaronder Xbox-exclusives als Forza Horizon 4 en Gears of War 4) binnenkort ook naar smartphones en tablets te kunnen streamen.
Het gehele project werd middels een heldere aankondigingsvideo uit de doeken gedaan. Aldaar zien we grote namen van het Xbox-team het concept uitleggen, om daarna direct het beloofde resultaat te tonen. Middels een internetverbinding zien we onder andere Sea of Thieves en Halo 5: Guardians direct op mobiele apparaten gespeeld worden:
Ook de vaak voorgelegde nadelen van een dergelijke manier om games te spelen, worden getackeld. Als het aankomt op besturing legt Microsoft uiteraard een Xbox One-controller met Bluetooth verbinding óf een eigen touchscreen control scheme voor, terwijl voor de internetverbinding een grootschaligere tactiek toegepast wordt.
Microsoft heeft door diens focus op de cloud en fysieke servermogelijkheden al een breed netwerk aan servercenters met het juiste bereik en degelijke bandbreedte voor het streamen van games. Deze worden as we speak uitgerust met additionele upgrades (middels een soort omgebouwd rack van Xbox One-onderdelen), waardoor ook de rekenkracht en stabiliteit (van bijvoorbeeld draadloze 5G-verbinding) verbeterd dient te worden.
De eerste van dit soort datacenters zijn al up and running voor Project xCloud, en Microsoft hoopt de formule de komende tijd te perfectioneren, om vervolgens het project te vergroten in schaal. Daarover houden we je natuurlijk graag op de hoogte bij Gamersnet.
Tegelijkertijd hoeft Project xCloud niet te betekenen dat Microsoft zich terugtrekt uit de console-markt. Het ‘reguliere’ console gaming blijft volgens de techgigant nog altijd een belangrijke ervaring om op in te spelen, maar met game streaming kunnen praktisch gezien meer games aan de man gebracht worden.
Ontiegelijk interessant dit, ook al zat het er al maandenlang aan te komen.
Als Microsoft er daadwerkelijk in slaagt de latency op een laag pitje te houden, kunnen ze hiermee games als een vorm van entertainment zó veel toegankelijker maken.
Tel daarbij dat het ongetwijfeld gepaard zal gaan met een soort Xbox Game Pass-achtige abonnementsvorm, en je hebt voor het eerst écht een “Netflix van games”.
Ben echt benieuwd hoe dit op groot schaal uit gaat pakken. Denk aan bijvoorbeeld wacht tijden voor een plaatsje op de server e.d.
Ondanks enige twijfels ben ik wel heel erg hyped voor deze manier van gamen.
Ik heb vaker dergelijke initiatieven voorbij zien komen, sommigen gingen net zo snel weer als ze kwamen. Ik ben en blijf sceptisch over deze manier van het streamen van videogames omdat je altijd een vorm van lag hebt.
Echter de resources van Microsoft en de ervaring die men al met cloud heeft is gigantisch. Dit maakt ze uniek gepositioneerd om dit daadwerkelijk te doen slagen. Het zou daarnaast ook gelijk een absolute nekslag zijn voor concurrentie gezien het kopen van een console niet meer nodig is. Het bezitten van een TV met smart functionaliteit kan al voldoende zijn. Het kan zelfs op tablets/telefoons(inputlag blijf ik daar een dingetje vinden).
@Neolite: Daar zat ik dus ook aan te denken; de geflopte pogingen. Voor alles waar OnLive voor stond waren ze goed bezig, maar reëel gezien was het natuurlijk nog te vroeg om het goed gaande te krijgen, en ze hadden klaarblijkelijk het netwerk of de positie niet om het echt aanlokkelijk te maken.
Microsoft heeft daadwerkelijk een kans van slagen, in mijn ogen. Als de technologie kunnen optimaliseren en er op tijd bij zijn wanneer 5G mainstream wordt, zou er al een wereld open kunnen gaan.
Puristen en liefhebbers van competitieve games blijven natuurlijk beter af bij hun eigen systemen, maar het zou al mooi zijn als op deze manier een boel echt goede games ook gemakkelijker in mainstream handen kunnen komen.
Gebruik al een tijdje geforce now.
Heerlijk om met een licht macbookje op schoot op de bank planet coaster of een leuke story te spelen. Niet stabiel genoeg voor multiplayer, nog niet. Dit is volledig de toekomst. Internet niet alleen als connectie en infobron. Maar gehele cloud waar alles in gebeurt. Wel ff zwaaien naar onze privacy