Review: Sea of Thieves

Wie heeft er niet gedroomd van een avontuurlijk bestaan op de zee van weleer? Niet per se als loyale marinier of tabakshandelaar, maar daadwerkelijk in de schoenen staan van een charmante en dappere piraat. Menig kinderbrein zal op zijn minst één hoopvolle droom gefabriceerd hebben rondom dat idee. En precies daaromheen knutselde ontwikkelaar Rare de afgelopen jaren een stevige belofte. Hun ambitieuze geestenkindje Sea of Thieves moest garant staan voor hét ultieme piratenavontuur voor jou en je kameraden. Maar hoeveel is daarvan waar gebleken; hoe zeewaardig is Sea of Thieves uiteindelijk geworden?

Dromen over wilde wateren

Hoewel we gedurende een lange tijd nooit precies wisten wát voor spel Sea of Thieves uiteindelijk wilde worden, gold er voor Rare altijd één kernwaarde om na te streven. In Sea of Thieves moeten spelers ten alle tijden hun eigen piratenfantasieën na kunnen leven. Zij het op verborgen schatten jagen, zeemonsters trotseren of jezelf lazarus zuipen in een gammele kroeg; waar menig zeerover over gedroomd heeft, moeten wij nu gezamenlijk uit kunnen leven op deze digitale wateren. Niet de minste belofte dus, want onze fantasieën zijn rijk.

Vriend én vijand in hetzelfde vaarwater

In Sea of Thieves doet men dat door in continu veranderende zeewerelden te duiken, bijgestaan door maximaal drie vrienden. De ronduit prachtige wateren en diens eilanden kunnen deels worden gehusseld en van nieuwe avontuurtjes voorzien worden, maar ze worden immer gedeeld met een handvol andere piraten en hun vaartuig. Elk zeil op de horizon en iedere ziel op zee betekent de aanwezigheid van onbekende rovers in ‘jouw’ vaarwater. Potentiële gevaren voor jouw zuurverdiende cargo, maar soms ook nieuwe vrienden die een stukje meevaren.

Gezelligheid onderling bovenal, zo blijkt. Rare is hierin geslaagd om een online ervaring als geen ander te leveren. Door de wisselwerking tussen jou, je trouwe vaarkameraden en willekeurige spelers, ontstaat een vrij uniek stukje multiplayer. Soms resulteert het in epische zeeslagen om wat later slechts een dierbare kip in het laadruim bleek, andere keren vergezel je onbekenden met hun eigen avontuurtjes, zonder enige wantrouw waar dan ook. Een geladen pistool meenemen, blijft echter een aanrader. Want ja, pirates be pirates.

Wat je dan ook uit wilt spoken of hoe je het doet; die touwtjes heb je zelf in handen. Letterlijk. Van het gezamenlijk besturen en navigeren van een gigantisch galjoen tot het tackelen van bendes skeletten of opduiken van gezonken schatten; vrijwel elk aspect van het spel voelt verzorgd en — tot op zekere hoogte — logisch aan. Door simpelweg het avontuur in te duiken, leer je meer over de wereld en diens spelconcepten. Enorm diepgaand wordt het zelden, maar het geeft deze zeeën zeker een eigen, gegronde charme. Nota bene een eigenzinnige en bloedmooie charme.

Een snel zinkende drijfveer?

De drijfveer om echter keer op keer terug te keren naar die wilde wateren, die zal nog menig schuring onder (potentiële) spelers creëren. Niet iedereen voelt zich even gedreven. De Britten van Rare kozen er namelijk voor om de spelersprogressie te beperken tot voornamelijk een handvol cosmetische aankopen. Elke speler begint in wezen met hetzelfde zeewaardige gereedschap, en betere apparatuur of boten zijn nergens te bekennen, laat staan te verdienen. Van een powerplay is absoluut geen sprake, enkel wat meer peacocking rondom het uiterlijk van jou en je boot.

Ergens voelt dat als een nobel streven; een gelijkwaardig avontuur voor zowel beginners als hardcore zeerovers onder ons. Iedereen kan altijd met een ander samenspelen en daarin hetzelfde avontuur beleven, maar voor velen betekent dit ook dat het spelplezier snel de kop ingedrukt zal worden. Als gamers zijn we immers getraind om op den duur beter en sterker te worden. Afgericht door onze eigen grootheidswaanzin, als het ware. Rare’s antwoord daarop is dat de avonturen en onze vaardigheden daarin voor zich moeten spreken, maar stiekem verlang je soms ook naar iets méér dan alleen de kracht van vriendschap en wat kekke kledij.

Gezelligheid boven repetitie

De uitgestippelde ‘missies’ zullen daarbij ook niet iedereen in het juiste keelgat schieten. Door zogenaamde Voyages voor drie verschillende facties te voltooien, krijg je stukje bij beetje meer goud toegestopt en groei je in aanzien. Elke factie kent een eigen vorm van avontuur uitstippelen, maar na een avond of twee, kunnen de Voyages wat repetitief aan gaan voelen. Wéér twee biggen afleveren, nóg een keer een mergpijpkapitein uitroeien, het zoveelste kruisje op de kaart vinden; alles wordt een waterige eenheidsworst. Precies dit manifesteert de vraag naar meer content, die ongetwijfeld door velen gevoeld zal worden.

Enerzijds snap ik die frustratie, anderzijds voelt Sea of Thieves in zekere zin wel dermate vernieuwend dat het hele hekelpunt weer te overzien valt. De game waarborgt een eigenzinnige charme. Wanneer wij met vier man een hele avond lang gezellig in de zeilen zitten, lachen met andere piraten en al onze domme ideeën uit hebben mogen leven; wie geeft er dan iets om dat we misschien al drie keer eenzelfde soort ‘missie’ voltooid hebben? Uiteindelijk zal het uitkomen op een kwestie van smaak, maar een interactief avontuur als deze weegt ook zeker niet het lichtste in de som van het geheel.

Dat zit hem niet enkel en alleen in de communicatie onderling, het is ook deels wat je er zelf van maakt. Wie eindeloos opdrachten heen en weer voltooit, maakt minder mee dan de entourage die actief op zoek gaat naar meer avontuur. Gezonken boten, loeizware forten vol unieke skeletten, misschien zelfs wel eens het wegsnoepen van andermans schat; je dient telkens je eigen verhalen te creëren. De keuzes van jou en je kornuiten staan garant voor het avontuur en de legendes, niet Rare zelf. Al mag het gereedschap voor onze avonturen ongetwijfeld wel wat breder getrokken worden, over verloop van tijd.

Een parel om nog op te poetsen…

Tegelijkertijd onderstreept de vraag naar méér content ook een ander aspect van Rare’s ambitieuze onderneming. In de algehele consensus lijkt Sea of Thieves namelijk ietwat op een verkapte Early Access-titel. Een prima speelbaar spel — met nota bene een ijzersterke basis — dat eigenlijk nog fikse uitbreiding en verbetering tekortschiet. En ja; ook dat is zeker waar. Alles aan Sea of Thieves kenmerkt van een bijzonder goede fundering, maar ook hierin weet Rare nog lang niet ál onze verwachtingen waar te kunnen maken.

De Britten spraken in het verleden zelf al over de aanwezigheid van huisdieren op boten of schouders, de mogelijkheid je sloep een naam te geven en zelfs om beelden uit het spel ‘na te schilderen’ en op te hangen in je boot. Stuk voor stuk geteaset in trailers, soms zelfs gearchiveerd in een preview van onze kant, maar nu? Van al deze ambitieuze woorden is geen spoor te bekennen in het recent gelanceerde product, maar wie weet staat het nog altijd op postlancering roadmap bij Rare. De hoop is er in ieder geval.

De fundering voor het spel ligt in ieder geval klaar, nu is het tijd om al die fluïde concepten hard te maken. Om de zeeën nog rijker te maken en meer piratendromen te verwezenlijken. Gezien de overweldigende toestroom richting Rare’s overbelaste servers, is er duidelijk wel al animo voor méér Sea of Thieves.

Is Sea of Thieves dan daadwerkelijk uitgegroeid tot het ultieme piratenavontuur? Nee, in zekere zin nog niet. Maar dat is juist de crux van dit hele verhaal: wat nog niet is, kan nog altijd komen. De fluïde fundering staat in ieder geval als een huis. Een basis waarin zeilen, schieten en genieten al een feit is, maar waar de kern wellicht nog ontbreekt aan iets meer gevarieerde content. Rare kan zelf nog koerszetten naar meer gereedschap voor onze fantasieën. Meer verschillende avonturen, betere redenen om steeds weer terug te duiken in die waanzinnige wateren, misschien zelfs een verfijning van de nu wat klungelige combat. Mochten die nieuwigheden zich een weg naar de zee vinden, dan pas kunnen we echt spreken van een pareltje.

Op het moment van schrijven, is het in ieder geval aan te raden op zijn minst een proefvaart te maken in het spel, bijvoorbeeld aan de hand van veertien gratis dagen met de Xbox Game Pass (ook te gebruiken op Windows 10). Voor hen die zich echter aan een volwaardige koop van dit avontuur wagen, wordt het over een paar weken toch echt wachten op méér gezelligheid en vertier op zee.

• Zeeën van mogelijkheden
  • Online avontuur als geen ander
  • Wondere cross-platform wateren
  • Fluïde fundering voor meer...

• Meer content is zee(r) welkom
  • Combat bijtijds nog klungelig

8.3

1.
    Mark89NL's avatar

Prima en review en ben het er mee eens.

2.
    Mattiees's avatar

ik vermaak me prima met de game, al is meer content uiteraard mooi meegenomen. Je moet inderdaad wel alles uit het spel halen wat er in zit (zoals stoppen bij ieder gezonken schip, als je een quest op een eiland hebt ook op zoek gaan naar de andere verborgen kisten/flessenpost etc.), maar dan heb je wel een fantastische avond met vrienden. Het is een heerlijke sfeer, vaak ontspannen varen met hier en daar een heftig intens gevecht. Zeker een aanrader, al moet rare wel extra content gaan toevoegen om dit spel ook daadwerkelijk lang levensvatbaar te houden.

3.

Precies mijn punt. Wie het avontuur actief opzoekt, gaat ongetwijfeld een paar avonden vreugdevol vullen met vrienden. Down the road wordt het echter wel zaak dat we huisdieren kunnen verdienen, nieuwe liedjes kunnen verzamelen en andere gevaren gaan trotseren.

4.
    KevinW's avatar

Geen vrienden, geen Pc die dit aankan, geen Sea of Thieves, maar lijkt me naast Far Cry 5 een van de top games die 2018 voor ons in petto heeft, en ga dit zeker wel oppakken wanneer mijn xbox one binnen is

5.
    ScorpionNL's avatar

Veel leuker met vrienden de zee op te gaan, dan alleen. Alleen moet ik zeggen. Als ik een paar uurtjes wat dingen gedaan heb. En ik probeer het echt te variëren. Dat ik er ook wel weer klaar mee ben. De wereld is fantastisch. De content helaas wat karig.

6.
    PSPfreaky's avatar

Voor mij is Sea of Thieves een game waar ik zeker 500+ uur me in kan vermaken. Met andere Nederlandse gamers spelen via Discord is echt een aanrader, want alleen of met random mensen spelen is gewoon minder in mijn ogen.

Afgelopen weekend hebben we 2 uur lang over een skeleton fort gedaan. Aangezien er 2 andere galleons ook het fort wilde veroveren vond er 1,5 uur lang een intense strijd plaats op zee, want een echte piraat deelt de loot niet 😉 Na die 1,5 uur gaven de 2 andere schepen het op en konden we rustig ons gang gaan.

Qua content kan er natuurlijk altijd wel wat bij. Rare heeft bevestigd dat er een 4e trading company komt en huisdieren zullen in de vorm van microtransacties komen, ongeveer over 3 maanden. Zelf zit ik echt te wachten op meerdere events in de wereld. In verschillende datamines op Reddit is te zien dat we onder andere een variatie in eten krijgen (iedereen is die bananen wel zat denk ik) en meer wapens krijgen. Er zijn geruchten dat er een 3e schip komt en we kunnen koken op het schip.

7.

Zelfs buiten de datamines en de huidige beloftes van Rare, ben ik gewoon nog steeds benieuwd naar zaken die ze in het verleden toegezegd hebben.

Boegbeelden die je kan verdienen door op avontuur te gaan, in plaats van ze te kopen. Of bijvoorbeeld de Easter Eggs naar Viva Piñata en andere Rare-games, op eilanden en met muziek.

Of die gehele mogelijkheid om lore-vriendelijke screenshots te maken door een beeld na te schilderen en op te hangen op je eigen boot; waar zijn al die mooie ideeën nu gebleven?

Er kan nog zo veel meer gebeuren met Sea of Thieves, maar wat dat betreft mag Rare wel snel stappen gaan zetten. Het liefst voordat ieders gratis weekjes met de Game Pass verloopt, en daardoor een flink part van de spelersbasis wegvalt.