Review: NBA 2K19

Er is weer voldoende gebeurd in de maanden tussen de NBA-seizoenen in. Naast diverse trades besloot LeBron James om van zijn free agency-status gebruik te maken. De meervoudig MVP heeft na enkele seizoenen zijn oude nest in Cleveland wederom verlaten. Zijn nieuwste uitdaging? De Los Angeles Lakers weer terug naar de top brengen. Ambitieus, zacht uitgedrukt. Nu we ons mogen verheugen op de eerste wedstrijden van het seizoen, is ook de tijd aangebroken dat de jaarlijkse sportgames voor de deur staan. NBA 2K19 is inmiddels verschenen en mag proberen die toch iets tegenvallende prestaties van NBA 2K18 te overtreffen. Of dat ook lukt, lees je in deze review.

De basis

Al jaren kan de NBA 2K-franchise leunen op een extreem solide basis, zowel qua uitstraling als gameplay. Visueel is het al tijden dik in orde en de NBA 2K-games weten toch wel het beste het basketbalgevoel op het virtuele veld te leggen. Toch zit de serie in een dip. NBA 2K17 was een geweldig deel, maar 2K18 sloeg vorig jaar de plank behoorlijk mis dankzij een bizarre focus op microtransacties. In vrijwel elke spelmodus duurde het een eeuwigheid om te groeien, of je kon er met echt geld wat meer progressie tegenaan gooien. Het betalen voor zaken als Virtual Currency (VC), de in-game valuta van NBA 2K, had de overhand. Een doodzonde voor een franchise die miljoenen gamers moet verblijden, niet alleen de meest fanatieke.

In dat licht is er goed nieuws met NBA 2K19, want microtransacties zijn iets minder extreem aanwezig. Ze zijn er wel, maar de route om progressie te maken met spelers of teams is ook zonder extra betaling wat beter vol te houden. Een simpel voorbeeld is dat je wat sneller VC verdient door simpelweg potjes te spelen. Gek genoeg bracht een recente patch hier wat verandering in, waardoor het lijkt alsof men alsnog alle fans wil uitknijpen. Een storm van kritiek op onder meer Reddit was het gevolg en 2K lijkt alsnog deze aanpassing te gaan terugdraaien.

In het nadeel

Dankzij alle ophef omtrent lootboxes in Nederland en België heeft men bij ons het auction house in MyTeam uitgeschakeld. Een verplichte keuze, waardoor spelers bij ons in elk geval minder verleid worden om nog meer geld in de game te steken. Toch blijf je behoorlijk in het nadeel in deze spelmodus als je er geen extra euro’s voor over hebt. MyTeam is te vergelijken met FIFA Ultimate Team en net als bij concullega Electronic Arts is ook MyTeam een cash grab. De spelmodus blijft desondanks populair, al is het niet zo overheersend als FUT is voor FIFA.

Er is natuurlijk wel veel meer te kiezen dan alleen MyTeam. Een sterk punt van de franchise, want het weet spelers op heel veel manieren te vermaken. Een carrière als speler, als manager, het opbouwen van een geheel eigen league… de keuze is reuze. Daarnaast is er dit jaar nog wat meer arcade-achtige gameplay te vinden in blacktop: een over-de-top spelmodus die zich ‘gewoon’ op straat afspeelt. Springen, dunken, het gaat allemaal net wat extremer dan op het officiële veld. Of je nu één tegen één, twee tegen twee of drie tegen drie speelt, het is vooral een leuke modus om tegen iemand anders te spelen. Kies je favoriete helden uit de diverse NBA-teams en ballen maar.

Mijn persoonlijke favoriet, MyCareer, is helaas wederom niet al te boeiend. Je begint als matige speler in de Chinese competitie en uiteindelijk wil je natuurlijk gescout worden door een NBA-team. Hoewel de personages bij vlagen nog wel grappig zijn, is het verhaal zelf gewoon vrij saai en voorspelbaar. Daarbij is het bijna schandalig hoeveel content er uit NBA 2K18 opnieuw gebruikt wordt. Inclusief de saaie momenten in de kleedkamer en de gang richting het veld. Gelukkig zijn filmpjes dit keer wel te skippen, maar als je daar vrolijk van wordt in een verhalende spelmodus… Inderdaad, dan gaat er iets niet goed.

Op het veld

Gelukkig is er ook positiever nieuws, want de gameplay is wat verder verfijnd dit jaar. Zoals gezegd weet NBA 2K al jaren de beste basketbalsimulatie op je scherm te toveren en die prijs zal men dit jaar vrijwel zeker ook weer pakken. Nog altijd is het spelletje wat lastiger onder de knie te krijgen dan een potje FIFA, maar de beloning is voor jezelf enorm als je de tijd neemt. Het spelen van de juiste plays, het genadeloos hard dunken na een schitterende alley-oop… Het is zo ontzettend gaaf.

Een fijne verbetering is de hit detection, want de manier waarop je de bal kunt beheersen (en afpakken) werkt dit jaar een stuk beter. Duels onder de basket voelen ook echt aan als een duel, waarbij je vooral merkt dat verdedigers wat beter voor de dag kunnen komen. Je bent dus zeker niet zonder meer kansloos tegen powerhouses als James, Harden of Westbrook. Hiermee is de balans tussen aanval en verdedigen een stuk verbeterd. Blijkbaar kon de bijna perfecte gameplay toch nog wat meer geperfectioneerd worden.

Nieuw is dit jaar een zogeheten takeover meter. Hoewel, nieuw… Het is eigenlijk een doorontwikkeling van het bestaande systeem, waarmee je kunt zien of een speler ‘on fire’ is of een ‘cold streak’ beleeft. Door goede acties kan je een meter vullen en als die vol genoeg zit, kan je met een druk op de knop tijdelijk de vaardigheden van een boost voorzien. Nog meer kans dus om je volgende schot te maken en daadwerkelijk de wedstrijd naar je toe te trekken.

NBA 2K19 heeft de taak om het matige 2K18 te doen vergeten. Op het gebied van gameplay lukt dit zeker, dankzij diverse optimalisaties. De ijzersterke prestaties op het veld zijn nog wat verder verbeterd, wat een grote pluim is voor de ontwikkelaar. Verdedigende toppers komen eindelijk nog beter voor de dag tegenover de aanvallende grootheden, wat alleen maar voor meer realisme zorgt. Helaas blijft de franchise bevuild door microtransacties, die je in allerlei spelmodi voordelen kunnen geven. Het opwerken van een eenvoudige speler of een bescheiden team duurt zo lang, dat je haast gedwongen wordt om wat extra geld neer te leggen. Dat blijft een heel dik nadeel van de game, ook dit jaar weer. In de basis is NBA 2K19 nog altijd een gameplay-gigant, maar de randzaken leiden er nog altijd teveel van af. Voor de echte basketbalfan is dit de enige keuze, maar meer dan de 7.5 van vorig jaar zit er ook voor deze editie helaas niet in.

• Nog betere gameplay
  • Fijne balans tussen aanval en verdediging
  • Lekker vrijuit ballen met Blacktop

• Micro-transacties
  • Saaie MyCareer
  • Lijkt qua presentatie wel veel op vorig jaar

7.5

1.
    Kauwgom's avatar

Waarom zijn microtransacties een minpunt? Het is toch prima om die mogelijkheid te bieden in een game. Ik heb er geen last van.

2.

@Kauwgom: Feit is alleen dat de Nederlandse en Belgische overheidsinstanties in-game aankopen waarbij je (vaak willekeurige) winkansen of door te verkopen producten binnen kan harken, in wezen als gokken bestempelen. En dat is, in sommige gevallen, nu niet helemaal legaal meer.

Ook kunnen sommige spelers ervoor kiezen niet op de microtransacties in te springen, maar online kun je alsnog te grazen genomen worden die gewoon honderd euro af heeft getikt voor een ultiem team. Eerlijk is anders…

3.
    Kauwgom's avatar

@Tom Kauwenberg: welkom in de game wereld van 2018. Je hoeft er niet aan deel te nemen natuurlijk het is en blijft een eigen keuze. Daarnaast staan de slimste en rijkste altijd al aan de top zo zit de wereld al 400 jaar in elkaar.

Oja, ik ben me er zeer van bewust dat ik kan kopen wat ik wil en we helpen als familie zeker ook minder bedeelde. Gamen is en blijft een spelletje in de letterlijke zin van het woord. Ik geef daarbij niet meer geld uit dan de aanschaf van het spel uit principe en ben daar ook niet gevoelig voor. Diegene die dat wel zijn moeten het spel al niet willen aanschaffen. Doe je het toch dan is het volledig je eigen verantwoordelijkheid.

4.

@Kauwgom: Hier raak je wel een punt van: “de reviewer heeft een mening”. Dit is exact iets waar reviewers in mening van zullen verschillen. De ene vindt microtransacties prima, de ander niet. Daarom is het goed dat je de hele review hebt gelezen, zodat je voor jezelf kunt bepalen wat voor jou persoonlijk de plus- en minpunten zijn 🙂

5.
    Kauwgom's avatar

@Petor: ik lees liever een objectieve review. Een – geven voor microtransacties vind ik niet objectief. Gebruik je mening voor de podcast en de feiten voor de reviews.

6.
    MikeGevers's avatar

@Kauwgom: Geen enkele review is objectief. Daarom verschillen cijfers ook per website. Sterker nog, een aantal websites doet niet eens meer aan cijfers, simpelweg omdat reviews subjectief zijn.

7.

@Kauwgom: Volledige objectiviteit is sowieso een illusie. Iedereen heeft ergens wel een (voor)oordeel over het een of ander, ook al pretendeer je dat volledig uit te kunnen schakelen. Standplaatsgebondenheid, persoonlijke smaak, (on)prettige herinneringen; er blijft altijd wel iets hangen als je je mening over het een of ander uitspreekt.

Dat is geen zwaktebod, maar voor review(er)s juist een sterk eigenschap, naar mijn mening. Je vertrouwt bepaalde stemmen in de industrie vanwege de kennis die je hebt van hun eerdere recensies en uitingen, en kan op basis daarvan bepalen of je het wel of niet eens bent met die persoon, en dus of je van diens koopadvies uit kunt gaan. Tenminste, dat is wat een goede review(er) de lezer/kijker moet kunnen bieden, tot op zekere hoogte.

Als je écht volledige objectiviteit wil over een game en geen waardeoordeel whatsoever, dan kun je je “reviews” voortaan het beste van Wikipedia halen. Nul mening, enkel feiten.

8.

@Kauwgom: Jammer dat wij niet brengen wat je wenst.

9.
    RLXTR's avatar

Leuke review en een prima cijfer. Het vreemde is dat deze game aan de ene kant, voor de hoeveelheid content, customization opties en vooral voor de gameplay wel een 9 of 10 verdiend. Aan de andere kant worden de microtransacties zo door je strot geduwd dat een gezonde dosis star strafpunten zeker gepast is.
    Het is een beetje alsof je een super luxe limousine huurt, met alles erop en eraan, maar waar wel pertinent een bedelaar op de bank zit. Hij heeft nog een paar euro nodig voor de nachtopvang, misschien heb je nog wat kleingeld voor wat te eten. Het maakt niet uit of je de bedelaar iets geeft of niet, hij blijft gewoon altijd zitten en blijft om geld vragen, terwijl hij eigenlijk al lang heel rijk is. Je kunt hem proberen te negeren en genieten van je limousine, maar hij blijft er wel om geld zitten vragen.
    Maar goed, een mooie limousine is het wel.

10.
    OnOwned's avatar