Preview: Vigor

De Battle Royale-trend is opgekomen, heeft zijn plateau gezien en is, tot op de zekere hoogte, alweer enigszins in remissie. En tóch probeert Jan en alleman nog immer gretig dé nieuwe PlayerUnknown’s Battlegrounds of Fortnite te kunnen worden. Dezelfde spanning, zij het dan in lichtelijk variërende jasjes.

Zo doet nu ook Bohemia Interactive een poging tot royaal succes. Jawel, nota bene de makers van de ArmA-games – waar het welbekende PUBG op diens beurt weer oorsprong vond. Hoe gaat het de ontwikkelaar af om eens zelf een duit in het zakje te doen? We speelden een paar potjes Vigor.

Een beetje Battle Royale?

Eerlijk is eerlijk, Vigor per direct afdoen als “zo maar een Battle Royale”, is natuurlijk ietwat te kort door de bocht. Bohemia’s nieuwe titel is meer te zien als een soort permadeath survival shooter, die in vlagen wat Battle Royale-achtige spelelementen kent.

Als eenzame overlever in een post-apocalyptisch Noorwegen is het aan jou om jezelf gaande te houden. Zowel in directe vuurgevechten als daarbuiten, in je nederige onderkomen. Confrontaties komen pas wanneer je daar zelf voor in de rij gaat staan (middels matchmaking), maar alles wat je buit kunt maken in deze losse potjes, kan weer meegenomen worden voor je crafting en progressie “thuis”.

Klinkt kek, maar daar zit natuurlijk ook de twist; de permadeath. Weet je met wat mooi materiaal te ontsnappen aan je mede-Noren, dan is dat mooi meegenomen. Legt een van die warm ingepakte pannenkoeken jou echter om, dan stopt het avontuur daar ook voor jou. Een beetje Battle Royale dus, maar ditmaal wél met een langer meeslepende draai.

Een beetje Battle Royale?

Vigor heeft daarmee al meteen een interessante twist in handen, maar de uitwerking, die laat nog even op zich wachten. Niet voor niets zal het spel gedurende speelbare, vroege fases uitgerold worden.

Op moment van schrijven, voelt die uitrol wellicht iets té vroeg, aangezien de game amper tot niet speelbaar is, zelfs op de stevig uitgeruste Xbox One X. Net als eerder PlayerUnknown’s Battlegrounds Game Preview-versie hard maakte, is Vigor nóg een gevalletje van desastreuze productie. Schokkerige besturing, veel grove bugs en, al helemaal in het geval van Vigor, nog een boel functionaliteiten die compleet ontbreken.

En dan hebben we het niet over een “Coming Soon”-scherm of twee in de knutselmenuutjes, maar eerder over het complete spelverloop. Met instabiele framerates, onwennige gunplay en veelal gebrekkige netcode, is vrijwel geen enkele confrontatie een leuke bezigheid. Maar dat dient uiteindelijk allemaal opgepoetst en uitgebreid te worden…

In korte vlagen als de bijtijdse Game Preview-evenementen is echter amper te ervaren hoe Bohemia Interactive het nieuwe Vigor van wat meer vet te voorzien. Her en der schemert wat interessante micromanagement van je Shelter door, maar tegelijkertijd voelt de toevoer van materialen, blauwdrukken en – daar heb je ze weer, hoor – lootboxes vooral karig.

Voor Vigor liggen daar echter veel mogelijkheden in het verschiet. Je eigen overlevingskamp opbouwen, sleutelen aan gevonden wapens, om diezelfde vondsten vervolgens op al die andere pannenkoeken los te laten; daarin schuilt een ontzettend leuke variatie op de gemiddelde survival-shooter.

Vigor is daarmee nu vooral een vondst in concept en des te minder in de uitvoering. Het idee om overleven, vechten en vluchten te verwerken in één progressielijn, dat is gaaf. Maar nee, het werkt natuurlijk voor geen barst als de daadwerkelijke gameplay inzakt als een kaartenhuis.

De onwennige besturing en tot dusver gebrekkige uitvoering van de mogelijkheden van je Shelter, die zijn hierin de zwakste schakels. Geef ons iets om te schieten en iets om aan te knutselen dat werkt, en we praten verder. Zoals het er nu echter uitziet, kan dat nog wel een jaartje duren.

Voorlopige conclusie

Heb je een voorliefde voor (net niet) Battle Royale-games of de wat meer meeslepende survival-shooter, dan is Vigor waarschijnlijk helemaal je pakkie-an. Over een jaar dan. Hoewel vroege versies van de game al meteen duidelijk maken wat Vigor nu precies zo speciaal kan maken, onderstrepen ze tegelijkertijd dat deze game voorlopig nog geen gevaar vormt voor de gevestigde orde.

Houd Vigor in de gaten of speel eens een Game Preview-weekendje mee, maar weet wel dat Bohemia Interactive nog lang niet bij kan benen met de trend van nu. Of die van even geleden. Mocht de tijd echter rijp zijn, dan schuilt hier misschien een wel erg interessante adaptatie op de gemiddelde survival-shooter.

  1.   
    420blazeit's avatar

    Met de ramp die DayZ heet ga ik er vanuit dat je deze game al kunt afschrijven. De ideeën van Bohemia zijn altijd leuk maar de uitwerking laat sterk te wensen over. Ik wacht de reviews af.

  2.   
    Turk–Life's avatar

    @420blazeit:

    Wat vindt je niet goed aan DayZ?

  3.   
    420blazeit's avatar

    @Turk–Life: De DayZ mod op arma vind ik geweldig voor wat het was (een mod op een buggy game). Ik hoopte dat de standalone hier verder op zou bouwen en DayZ een volwaardige losstaande game zou worden. Maar na +- 5 jaar heb ik de hoop opgegeven, ze hebben miljoenen verdient met het aantal preorders en nog werken de zombies slecht, zit de standalone vol met bugs, zijn er weinig tot geen voertuigen, geen basebuilding, geen mod support. In de staat hoe het nu verkeerd is het eigenlijk gewoon de mod vanilla DayZ (chernarus) met iets mooiere graphics en minder voertuigen/loot.

  4.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Turk–Life: Waarschijnlijk wordt er meer gedoeld op het feit dat die game ‘uitkwam’ anno 2013, maar nog altijd niet echt af is.

    Opvallend, juist omdat DayZ (als mod) toch een aardig lange tijd immens populair was.