Preview: Destiny 2: Forsaken – Gambit Mode

Destiny 2 luidt zijn tweede jaar knallend in met Forsaken, het eerste volwaardige uitbreidingspakket na Curse of Osiris en Warmind. De expansion perfectioneert de gameplay van de base game en gooit daar een stortvloed aan nieuwe content bovenop, waardoor de oneindig speelbare shooter nóg oneindiger speelbaar wordt. Eén van de grootste vernieuwingen is Gambit, de gloednieuwe modus die voor het eerst in de geschiedenis van de franchise PvE en PvP met elkaar versmelt. Wij mochten de modus uitproberen op Gamescom en raakten aangenaam verrast.

Hoewel Destiny niet de eerste game is die poogt PvE en PvP te combineren, blijkt de franchise er wel uitstekend voor geschikt. Dat ontdekten we al na enkele minuten in Gambit, een modus waarbij twee teams ieder hun eigen arena krijgen. Deze arena’s worden belaagd door computergestuurde vijanden en geheel volgens de wetten der videogames is het aan jouw team om deze net zo lang af te slachten totdat jullie genoeg punten hebben om de overwinning op je naam te schrijven.

Op het eerste gezicht weinig nieuws onder de zon dus. Twist is echter dat de vijanden motes achterlaten, die je kunt inwisselen voor zogenaamde blockers. Deze blockers poepen gigantische monsters uit in de arena van de tegenstander en totdat zij verslagen zijn, kan het andere team geen motes inwisselen. Dat is problematisch, want Gambit draait volledig om het inwisselen van deze virtuele valuta. Bij 25 dan wel 50 motes wordt één teamlid getransporteerd naar de arena van het andere team, zodat hij of zij daar flink kan huishouden; het PvP-element van Gambit. Wanneer je als team 75 motes verzamelt, spawnt er een eindbaas die verslagen moet worden om de overwinning te bereiken. Door het inzetten van blockers raak je verwikkeld in een constant kat-en-muisspel met het andere team en dat maakt de game een stuk dynamischer, al is het aantal PvP-confrontaties momenteel nog te laag om echt te spreken van een volwaardige mix.

Wilde Westen

Zoals de naam al doet vermoeden, giet Forsaken een Wilde Westen-sausje over het Destiny 2-universum. Het belangrijkste nieuwe gebied uit de game heet The Tangled Shore, een vastgesmolten asteroïderegen die de thuisbasis vormt van de Scorn. Deze nieuwe Fallen-factie wordt geleid door acht verschillende Barons, die ieder hun eigen vechtstijl hebben. De een prefereert snipers, de ander zweert bij zijn mes. Toch hebben ze allemaal één ding gemeen: ze staan op jouw lijstje om een kopje kleiner gemaakt te worden en dat is direct jouw hoofdtaak voor de verhaallijn van Forsaken.

Tijdens je jacht op de Barons zul je ontdekken dat de gameplay enkele veranderingen heeft ondergaan. We praten hier expres niet over “vernieuwingen”, aangzezien Forsaken veel wijzigingen ten opzichte van de originele Destiny weer terugdraait. Zo zijn de random rolls terug van weggeweest, wat betekent dat wapens die je oppakt telkens verschillende stats hebben. Ook worden shotguns en snipers niet langer toegewezen aan hetzelfde Power-slot. In plaats daarvan krijg je nu drie generieke wapenslots, wat je meer vrijheid geeft in het combineren van verschillende soorten wapens. Dit is naar mijn mening een van de fijnste vernieuwingen, omdat je jouw arsenaal nu echt volledig kunt afstemmen op jouw speelstijl.

Aan het begin van mijn speelsessie heb ik direct gebruik gemaakt van die vrijheid door een van mijn slots te vullen met een pijl en boog. Deze nieuwe wapensoort komt in drie varianten (korte, middel en lange afstand) en is perfect geschikt voor gamers die hun schoten graag zorgvuldig uitlijnen, maar snipers te log vinden. Bovendien introduceert Forsaken voor elke subklasse een nieuwe Super en bovendien kunnen we aan de slag met een kersverse Raid. Deze speelt zich af in The Dreaming City, een nieuwe omgeving die tevens de thuisbasis van de Awoken vormt. We weten momenteel nog niet veel over deze droomstad, behalve dat het volgens Bungie de eerste omgeving is die volledig is ontworpen om endgame-content te ondersteunen. Dat klinkt dus veelbelovend.

Betalen!

De laatste belangrijke vernieuwing is misschien ook wel de meest controversiële: wanneer je Forsaken koopt, heb je niet direct toegang tot alle content die Year 2 van Destiny 2 zal bieden. Bij The Dark Below en Rise of Iron was dit wel het geval, maar vanaf dit jaar zul je een losstaande Annual Pass moeten kopen om toegang te krijgen tot de extra content drops van de winter, lente en zomer. Het lijkt erop dat Forsaken genoeg biedt om zijn prijskaartje te rechtvaardigen, maar toch voelt het vreemd dat je als bezitter van het nieuwste uitbreidingspakket binnen enkele maanden al uitdagingen, wapens en activiten zult mislopen.

Voorlopige conclusie

Hoewel het nieuwe DLC-model van Destiny 2 niet netjes is tegenover de fans, levert Bungie met Forsaken nog steeds een ontzettend compleet pakket af. Gambit is even hectisch als vermakelijk en doordat Bungie eindelijk de moed heeft om zijn meest controversiële wijzigingen terug te draaien, wordt een van de lekkerste shooters op de markt nog lekkerder. Tegelijkertijd zorgt dit er mede voor dat gigantische vernieuwingen uitblijven; de nieuwe content bouwt vooral voort op de basis van Destiny 2 en doordat de PvP-invloeden in Gambit beperkt zijn, is er meer sprake van een twist dan van een compleet nieuwe ervaring. Desalniettemin zorgt Forsaken ervoor dat Destiny 2 nóg beter en uitgebreider wordt, wat voor de meeste fans al genoeg reden zal zijn om deze uitbreiding in september blind aan te schaffen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren