De SNES heeft vorig jaar nieuw leven gekregen in de vorm van de SNES Mini, waarbij ook jongere generaties kennis kunnen maken met diverse klassiekers van het 16 bit-tijdperk. En hoewel de graphics van sommige games de tand des tijds niet echt hebben overleefd, blijft het verbazen: de soundtrack is soms, ook vandaag de dag nog, buitengewoon sterk. En dat terwijl componisten destijds met enorme restricties moesten werken.
We hebben jullie al eens naar een Nerdwriter1-video verwezen, maar de video-essays van de beste man zijn altijd strak ge-edit, vaak interessant en soms uitzonderlijk toepasselijk voor het Gamersnet publiek. Zo ook deze waarin hij ons meeneemt in de wereld van muziek maken voor de SNES, waarbij hij de nadruk legt op het werk van David Wise, componist van Donkey Kong Country-faam.
De SNES heeft slechts 64kb aan werkgeheugen om de muziek van een SNES-spel te verwerken, dus moesten componisten slim te werk gaan. David Wise nam individuele geluidsgolven op met verschillende frequenties, samples die hij een voor een als code in het spel plaatste. Extreem tijdsintensief, zo blijkt, daar het Wise maarliefst vijf weken kosten om alle input van Donkey Kong Country’s Aquatic Ambiance te noteren.
Het resultaat mag er zijn, als je bedenkt dat briljante nummers als DK Island Swing, Lockjaw’s Saga en Stickerbush Symphony allemaal dankzij deze techniek tot stand zijn gekomen. Het verhaal achter componeren op de SNES is wederom bewijs dat barrières creativiteit stimuleren.
De Lunchtip is een (werk)dagelijkse rubriek waarin we interessante content rondom gaming delen. Van diepe documentaires tot gortdroge memes; je vind het doordeweeks in de middag op Gamersnet!
Heb je zelf een goede tip voor de lunchpauze? Geef het door via de Hub, Discord of Twitter en verrijk de middag van je medegamer!
We weten dat Nerdwriter1 hier een fout maakt wanneer hij werkgeheugen gelijkstelt aan opslaggeheugen. De rest van de video is echter zo tof dat we jullie die niet wouden onthouden