Spider-man hands-on

Toen de nieuwe Spider-Man werd aangekondigd ontstond er direct hype onder de miljoenen fans van de herkenbare superheld. De opluchting ontstond niet vanwege eerder verschenen Spider-Man-games, want deze waren eigenlijk niet veel meer dan een aanfluiting. Het was de gekozen studio die de hartjes sneller deed kloppen. Ontwikkelaar Insomniac Games is bekend van games als Ratchet & Clank, Sunset Overdrive en Spyro the Dragon en zij kunnen dus als geen ander een grote wereld creëren en gekke acties tot leven toveren. Het lijken de perfecte ingrediënten om de ultieme Spider-Man-game te maken, alleen moeten ze het nog even bewijzen. Wij mochten met de eerste drie uur van de game aan de slag en Spider-man is niets minder dan veelbelovend.

Vroeger was alles niet beter

Waarom waren de Spider-Man-games vroeger niet zo goed? Eigenlijk is dat heel simpel. Om een goede Spider-Man-game te maken heb je een aantal dingen nodig. Het webslingeren moet realistisch zijn en prettig aanvoelen, de stad moet levendig zijn en het verhaal moet kloppen. Aan geen van bovenstaande voorwaarden werd voldaan, met als gevolg dat ze werden beoordeeld binnen het spectrum van “verschrikkelijk” tot “wel aardig”. Ik kan alvast verklappen dat aan alle bovenstaande verwachtingen wordt voldaan, maar voordat we daar dieper op ingaan, is het tijd om te ontdekken wat voor een game Spider-Man eigenlijk is.

Wat namelijk direct opvalt is dat Spider-Man heel zwaar hecht aan het vertellen van een verhaal. Het aantal tussenfilmpjes verbaasde me enorm en het is een duidelijke keuze van de ontwikkelaar. Peter Parker is geen groentje meer en slingert alweer acht jaar boven de straten van New York. Hij is volwassener, is inmiddels afgestudeerd en hij heeft een goede baan bij professor Otto Octavius, die onderzoek doet naar mechanische prothesehanden. Parker helpt hem daarbij en daar komt een onverwacht stukje gameplay om de hoek kijken. Je gaat ook in de huid kruipen van Peter Parker kruipen en door middel van verschillende minigames helpen met het onderzoek. Dit helpt niet alleen Octavius, maar ook Spider-Man, want dit zal je ook doen om nieuwe gadgets en upgrades voor je pak te ontwikkelen.

De stad als karakter

Een diep verhaal zal dus verteld worden, ondersteund door tussenfilmpjes en de nodige quick time events. Ook is er een grote cast om Spider-Man heen om je door je avonturen te loodsen. Agent Yuri Watanabe geeft je tips, want Spider-Man is na acht jaar actief betrokken bij de politiediensten van New York, Mary Jane Watson; inmiddels ex-vriendin, geeft acte de présence en natuurlijk wordt er ook een blik superschurken opengetrokken. Hoe het verhaal zich inhoudelijk gaat voltrekken is natuurlijk nog niet bekend, maar dat er aandacht en liefde aan de filmpjes is besteed is wel duidelijk. De lip-syncing is van hoog niveau en je zit op het puntje van je stoel als verschillende bekende en minder bekende personages worden geïntroduceerd.

Hoe leuk het ook is om het verhaal van Spider-Man te volgen, de gameplay in de open wereld is eigenlijk nog belangrijker. New York is belachelijk mooi weergegeven. Hoewel de stad niet een-op-een is overgenomen, zijn de bekende gebieden, gebouwen en wijken waarheidsgetrouw nagemaakt en zitten ze ook op ongeveer de goede plek. Een kenner van de stad zou dus gemakkelijk zonder kaart richting Chinatown kunnen slingeren. Eenmaal op de grond is het wel wat rustiger dan in het echt, maar de omgeving reageert dan wel weer geweldig op Spider-Man. Je bent natuurlijk geen gewone burger en het leven om je heen zal stoppen zodra je op de grond bent. Mensen maken foto’s, roepen ondersteunende dingen naar je en anderen zullen juist boos reageren omdat je al jaren het recht in eigen hand neemt. Taxi’s stoppen en toeteren en je hebt echt het gevoel dat je iemand bent als je je begeeft onder het plebs op de straat. Overigens kun je mensen ook behoorlijk laten schrikken, want veel van de voorwerpen op straat kun je gebruiken als wapen. Krantenstands, parkeermeters en zelfs de deuren van rijdende taxi’s kun je met je webben vastpakken en ergens naartoe werpen. Als je dat doet raken de omstanders behoorlijk in paniek. Wees echter niet bang, want Spider-man zal nooit iemand doden. Gooi een tegenstander van het dak en je zal later merken dat hij gewoon in een web boven de grond bungelt.

Webslingeren!

Dit brengt ons bij het webslingeren, want dit is datgene wat je het meeste gaat doen in de open wereld van New York City. Ik kan jullie geruststellen, het webslingeren was nog nooit zo realistisch en gaf nooit zoveel voldoening. Elk web dat je schiet bevestigt zich daadwerkelijk aan een gebouw of voorwerp. Heb je geen hoge gebouwen om je heen, dan kun je niet hoog slingeren en het zal soms ook nodig zijn om je op een andere manier voort te bewegen. Gelukkig is daar een oplossing voor, want Spider-Man kan zijn webben ook gebruiken als katapult, daardoor je jezelf altijd op snelheid kunt voortbewegen. Mijn toeristische route voor Central Park was prima te doen, want dan worden de webben gewoon bevestigd aan de bomen. Je kunt dan natuurlijk niet de hoogte in, maar het werkt prima. Heel anders is het om het Empire State Building te beklimmen. Als hoogste gebouw van de stad kun je er heerlijk omheen slingeren en het uitzicht over de stad is precies zoals je zou verwachten: magnifiek.

Het is maar goed dat Spider-Man in New York actief is en niet in Roelofarendsveen, want er is altijd wat te doen. Er worden banken overvallen, mensen beroofd en auto’s achtervolgd. Om een bepaald gebied in de stad vrij te spelen dien je antennes van Oscorp te repareren. Dit voelt inderdaad een beetje als de oude Assassin’s Creed– en Far Cry-games en is wellicht wat achterhaald, maar wat je ermee bereikt is dat je nieuwe dingen ziet op de map die je kunt verzamelen. Zo kun je gaan zoeken naar oude rugzakken van toen Spider-Man net begon, om zo materialen en bouwplannen te verzamelen voor nieuwe upgrades voor je pak en persoon. Daarnaast kun je de mooiste punten van New York fotograferen, tegenstanders in Fisk Hideouts verslaan en verschillende uitdagingen voltooien. En voor alles krijg je punten die je kunt spenderen aan je eigen superheld.

Upgraden maar!

Achter Spider-Man hangt ook een behoorlijk diep systeem van upgrades. Deze RPG-elementen zorgen ervoor dat je altijd iets hebt om voor te sparen. De heilige graal is het verkrijgen van zoveel mogelijk Spider-Man-pakken, maar ook inhoudelijk is er veel te knutselen. Je kunt tientallen bewegingen vrijspelen om de combat nog vermakelijker te maken, maar ook snufjes bouwen om het leven makkelijker te maken.

Dit alles doe je om nog meer bewegingen tot je beschikking te krijgen en wat dat betreft lijkt Insomniac Games een gouden zet te hebben gemaakt. Spider-Man kan echt alles wat je verlangt. Bewapende tegenstanders verzwak je door ze vast te binden met je webben, er zijn keiharde combo’s te maken om groepen tegenstanders te verslaan en ook is de omgeving altijd jouw grootste vriend. Schiet tegenstanders met webben tegen een muur, trek stellingen naar beneden om de vijand uit te schakelen of gebruik je webben om granaten terug te werpen naar de bron. Het is in het begin best complex om alle bewegingen uit elkaar te halen en de leercurve is iets steiler dan je zou verwachten in een game die zich richt op zo’n brede doelgroep. Toch heb je het snel genoeg onder de knie en rijg je binnen de kortste keren te tofste bewegingen aan elkaar.

Ook is het mogelijk om het allemaal stiller te doen. Kruipend over het plafond of op stellingen kun je tegenstanders weglokken door webben te schieten, waarna je ze in een afgelegen gebied kunt grijpen en ophangen aan het plafond. Het is duidelijk dat er goed gekeken is naar de Batman Arkham-games, al is Spider-Man iets beweeglijker en zal je eerder kiezen voor de actie.

Voorlopige conclusie

Spider-Man wordt een verademing als je het vergelijkt met eerdere delen omtrent de bekende superheld. Het verhaal wordt verteld middels geweldige filmpjes, waarbij je op het puntje van je stoel zal zitten bij het zien van nieuwe personages en oude bekenden. Bovendien is dit de eerste SM-game waarbij het webslingeren tot in de puntjes verzorgd is. Niet langer zal je in het luchtledige slingeren, maar elke web wordt daadwerkelijk ergens aan bevestigt. Dit maakt het zeer prettig om te doen. De actie voelt zeer gevarieerd en met de mogelijkheid om zowel bewegingen, je kleding en gadgets te upgraden middels een RPG-systeem, lijkt aan alles gedacht. Hoe lang het verhaal precies zal duren is natuurlijk niet niet bekend, maar de eerste uren van de game leren ons dat aan alles is gedacht en niets in de weg staat om van Spider-Man een topper te maken.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina